Pear Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Hur ofta suger ni rent bottenslam. tycker det samlas en del grått sedement på botten, vid första vatten bytet sög jag runt i sanden och hel del grått sedement följde med. Har bara ca 1-2 mm grus.Skall jag oftare suga upp detta sedement? Det kommer också mycket skräp från LS som åker runt i karet, har nu satt in ett extra snabbfilter för rening av partiklar.Skall jag rengöra oftare?Suga botten oftare?Suga på LS vid vattenbyte?Eller bara låta det vara? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Jag blåser ren en del av min sten då och då. Det går väl kanske ett halvår innan jag är tillbaka på samma ställe igen. Jag hoppas skummaren tar det mesta av skiten. Lite skit i sanden är bara en bra grund för bakteriell nedbrytning men den får inte bli tät. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lakestream Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Har inte sugit min sand på ett halvår. Har iofs sandvändande sjöstjärna och även en gobie som oxå gör ett utmärkt jobb. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Inte alltid är stig o jag överens, men idag är vi de:)...lite sediment är bra o behövs för att hålla den så nödvändiga mikrobiologiska floran igång i sanden, o på stenen. det är detta som gör att sand o sten hålls så ren o vit...mikrofaunan konkurerar ut oönskade alger o kanske cyano också. Men, de får inte bli för mkt sediment, dvs mer än vad som ninner brytas ned...då blir de tvrtom..då ansamlas nöringsämnen som ej hinner brytas ner o vi får alger o cyano istället. jag tror inte vi behöver vara oroliga för att sanden o stenen blir för ren...de går knappast åstadkomma...så jag tror man skall vara rätt så noga med att ha renhållningsdjur i sanden o med täta mellanrum blåsa rent sten, o suga lite i sanden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 jag suger sanden med en slang och en avsågad petflaska, kanske en gång i kvartalet, men som tidigare herrar skriver, lite skit behövs! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 När jag mecklar med streamerpumparna passar jag på att blåsa av revet. Sedimentet samlas på två ställen i mitt kar, så det är rätt lätt att få bort, även om det är trångt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Jag brukar röra runt i sanden när jag ändå är och pillar i burken med händerna (inte allt på en gång). Det hjälper att få upp överflödigt detritus vilket även uppskattas av koraller/filtrerare. Nassariussniglar är ett bra djur att hålla rent och syresätta sanden med utan att samtidigt äta upp den viktiga mikrofaunan som finns i sandbädden. Jag har sällan behov av att dammsuga botten (kanske var tredje månad).Mvh Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 nä, vi kör nog liknande sätt clownen, som du skriver så gör lite sediment nytta för vissa djur! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 2 januari 2008 Dela Postat 2 januari 2008 Jag tänkte försöka slamsuga så ofta jag kan, man behöver inte samla på detritus/skiten. Det är mitt tips till dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.