Gå till innehåll

Lågt CA!!!


donrosa

Rekommenderade inlägg

TM tripple-buffer "stabiliserar" du bara PH och KH värde med. Det innehåller inget CA eller Mg. Har precis kommit på mig själv att "synda" lite väl..

Iväg och handla t.ex. TM's Bio-Calcium och sedan tillsätter du daglig maxdos efter instruktioner på det preparat du införskaffat.

http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter Tropic marin triple-buffer 1gång i veckan

där har du kanske förklaringen!

Om du bara tillsätter karbonater, så kommer du får ett mkt högt kh, vilket i sin tur sänker calcium. min gissning är alltså att du ligger högt i KH dessutom.

komplettera med kh o mg värden så ska vi nog hitta på nåt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM tripple-buffer "stabiliserar" du bara PH och KH värde med. Det innehåller inget CA eller Mg. Har precis kommit på mig själv att "synda" lite väl..

Iväg och handla t.ex. TM's Bio-Calcium och sedan tillsätter du daglig maxdos efter instruktioner på det preparat du införskaffat.

http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium.htm

stopp ett tag...kolla kh först!..om de ligger högt skall du ej börja med biocalcium än..de höjer kh också. de där med balanserade värden du vet..;)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag använda för att höja ca-värdet kraftigt??

Ligger på 300 ppm idag.

låt mej föregå dej lite. Om du har ett högt kh, då skall du nu bara höja kalcium med kalkciumklorid o inget annat, o sluta med tripple buffer. Calcium kommer stiga o kh sjunka..mät kontinuerligt...när kh gått ner till ca 8 o calcium ligger runt 400, då slutar du med kalciumklorid, o övergår till TM-Bio calcium.

men som sagt..mät ditt kh först så kan du få ett exaktare råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du, har du högt KH så sluta med tripplebuffer omgående.

Därefter, om du vill öka Calsium så kolla värdet på Magnesium först. Om Magnesium är lågt så höj enbart det en tid, Calsium följer då med automatiskt. När du fått rätt Magnesiumvärde så kan du öka enbart Calsium, om det fortfarande ligger för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumklorid köper man det på apoteket eller akvarieaffären

både och, men ta du o köp en färdig lösning i en akvarieaffärer, så mkt enklare. Jag skulle satsat på ett preparat som enbart innehåller calciumklorid...tex har reefevolution ett, som är mkt koncentrerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumet låg på 930 & kh låg på 15.

Har börjat tilllsätta magnesium idag, så får vi se hur det ser ut om några dagar.

de va de jag tänkte...att kh:t låg högt. Börja nu att tillsätta calciumkorid också (o magnesium precis som du gör), o sluta med tripple buffer.

Håll på med detta till du har ett calciumvärde på 410...kolla då KH:t o återkom så fortsätter vi därifrån;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet vad gäller att tillsätta Mg och Ca är att höjningen som sker inte visar sig så väldigt snabbt när man mäter. Tillsätt enligt doseringanvisning och bli inte otålig om testerna inte visar resultat direkt. Helt plötsligt kan värdena ha styckit iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet vad gäller att tillsätta Mg och Ca är att höjningen som sker inte visar sig så väldigt snabbt när man mäter. Tillsätt enligt doseringanvisning och bli inte otålig om testerna inte visar resultat direkt. Helt plötsligt kan värdena ha styckit iväg.

de va ett klokt inlägg...de e ju inte bra att höja för snabbt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett väldigt bra sätt att få stil på värdena som man ofta glömmer är vattenbyten.

Med ett kvalitetssalt och byte av 10-15% vatten/dag under några dagar så sjunker ditt KH och Ca samt Mg stiger till mycket bättre nivåer.

Dessutom får du in massa schyssta spårämnen.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieaffären som säljer saltvattens tillbehör här i stan har bara Tropic marins sortiment.

Har de något bra calcium el, calciumklorid som ni kan rekomendera.

bara de innehåller ren kalciumklorid o inget annat så duger de. Reefevolution har ett bra. trpoci marine vet ej,,,men kolla på deras hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieaffären som säljer saltvattens tillbehör här i stan har bara Tropic marins sortiment.

Har de något bra calcium el, calciumklorid som ni kan rekomendera.

Tropic Marins BioCalcium är direkt olämligt för dig då det innehåller massa karbonator som du redan har fullt tillräckligt av.

Saliferts Coral Calcium, Fauna marins flytande eller Calciumklorid är det du behöver. Fast som någon redan sagt så höj först Magnesiumet till 1200+. Ca kommer säkert att följa med en bit upp då.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...