Gå till innehåll

Besluts ågest, Skumm eller inte?


Adrenalized

Rekommenderade inlägg

Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l.

ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l

eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym )

Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS

3 eremiter

6 snäckor

1 räka

2 små clowner

+

Mycket mjuk koraller

Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket.

Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. :D

Kollat på Lasses och andras trådar och är övertygad om att det fungerar utmärkt utan skummare men vad är lämpligast för en nybörjare? Känner inte riktigt att jag har stenkoll på vattenkemin. Ska självklart försöka lära mig mer om det, men just nu känns det lite som en jungel.

Eftersom jag vill ha mycket koraller kanske det är bra med biofiltrering, och sen försöka satsa på andra fiskar istället?

// Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l.

ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l

eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym )

Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS

3 eremiter

6 snäckor

1 räka

2 små clowner

+

Mycket mjuk koraller

Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket.

Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. :D

Kollat på Lasses och andras trådar och är övertygad om att det fungerar utmärkt utan skummare men vad är lämpligast för en nybörjare? Känner inte riktigt att jag har stenkoll på vattenkemin. Ska självklart försöka lära mig mer om det, men just nu känns det lite som en jungel.

Eftersom jag vill ha mycket koraller kanske det är bra med biofiltrering, och sen försöka satsa på andra fiskar istället?

// Tack på förhand

Du ska utan ngr som helst tvivel skumma! Titta på snygga välfungerande kar..o härma dom...där hittar du skummare nästan jämnt. Visst finns de lyckade skummarlösa kar..de gör de...men kanske beror de på andra saker än att dom tatt bort skummaren.

Skummare o LS av god kvalite...de är de två hörnpelarna inom saltvattensakvaristiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha det är precis det här jag var rädd för.. =) alla tycker olika... ifs är inte en rio nanoskimmer en särskillt dyr investering.. men jag är rädd att jag kommer värma karet för mycket.. med en starkare pump , extra belysningen + skummare. Sen var det, det där med clownerna som tydligen skulle vara väldigt skitiga för ett så litet kar.. hmm kan man köra utan och sen sätta i en senare om det skulle visa sig behövas.. hur skulle jag märka det isf? höga nitrat värden eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde utan skummare i mitt tillfäliga 170´s i ca 2 månader utan problem men nitraten låg ständigt på 20 men stadigt där då iof men ändå, hade då 4 fiskar en del koraller o lite smådjur som stjärnor, sniglar och eremiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...