Adrenalized Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l.ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/leheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS 3 eremiter 6 snäckor 1 räka 2 små clowner + Mycket mjuk korallerSkummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket.Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar och är övertygad om att det fungerar utmärkt utan skummare men vad är lämpligast för en nybörjare? Känner inte riktigt att jag har stenkoll på vattenkemin. Ska självklart försöka lära mig mer om det, men just nu känns det lite som en jungel.Eftersom jag vill ha mycket koraller kanske det är bra med biofiltrering, och sen försöka satsa på andra fiskar istället?// Tack på förhand Citera
saltbjörkan Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Jag ser ju bara fördelar med skummare + att det är ju inga stor summer 250:- Dock vet jag inte hur bra den fugerar men den duger nog fint till ett kar på 45l Citera
PatriksS Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Om du har möjlighet till skumning så skumma. Citera
papi Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Håller med, du får bättre syresättning och större marginaler om tex nått dör eller om du matat för mycket. Citera
jonasroman Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l.ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/leheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS3 eremiter6 snäckor1 räka2 små clowner+Mycket mjuk korallerSkummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket.Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar och är övertygad om att det fungerar utmärkt utan skummare men vad är lämpligast för en nybörjare? Känner inte riktigt att jag har stenkoll på vattenkemin. Ska självklart försöka lära mig mer om det, men just nu känns det lite som en jungel.Eftersom jag vill ha mycket koraller kanske det är bra med biofiltrering, och sen försöka satsa på andra fiskar istället?// Tack på förhandDu ska utan ngr som helst tvivel skumma! Titta på snygga välfungerande kar..o härma dom...där hittar du skummare nästan jämnt. Visst finns de lyckade skummarlösa kar..de gör de...men kanske beror de på andra saker än att dom tatt bort skummaren.Skummare o LS av god kvalite...de är de två hörnpelarna inom saltvattensakvaristiken. Citera
acuario Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 skumma i ett 45L kar! skämtar ni med mig? finns väl ingen anledning, byt 5 - 10L vatten i veckan i stället. Citera
Wiking Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Skippa skummaren just nu, speciellt om plånboken är liten. Skulle du ändra dig kan du skaffa en längre fram i vår. Det går att få karet att fungera utan skummare. Citera
Adrenalized Postat 5 januari 2008 Författare Postat 5 januari 2008 haha det är precis det här jag var rädd för.. =) alla tycker olika... ifs är inte en rio nanoskimmer en särskillt dyr investering.. men jag är rädd att jag kommer värma karet för mycket.. med en starkare pump , extra belysningen + skummare. Sen var det, det där med clownerna som tydligen skulle vara väldigt skitiga för ett så litet kar.. hmm kan man köra utan och sen sätta i en senare om det skulle visa sig behövas.. hur skulle jag märka det isf? höga nitrat värden eller? Citera
blaze Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 jag körde utan skummare i mitt tillfäliga 170´s i ca 2 månader utan problem men nitraten låg ständigt på 20 men stadigt där då iof men ändå, hade då 4 fiskar en del koraller o lite smådjur som stjärnor, sniglar och eremiter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.