Gå till innehåll

Skitskraj...


Flippant

Rekommenderade inlägg

Tror inte du kommer ha några problem att starta då du har tidigare erfarenhet men också lugnet då du redan läst mycket. Kan du ta det lugnt och inte vilja ha allt klart i dag så kommer detta gå lysande. Som flera skriver besök några akvarister och skaffa dig lite insperation och lite tankar hur de har löst sina kar. Dessutom får de som du besöker chansen att visa sitt kar för någon som är intresserad!

Lycka till och var inte rädd för att fråga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, då har man alltså nyktrat till efter gårdagens festligheter (äldsta dotter fyllde år). :D

Nå, från början hade jag tänkt införskaffa ett standardkar (200x60x60), men efter att ha läst här om olika glasvarianter kom jag på att jag ville ha svart glas som bakgrund (kanske även i botten ?) samt någon specialvariant framtill. Jag började också fundera över sump... skulle den vara i karet eller utanför... Många frågor började komma upp och inga svar syntes... Från att ha varit ett enkelt projekt i likhet med mitt första kar, vars enda tekniska utrustning -förutom några pumpar- var en skummare, har det nu svällt i mina tankar till att mest likna en styrcentral till ett kärnkraftverk med all utrustning som jag har sett avbildad på foton här (därav min nervositet/rädsla inför projektet). Hursomhelst så inser jag att vad jag framförallt behöver nu, är att dels diskutera olika lösningar - dels studera/kika på andras lösningar, allt i syfte att få till det för mig/mina behov/invånarnas behov, optimala karet.

När jag har lyckas formulera konkreta frågor vill jag återkomma hit för tips/råd/diskussion, till dess vill jag ffa tacka för gårdagens hejarop, de fick mig att definitivt bestämma mig för att starta upp processen.

Nu närmast ska jag knalla runt i olika akvarieaffärer i regionen för att

lyssna till kloka ord från dem som har till yrke att sälja salta saker ;) Förresten, om det finns någon i området som kan tänka sig att förevisa sitt kar för mig samt lyssna till -förmodligen- dumma frågor så skulle jag bli både glad och tacksam !

/Bo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore glädjande om Wrang i sin boning kunde finnna utrymme för en förtappad saltvattenssjäl...?

/B

Hejsan Bo.

Ja jag är hemma efter kl 16.30 på dagarna så det är bara att titta förbi. Bäst är nu innan 31 Januari då jag skall flytta och du ser karet uppsatt just å tipp topp ;) och innan jag säljer detta

Bor på Stockslycke så det är ju på vägen in från Boråsvägen in till Alingsås

Skickar dig ett PM med telefon nummer etc

Saltvattensaffärer i närheten är

Ciklidleken i Lerum

MarinAkvariet i Mölndal

BiotedMarin i Kungsbacka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att försöka se hur mitt akvarium ska se ut när det är klart, mycket koraller, hårda/mjuka, färger och fiskar. Detta i mycket grova drag naturligtvis men för att känna efter vad du är intresserad av.

Sedan skulle jag försöka få till ett system i tankarna för att få helheten där storlek på kar är en del men även om du vill ha en sump samt cirkulationen i stort. Beskriv det och börja sedan ställa detaljfrågor kring pumpar, skummar samt övrig teknik. Då kommer du hitta en grund uppställning att börja med. Gör du så behöver du inte ha en ledningsplats för ett kärnkraftverk! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka till SG och denna underbara hobby.

svart glas som bakgrund (kanske även i botten

Har du funderingar på att köra karet BB (bare bottom) eftersom du kanske vill ha svart glas? jag gjorde som så att jag målade frigoliten som ligger under karet svart, enkel och billig lösning;)
styrcentral till ett kärnkraftverk

Det är mycket utrustning som inte behövs för att lyckas med ett saltakvarium (speciellt i början)

Man kan köpa på sig teknik prylar efterhand som man tycker verka vettiga, bättre å lägga pengarna på fin LS, belysning cirkulation och skummare, det kommer man långt med.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ted säger: Go Bo!!

Tänk på att man lär sej för varje gång...så du kommer säkert komma lite längre denna gång än förra. Mkt har hännt sen du hade akvarium senast...så det är betydligt större chans för dej nu att lyckas riktigt bra!

Saltvattensakvaristiken har gått framåt, mer är jag själv vågade hoppas på 90 talet....fraggar o ymnig korallväxt gör de nu möjligt att köpa på sej ett korallebestånd utan att ruineras..o inte minst...du får glädjen att odla fram en egen korallträdgård...mlt roligare än "färdiga" koraler. Vidare har de tidigare problemen med ca o alkalinitet lösts...vi har idag kalkreaktorer eller tillsatser på kemisk väg (balling), så du kan hålla stenkoll på Ca o karbonater. man har också börjat inse betydlesen av andra ämnen, förrutom ca o karb..tex magnesium.

Sen den tidigare ständiga kampen om för höga näringsvärden o algväxt har till stor del bemästrats med kolkäller(odloing av bakterier som i sin tur konsumerar nitrat o fosfat), samt kemiska fosfatfilter.

Kort sagt: Kör på!"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!!!!:W:

Jag startade för ett och ett halvt år sedan. Har haft en längtan efter den underbara känslan att sitta och titta på levande varelser som simmar runt och ger en frid i sinnet. :ler: Dom är fantastiska fiskarna. Sånt enkelt härligt liv i mitt eget vardagsrum, det är fantastiskt. Jag har börjat att köpa stenkoraller nu, har inte vågat innan, har kört med läderkoraller som inte kräver lika mycket. Har oxå lyckats odla upp en liten clownfisklarv till en liten clownfisk på 2 och en halv vecka nu. Är såååå stolt. Du skall inte missa detta om det är vad du vill göra.!!! Jag började med ett akvarium på 240 liter, det räcker både i kostnad och underhåll till att börja med. Nu har jag ett till akvarium på 50l och ett yngelkar på 20 liter.

Inte lika kul är det att det finns lurendrejare ute i butikerna som kan ge en råd att "göra ditt och datt" och när man fått lite erfarenhet så kommer man på att det är penger det handlar om. Dom struntar i att det kan gå åt hel..... men det kommer du att fatta. Erfarenhet ger kött på benen. Välj smart vilka du vill lyssna på och bilda dig en egen uppfattning.

Här finns många som verkligen är duktiga! Som vill hjälpa dig!!!

Lycka till!!!

// Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Bo.

Ja jag är hemma efter kl 16.30 på dagarna så det är bara att titta förbi. Bäst är nu innan 31 Januari då jag skall flytta och du ser karet uppsatt just å tipp topp ;) och innan jag säljer detta

Bor på Stockslycke så det är ju på vägen in från Boråsvägen in till Alingsås

Skickar dig ett PM med telefon nummer etc

-Underbart, jag ser verkligen fram mot det !

/B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som ted säger: Go Bo!!

Tänk på att man lär sej för varje gång...så du kommer säkert komma lite längre denna gång än förra. Mkt har hännt sen du hade akvarium senast...så det är betydligt större chans för dej nu att lyckas riktigt bra!

Saltvattensakvaristiken har gått framåt, mer är jag själv vågade hoppas på 90 talet....fraggar o ymnig korallväxt gör de nu möjligt att köpa på sej ett korallebestånd utan att ruineras..o inte minst...du får glädjen att odla fram en egen korallträdgård...mlt roligare än "färdiga" koraler. Vidare har de tidigare problemen med ca o alkalinitet lösts...vi har idag kalkreaktorer eller tillsatser på kemisk väg (balling), så du kan hålla stenkoll på Ca o karbonater. man har också börjat inse betydlesen av andra ämnen, förrutom ca o karb..tex magnesium.

Sen den tidigare ständiga kampen om för höga näringsvärden o algväxt har till stor del bemästrats med kolkäller(odloing av bakterier som i sin tur konsumerar nitrat o fosfat), samt kemiska fosfatfilter.

Kort sagt: Kör på!"!

-Japp, precis som du skriver så har tekniken gått framåt - på min tid (jeeez...), så varnades det i princip för små akavarier - idag ser jag dessa nanokar... hade i princip varit omöjligt i många experters ögon då. Det ska bli riktigt roligt/spännande att starta igen :D

/B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!!!!:W:

Jag startade för ett och ett halvt år sedan. Har haft en längtan efter den underbara känslan att sitta och titta på levande varelser som simmar runt och ger en frid i sinnet. :ler: Dom är fantastiska fiskarna. Sånt enkelt härligt liv i mitt eget vardagsrum, det är fantastiskt. Jag har börjat att köpa stenkoraller nu, har inte vågat innan, har kört med läderkoraller som inte kräver lika mycket. Har oxå lyckats odla upp en liten clownfisklarv till en liten clownfisk på 2 och en halv vecka nu. Är såååå stolt. Du skall inte missa detta om det är vad du vill göra.!!! Jag började med ett akvarium på 240 liter, det räcker både i kostnad och underhåll till att börja med. Nu har jag ett till akvarium på 50l och ett yngelkar på 20 liter.

Inte lika kul är det att det finns lurendrejare ute i butikerna som kan ge en råd att "göra ditt och datt" och när man fått lite erfarenhet så kommer man på att det är penger det handlar om. Dom struntar i att det kan gå åt hel..... men det kommer du att fatta. Erfarenhet ger kött på benen. Välj smart vilka du vill lyssna på och bilda dig en egen uppfattning.

Här finns många som verkligen är duktiga! Som vill hjälpa dig!!!

Lycka till!!!

// Lotta

-Du får mig nästan att dregla med din beskrivning av vad du lyckas med i ditt kar, jag vill också bli duktig :D !

-Vad gäller några handlares attityder/ageranden (eller kanske kunskapsnivå ?), så har det varit och är saker man får lära sig att leva med :( Vi får dock inte glömma att det även finns ett rejält antal seriösa, duktiga och hjälpsamma handlare som det är en stor fröjd att tala med och hämta råd från :D

/B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka till SG och denna underbara hobby.

Har du funderingar på att köra karet BB (bare bottom) eftersom du kanske vill ha svart glas? jag gjorde som så att jag målade frigoliten som ligger under karet svart, enkel och billig lösning;)

Det är mycket utrustning som inte behövs för att lyckas med ett saltakvarium (speciellt i början)

Man kan köpa på sig teknik prylar efterhand som man tycker verka vettiga, bättre å lägga pengarna på fin LS, belysning cirkulation och skummare, det kommer man långt med.

mvh Thomas

-Måla frigoliten ? Ok... varför tänkte inte jag på det ??? Självklart vill jag -där så går- spara pengar att lägga på viktigare saker till karet ! Jovisst jag funderar på BB, i mitt förra kar hade jag en rejält djup sandbotten, men blev aldrig riktigt nöjd med den (samt en hiskelig mängd levande sten).

-Mitt problem börjar just med det du säger om att köpa till saker i efterhand, jag vill nämligen ha planerat karet och dess omedelbara närmiljö på ett sådant sätt att det ska vara lätt som ena plätt att installera nya grejor.

/B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbringade helgen med att besöka några av de rekommenderade akvarieaffärerna, tyvärr missade jag Bioted Marin p.g.a. att jag glömde adressen (å andra sidan fick hustrun samt äldsta dotter en höjdardag på Kungsmässan samt Outlet). Tyvärr löste besöken inget för mig, jag inser att jag måste tänka själv... Närmast ska jag ta en diskussion med Majornas Glasmästeri och höra vad de har för klokt att säga ang. akvariet.

/B

Edit: Bör kanske förtydliga att det som jag har svårt att besluta mig för är om jag;

-ska borra hål i akvariet upptill på en kortsida

-eller i botten

-eller inte alls...

Måtten på karet har jag ganska klart för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bo!

Jag har borrat på ena kortsidan i dag och i mitt nästa kar kommer jag borra i botten då det är svårt at få hålet i rät höjd för att bygga en bra durso samt om du någon gång vill flytta på karet så kan du ge dig på at det blir på fel sida!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bo!

Jag har borrat på ena kortsidan i dag och i mitt nästa kar kommer jag borra i botten då det är svårt at få hålet i rät höjd för att bygga en bra durso samt om du någon gång vill flytta på karet så kan du ge dig på at det blir på fel sida!

Kloka ord ! Jag hörde f.ö. häromdagen att det är säkrare med -hänsyn till läckage- , att ta hål i botten

på karet om det står en sump direkt under hålet/hålen.

Jag har ifrågasatt håltagning i botten/sida p.g.a. att jag tänkte bygga in ena kortsidan och därmed dölja slangar m.m. Din kommentar här ovan fick mig, tack och lov, att tänka om !

/Bo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...