Gå till innehåll

Skummare & Ljus


amazonas

Rekommenderade inlägg

Hejsan vänner !

Ska snart starta upp ett hörnkar på ca 400 liter. Ställer frågan till er som hållit på ett tag . Tänkt köpa en skummare med lite överkapacitet för att även kunna använda vid ett eventuellt större projekt. Vilken märke är ledande i effekt ? Ljuset som jag tänkt använda blir 3 stycken små 70 watt MH å resten T5:or. Det brukar rekommenderas ca 1 W / liter som standard.Hört att för lågt Kelvin lätt orsakar oönskad algtillväxt så tänker köra mellan 10-12.000 K.

8-10 timmar anses väl ganska lagom / dygn ?

M.V.H. Chrille // Malmö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ställer inga frågor du kan få svart/vita svar på.

Skummare finns det ett gäng och det är stor priskillnad på dem. Du ska inte bara titta på kapacitet utan också hur tysta och vart din smärtgräns i pris går. Om du funderar på att byta sedan kan du gått hå¨lla ögonen öppna för beg här.

Vad det gäller besysning så ska du har ett brett frekvensspektra tycker jag för då kommer färgernba fram bättre. Frågan är dock vad du vill ha i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st 70w lampor i mitt 170l hörnkar, allt är ju relativt vad man gillar med sitt akvarie.

Hade jag fått välja idag så hade jag valt 150w då stenkoraller inte växer något vidare längre ner på botten, man märker väldigt tydligt att ljuset avtar kraftigt 15-20 cm under vattnet även om skimrar fint på botten.

Själva lampan (70w) är ändå lika billig/dyr att byta ut som en 150w så småningom.

Har mina 70w tända 12 timma/dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna vill inte växa nedanför 15-20cm.

Edit: Stenkoraller då.

Edit2: Likadana stenkoraller som växer bra på högre ställen i karet.

Något flummigt svar kanske ;) Men generellt så växer mina stenkoraller inte alls under 15-20 cm med mina 70w. Föreställer mig att det skulle vuxit bättre med 150w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priset är oviktigt....om den är tyst & effektiv är givetvi ett plus.Tittat på Grotech HEA150 för akvarier 300-1000L. Vet inte om den kan köras med ozongeerator...vilket jag tänkt ha.

Valet av flera mindre MH är för att få bättre spridning på ljuset samt att man då kan reglera lumen under dygnet,lite dyrare blir det förstås. Ljuskrävande koraller placerar man juh så klart på hyllor närmare ytan. Djurlivet i baljan för jag nog reglera efterhand. Kanske fem mindre kirurger å några mindre fiskar...resten kräftdjur,gobi & massor av renhållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan vänner !

Ska snart starta upp ett hörnkar på ca 400 liter. Ställer frågan till er som hållit på ett tag . Tänkt köpa en skummare med lite överkapacitet för att även kunna använda vid ett eventuellt större projekt. Vilken märke är ledande i effekt ? Ljuset som jag tänkt använda blir 3 stycken små 70 watt MH å resten T5:or. Det brukar rekommenderas ca 1 W / liter som standard.Hört att för lågt Kelvin lätt orsakar oönskad algtillväxt så tänker köra mellan 10-12.000 K.

8-10 timmar anses väl ganska lagom / dygn ?

M.V.H. Chrille // Malmö

beträffande skummarre finns de utmärkta sådana som inte behöver vara så dyra, men helt klart skall du som du resonerar, köpa en med lite överkapacitet. Konstruktionen är enkel o de finns inte så hemskt mkt att utveckla...så gå inte på den att ju dyrare desto bättre skummare. De kan stämma i de lägre prisklasserna, dvs i början finns sjävklart en relation mellan pris o kvalite, men när du närmar dej fleratusenkronorsklassen tror jag du inte får valuta för pengarna. Jag tycker deltec gör bra skummare, till rimliga priser. begagnat är förstår mkt bra, då andrahandsvärdet är mkt lågt på salttillbehör.

de där med ljuset, 1w/liter är nog lite förlegat. men t5 behöver du inte gå upp riktigt så högt...de räcker med kanske 0.5-0.7w per liter, då kan du hålla även sps. metallhalogen ger dock inte lika mkt ljus per watt som ett t5, men även där är 1w per liter lite i överkant, eftersom man oftast kombinerar metallhalogen med ett par blårör också.

spektrat bör precis som du säger ligga på en bladning mellan 10000 - 20000k. har du bara t5 rör, så kan du tex ha hälften av rören på 15000 o kanske ett på 20000 o ett på 10000...d eger ett fint spektra där alla färger kommer fram. fördelen med bara rör e att du kan variera o blanda spektra mer än med mhi, o därmed styra mer själv precis hur du vill ha ditt ljus.

8-10 timmar är max, de tar ngr månader innan du är uppe i de...börja med nån timme om dan...o första veckorna kanske helt mörkt. öka sen succesivt, så du är uppe i max belsyningstid först efter 3-4 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack Jonas...Anledningen till flera mindre lampor var ju att kunna reglera ljusflödet lite som en solkompensation över dom timmar dom är tända.....Succesivt öka ljusflödet till zenit då alla är tända å då ha igång runt 1 W / liter. Fördelen blir åxå att jag har större möjlighet att kombinera olika kelvin.Bäst vore nog att titta på några olika kar å se vad jag gillar å kompromissa lite med korallerna ;D Är väldigt grön på salt men med er hjälp är jag säker på att det går vägen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack Jonas...Anledningen till flera mindre lampor var ju att kunna reglera ljusflödet lite som en solkompensation över dom timmar dom är tända.....Succesivt öka ljusflödet till zenit då alla är tända å då ha igång runt 1 W / liter. Fördelen blir åxå att jag har större möjlighet att kombinera olika kelvin.Bäst vore nog att titta på några olika kar å se vad jag gillar å kompromissa lite med korallerna ;D Är väldigt grön på salt men med er hjälp är jag säker på att det går vägen =)

3 lampor låter fräckt;)..men tänk på följande grundregel:

watttalet styrs i första hand av höjden på karet. under 50 cm högt kar räcker de med 150w, över de 250w (så att ljuset alltså når ner till botten).

Längden på karet styr antalet lampor, dr ett akvarium över en meter behöver 2 lampor, o över 150 behöver 3.

obs..endast tumregler...

Så om ditt kar är högre än låt oss säga 45cm kan nog 70wattare bli för klent...hellre 2 st 150w...eller bara en 150w om ditt kar inte är längre än 1 meter. oavsett hur många mhi du gar, så kombinera de med 2 eller 4 st blårör.

om du ger oss måtte på karet, o lite mer vad du tänkt ha i de...kan vi nog ge lite mer konkreta förslag;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vackert hörnkar med svagt välvd front,måtten 105x105x60.Sump tänks i hörnet. Skummare faller valet nog på en Grotech HEA150(ozonsäker ?) matad med ozon för bättre effekt.Givetvis styrd av en Aquatronica eller liknande.För cirkulationen låter en reglerbar Turbelle 6055 intressant,bra flås & billig i drift & just ställbar. Funderar på att bygga upp hela bakgrunden av "död" tvättad korall på plexiskivor.Nog både snyggt & bra grogrund åt levande organismer framöver & lätt att fästa flak på .Från botten å 10 cm upp kan man juh ha mindre ljuskrävande varelser....å på flaken upp mot ytan å in mot hörnet dom mer krävande.3x70 w MH var tänkt skulle stå för det skarpa ljuset vid zenit kompletterat av T5:or.Allt ljus drivs av elektroniska don,mindre värmealstrande,jämnare matning samt längre livslängd på lampor/rör.Datafläktar i ramp gör sitt.Sand vill jag absolut ha så renhållande djur blir viktiga.

Allt är bara ideer som ska testas teoretiskt INNAN jag tar i drift så tacksam för synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett vackert hörnkar med svagt välvd front,måtten 105x105x60.Sump tänks i hörnet. Skummare faller valet nog på en Grotech HEA150(ozonsäker ?) matad med ozon för bättre effekt.Givetvis styrd av en Aquatronica eller liknande.För cirkulationen låter en reglerbar Turbelle 6055 intressant,bra flås & billig i drift & just ställbar. Funderar på att bygga upp hela bakgrunden av "död" tvättad korall på plexiskivor.Nog både snyggt & bra grogrund åt levande organismer framöver & lätt att fästa flak på .Från botten å 10 cm upp kan man juh ha mindre ljuskrävande varelser....å på flaken upp mot ytan å in mot hörnet dom mer krävande.3x70 w MH var tänkt skulle stå för det skarpa ljuset vid zenit kompletterat av T5:or.Allt ljus drivs av elektroniska don,mindre värmealstrande,jämnare matning samt längre livslängd på lampor/rör.Datafläktar i ramp gör sitt.Sand vill jag absolut ha så renhållande djur blir viktiga.

Allt är bara ideer som ska testas teoretiskt INNAN jag tar i drift så tacksam för synpunkter.

skuller nog satsat på 2 st 150 wattare istället, då akvariet är såpass högt...men lyssna på fler där..alla har vi olika åsikter;)

Turbelle 6055..de kommer behövas minst 2 st sådana!, o kanske även de i underkant.

good luck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått höra att ca 10 gångers vattencirkulation var hyffsat. I mitt fall då ca 4000 L / H.

Inget mer att göra åt det än att skaffa TVÅ 6055:or .

Kommer upp i en cirkulation på max 11.000 L / H då med en konsumtion på 36 watt.

Tror det är värt den extra slanten i längden.

Är det tvunget med denna orkan eller det är tumregler för mer krävande djur ?

Eller det är för att ingen vrå ska bli en smutsfälla ?

Uppskattar akvariet till ca 400 liter...

"Dåren lär sig av sina misstag...den vise av andras"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...