Gå till innehåll

Dåliga värden, vad göra?


Tilda

Rekommenderade inlägg

Jag har nu haft mitt 58 L kar i 5 dagar med 8 kg levande sten. Hällde i kanske 5 liter av det vatten som kom från akvariet som LS'en låg i. Resten är osmosvatten (salthalt 1.022).

Har testat vattnet 3 ggr, ca varannan dag och resultatet är detsamma:

Nitrat 50mg/l

Nitrit runt 0,1mg/l (svårmätt)

Fosfat 1mg/l

La i en fosfat remover "PhosGuard" i förrgår, men fosfaten är alltså forfarande hög.

Vad gör jag åt dessa höga värden? Är det normalt så här precis i början? Jag trodde värdena skulle vara låga först för att sedan öka, som tex nitrittoppen, för att sedan sjunka igen?

Hade oxå i en kapsel Bactozym första dagen. Borde jag ha i något annat i bakterieväg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här känner man igen sig, var lika nojig för vattenvärdena i början ;)

Jag fick väl inte likadana toppar som du men jag hade följande

Nitrat: 5

Nitrit: 0.2

Idag har jag

Nitrat: 2.5

Nitrit: 0

Jag började lite knäppt för jag mixade död korall med 2kg levande sten och det har visat sig fungera kanonbra för min del.

Allt växer så det knakar i akvariet idag ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu mätte jag igen och nitriten har sjunkit! Från 0,1 till 0,02mg/l!

Nitraten är dock lika hög 50mg/l och fosfaten oxå 1mg/l trots att PhosGuard-påsen legat i 4 dagar som det stod på förpackningen. Dessutom var påsen för 120L och jag har bara 58L.

Tjänar ett delvattenbyte något till?

Kan jag snart stoppa i sniglar eller är de känsliga för hög nitrat eller fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu mätte jag igen och nitriten har sjunkit! Från 0,1 till 0,02mg/l!

Nitraten är dock lika hög 50mg/l och fosfaten oxå 1mg/l trots att PhosGuard-påsen legat i 4 dagar som det stod på förpackningen. Dessutom var påsen för 120L och jag har bara 58L.

Tjänar ett delvattenbyte något till?

Kan jag snart stoppa i sniglar eller är de känsliga för hög nitrat eller fosfat?

om du har väldigt mkt fosfat kan mediet bli mättat på bara ngr dar, så de kan vara läge att byta påsen. sen är de viktigt att påsen ligger där de cirkulerar någorlunda. nitraten går ner succesivt..de tar 3-4 månader innan akvariets denitrifikationsbakterier växt till sej så de blir någotsånär lågt i nitrat. processen akn påskyndas om du lköper bakterier o häller i...o ultralife kan vara behjälpligt i början också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten om nu nitriten var hög från början och nu har sjunkit, kan det ändå komma en nitrit topp senare eller är "faran" över nu?

Och kan jag stoppa i sniglar/eremiter?

Vad ska hända med värdena innan det är dags för koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten om nu nitriten var hög från början och nu har sjunkit, kan det ändå komma en nitrit topp senare eller är "faran" över nu?

Och kan jag stoppa i sniglar/eremiter?

Vad ska hända med värdena innan det är dags för koraller?

att nitriten är låg nu innebär egentligen bara att akvariet klarar av att bryta ner precis den nitit som bildas...dvs om du ökar belastningen betydligt just nu skulle du säkert få en ny nitrittopp. Genom att öka belastningen mkt långsamt, hinner de nitritnedbrytande bakterierna växa ikapp..o då blir de inga mer nitrittoppar.

sniglar skulle jag lagt i nu, ja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att fosfat remover är gjord för 120 l, men du har bara 58 l är bara rapparkalja.

Det finns fosfater i vattnet och det har en viss massa. (mg per liter)

Sedan finns det en viss massa fosfater som är bundet i levande sten.

Denna massa är mycket svår att mäta eller uppskatta.

Om ls ligger i vatten med mycket fosfat under lång tid,

så binder ls en massa fosfater.

Den mängd fosfater som finns bundet i ls,

kan vara betydligt mycket mer än det som finns i vattnet.

(tål att tänka på när man köper beg ls)

Om man tar bort all fosfat i vattnet (ex. tillsätta fosfat-remover, vodka, zeovit, vattenbyte m.m.), så börjar fosfaten som är bundet i ls att långsamt att läcka ut i vattnet igen.

En viss mängd (hg) "fosfat remover" tar bort en viss mängd (gram) fosfater ifrån vattnet.

När fosfaten är borta ur vattnet, så börjar fosfaten läcka ut ur ls.

Det tar vanligtvis någon eller några månader innan ls är fri från fosfater,

under förutsättnign att man har väldigt låga fosfatvärden i vattnet.

En vissa mängd fosfat remover tar bort en mängd fosfater.

Detta har ingenting med vattenvolymer av karet att göra !

Hittlills så har jag utgått från att man inte har någon belastning i karet

dvs man tillsätter inga nya fosfater (typ mat till fiskarna)

Hur mycket fosfat remover man behöver för att sänka fosfatvärdet

är först och främst beroende på hur mycket fosfat som finns i vattnet och inne i ls.

När alla fosfater är borta ur karet (vatten och ls), så övergår man till normalt underhåll

och då behöver man bara ta bort så mycket fosfater som man tillför.

Den mängd fosfater som man tillför

är nästan helt beroende på hur mycket mat du slänger ner i karet.

Notera att det finns många olika sätt att få bort fosfater !

Exempelvis.

- Fosfatremover

- Exportera Caulerpa (alt Xenia) som kräver fosfat för att växa

- Effektiv skummning minskar fosfater (indirekt med hjälp av bakterier, matrester eller fiskars avföring)

- Kolkälla (ex. med vodka, ättika eller vinäger)

- Zeovit metoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har kraftiga mätfel.

1 - du har inte haft nitrittoppen om du efter 6 dagar läser en nedgång i ett akvarium som inte är belastat. Jag skulle (om du inte redan har det) skaffa en startkultur (ex nitrivec) och ge startdosen (i ditt fall 10 ml om du tar nitrivec) per dag i tre veckor. Jag skulle också under denna tid belasta akvariet försiktigt, ettdera med några eremiter eller en tålig fisk. Mata utomordentligt försiktigt - var annan dag den första veckan och bara ca 5 - 10 frysta vuxna artemia. Skulle också sätta in snäckor.

2. 50 ppm i nitrat i ett nystartat akvarium som inte är belastat är helt orimligt - vart skulle detta kommit ifrån? Även om de 5 gamla literna vatten du tagit från LS karet skulle ha innehållit nitrat så skulle det kräva att det vattnet innehållit ca 500 ppm!

3. 1 ppm fosfat i ett nystartat akvarium med normalt pH (över 8) är lika orimligt. Om fosfaten kommit från de 5 literna som du la i så skulle det kräva att det vattnet innehöll ca 10 mg fosfat. Om pH:t är över 8 så läcker inget fosfat ut från ev fälld kalciumfosfat. Det fosfat som finns bundet i stenen i diverse järnföreningar läcker iofs men där är ett jämnviktsförhållande där det måste finnas många, många gånger mer i stenen än i vattnet. Förhållandet är samma som i de järnbaserade fosfatremovrarna. Skulle det läckt ut 1 mg/l redan efter 6 dagar så skulle din LS bara bestå av fosfat, vilket givetvis inte är sant.

Jag skulle om jag var du inte bekymra mig så mycket om mätvärdena utan försiktigt köra vidare. Du skriver 58 liter - är det ett Clownhotell? I så fall se här hur jag startade mitt Clownhotell. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, eftersom fosfatremovern inte alls gett effekt så undrar jag över vodka-metoden.

Har ju både högt nitrat- och fosfatvärde så därför låter det himla bra. Men vad händer om man tillämpar det i ett 1 vecka gammalt kar? Förstör det mognaden på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

Ja, det är ju mitt första saltvattenkar och jag vet inte vad som är normalt med värdena, men jag lär mig mycket här på forumet :)

Om LS'en kan sägas att den togs från ett 350L kar som gått i 11 år och sedan 2 månader tillbaka var fisken bortplockad. Det fanns inga koraller eller så heller. Kan tänka mig att det var en del döda mikroorganismer i stenen med andra ord. Dessutom tillsattes tydligen alltid kranvatten, ej osmos, (därav fosfaterna?).

Jag har länge hållit på med sötvatten så din teori om att sätta i en tålig fisk i början för att starta igång alla processer låter för mig helt logiskt. Men pga att jag är fullkomlig nybörjare inom saltvatten och det sitter varningsflaggor överallt om att inte stoppa i fisk så vågar jag inte "ta risken" ännu. Sniglar vill jag gärna ha, och om ett par veckor kanske koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

Ja, det är ju mitt första saltvattenkar och jag vet inte vad som är normalt med värdena, men jag lär mig mycket här på forumet :)

Om LS'en kan sägas att den togs från ett 350L kar som gått i 11 år och sedan 2 månader tillbaka var fisken bortplockad. Det fanns inga koraller eller så heller. Kan tänka mig att det var en del döda mikroorganismer i stenen med andra ord. Dessutom tillsattes tydligen alltid kranvatten, ej osmos, (därav fosfaterna?).

Jag har länge hållit på med sötvatten så din teori om att sätta i en tålig fisk i början för att starta igång alla processer låter för mig helt logiskt. Men pga att jag är fullkomlig nybörjare inom saltvatten och det sitter varningsflaggor överallt om att inte stoppa i fisk så vågar jag inte "ta risken" ännu. Sniglar vill jag gärna ha, och om ett par veckor kanske koraller?

Jodå - det flaggas både i tid och otid. När det gäller mindre kar med företrädesvis biologisk filtrering (vilket det är vad jag kör) har jag använt denna starmetod på 6 saltvattensakvarium under de sista åren. Flera har gjort likadant. Det har inte resulterat i några algexplosioner eller krachade kar. Det är ingen större skillnad på att sparka igång ett saltvattenskar jämfört med ett sötvatten, snarare lite lättare. Du behöver exempelvis inte vara lika rädd för nitrit även om du måste vara mer varse ev ammoniakförgiftning. Jag skulle komplettera den levande stenen med några kilo färsk sten och framförallt se till att få in en så stor städpatrull som möjligt (eremiter och snäckor av olika sorter).

Har du erfarenhet från sötvattenssidan så skall du ta med de kunskaperna - det räcker långt. Visst skiljer det sig en del men inte så våldsamt mycket som ibland hävdas.

Lycka till

MVH Lasse

PS - det finns ingen fosfat i normal kommunalt kranvatten - inte heller nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter bra.

Jag trodde man körde osmos för att få bort ämnen som fosfat och silikat etc ur kranvattnet? Om det inte finns fosfat i kranvattnet varför kör man då osmosvatten? Andra ämnen?

Jag har inga direkta alger i akvariet, alltså bara lite macroalger som förövrigt inte växt ett dugg.

Men om jag köper sniglar och eremiter måste jag mata dem då? Med vad? Är det dags att lägga i korallsand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många sätt att starta ett saltvattensakvarium - det viktiga är att du väljer en metod. Läs genom tråden till zoopet jag gav i ett tidigare inlägg - så förstår du hur jag brukar göra med småkar. Sen kan du väga det (efter egen erfarehet och huvud) mot de mer sedvanliga råden. Sedan väljer du en metod och följer den sedan. Om du vill mata eremiter separat så kan du ta vanliga maltabletter (till L-malar) och ge ytterst lite (till en början) av dem. Tanken är dock att de skall hålla rent i ditt kar och normalt så behöver de inte matas. Jag har startat ett 58 liters med tio snäckor och sex eremiter utan stödmatning. Att dina makroalger inte växt ett dugg styrker min uppfattning att du har ordentliga mätfel - har du haft lyse på så borde de växt om dina fosfat och nitratvärden stämmer.

MVH Lasse

Osmosen är till för att ta bort alla ämnen (tar dock inte silikat). Vårt kommunala vatten är oftast så bra att det egentligen inte behövs på många platser men man brukar alltid rekommendera RO för att man skall vara alldeles säker att exempelvis inget koppar från varmvattenberedare och rörsystem inne i våra hus skall bioackummuleras. Använder man RO så är man ganska säker på att man inte får in oönskade ämnen med undantag för kloraminer och silikat. Om man använder RO där det finns mycket kloramin i vattnet bör man använda ett förfilter av aktiv koltyp, om det finns silikat bör ett silikatfilter användas och om det finns mycket kalcium bör man ha (för att spara RO membranet) ha ett zeolitförfilter (som regenereras ofta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Om vi nu säger att det är mätfel, vad ska jag göra? Finns det bättre typer av tester? Jag har nu Salifert för nitrat och nitrit och Tropic Marine för fosfor.

Jag vill ju gärna hålla koll på värdena...

Jag har haft lyset på kanske 5-6 timmar om dagen.

btw har läst tråden på zoopet 2 ggr :)

Hur tjockt lager korallsand bör jag ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att du fått ditt nitrat med ditt gamla vatten. Jag har testat Saliferts nitrattest och det visar ungefär så mycket som det nitrat som jag tillsätter i provet. +100-50%

(Du är medveten om att när man läser av från sidan skall nitratvärdet delas med 10?) Jag skulle tro att om testen fungerar för mig så fungerar den för dig också.

Nu när du haft nitrittoppen bör du mata litet i karet så att de bakterierna håller sig vid liv. En eller två flingor torrfoder om dagen räcker.

Osmosen minskar silikathalten ungefär trettio gånger men det räcker inte. Därför är det bra med ett silikatfilter efter osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ha ca 3 till 6 cm korallsand i botten. I mitt Clownhotell har jag förutom sanden använd ganska små bitar av LS för att täcka över sanden. en tanke med det var att försöka ettablera en massa skivanemoner på botten. Något som fungerat ganska bra.

Stig - om hon läser 50 (förutsätter att det är en rätt avläsning) så måste det gamla vattnet innehållet nästan 500 ppm (5 liter gammalt på 50 liter vatten). Skulle det vara 25 ppm så skulle det gamla innehålla 250 ppm. Jag tror inte detta är möjligt. Dessutom fosfat på 1 och nitrat på 50 samt belysning 5 till 6 timmar och ingen tillväxt på makroalger - stämmer inte och då är det nog testerna som får lämna in.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fel forum att diskutera testerna i. De är till god hjälp för många akvarister och när jag kollat nitrattestet har det fungerat.

Vad beträffar Lasses system att starta upp kar fungerar det alldeles utmärkt.

Den enda haken jag har sett är att man bör bo nära en handlare som har algätare hemma i fall man behöver komplettera med fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå att du tar det lugnt istället,

Om jag förstår det hela rätt så har du haft burken igång i typ 10dgr, med gammal sten som förmodligen är fullproppad med fosfat.

Tillsätt lite färsk sten, så du får igång fräsch population av bakterier och småkryp, fortsätt med fosfatremover tills dina värden är nere på omätbart, vilket förmodligen kommer att ta sin tid - i nuläget skulle jag nöja mig med 2-3h/dag med belysningen och sakta öka tiden när fosfatnivåerna sjunker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, eftersom fosfatremovern inte alls gett effekt så undrar jag över vodka-metoden.

Har ju både högt nitrat- och fosfatvärde så därför låter det himla bra. Men vad händer om man tillämpar det i ett 1 vecka gammalt kar? Förstör det mognaden på något sätt?

tycker absolut inte du skall tillämpa vofkametoden nu. låt akvariet mogna v sej självt..de tar minst 8 veckor innan du har bra värden på naturlig väg. tat lugnt helt enkelt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...