Cathulu Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Är det någon som kan förklara den pryl?Funkar den som "kalkreaktor"? elle?http://cgi.ebay.co.uk/Phosphate-Denitrater-and-Calcium-Reactor_W0QQitemZ200190679625QQihZ010QQcategoryZ46310QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122/Jens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Som jag förstår det så är det ett hemmabygge. Det ska tydligen vara 3 i 1 om man säger.Nitrat, fosfat och kalciumreaktor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Helt klart ett hembygge med denitrator-kammare i mitten bestående av svavelkulor. Han tänker nog som många här tänkt tidigare - höja pH:t genom att låta vattnet gå genom kalkgrus innan det rinner ner i karet igen och därmed lösa kalken till kalkvatten. Detta är något som absolut inte rekommenderas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Cathulu Postat 14 januari 2008 Författare Dela Postat 14 januari 2008 Tack! då förstår jag hur den funkar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Helt klart ett hembygge med denitrator-kammare i mitten bestående av svavelkulor. Han tänker nog som många här tänkt tidigare - höja pH:t genom att låta vattnet gå genom kalkgrus innan det rinner ner i karet igen och därmed lösa kalken till kalkvatten. Detta är något som absolut inte rekommenderas.Varför? Vill minnas att jag läst något om att kalkeffekten var försumbar, är det det du syftar på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Ja den har varit uppe tidigare. Det är en fransk upfinning som fungerar. Men det är inte mycket till kalkreaktor även om nitratfiltret fungerar bra. Men det är litet att tänka på: Det behöver röras om några gånger om året i facken annars klumpar materialet ihop sig och blir tätt. Det går åt mer svavelkulor förhållandevis för vi har ingen effektiv omrörning som i en vanlig kalkreaktor. Igengäld är den väldigt strömsnål. Man bara gör en avtappning på slangen från returpumpen så man får lagom flöde några ml per minut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Varför? Vill minnas att jag läst något om att kalkeffekten var försumbar, är det det du syftar på?Nej, hade det varit så enkelt så hade jag lika gärna ha rekommenderat en kalkmixer. :-)Jag har slagit på stora trumman om detta förut och jag gör det igen:Morphiz beskrev det kemiska i ett väldans bra inlägg i den här tråden.Just därför kommer några svavelkulor inte in i mitt akvarium, någonsin. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 14 januari 2008 Dela Postat 14 januari 2008 Hej,ARM har en färdig mix med svavelkulor och aragonit (korallsand) för nitratfilter,det tar bort nitrat samtidigt som det tillför kalk.om du använder ett Aqua Care tex så blir det både nitratfilter och kalreaktor,men vet inte hur effektiv det blir,jag har tänkt att prova detta nån gång, mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 Svavelkulor skall bara vara till RO-filtret.Fungerar inte saltvatten=ofarlig=onödigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 januari 2008 Dela Postat 18 januari 2008 Svavelkulor skall bara vara till RO-filtret.Fungerar inte saltvatten=ofarlig=onödigtDetta vill jag höra mer om, kan du förklara din tankegång Thore? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Thore du förväxlar nog detta med silikathartskulorna. Svavelkulor används till nitratfilter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.