Gå till innehåll

Kalkreaktor??? ELLER VAD ÄR DET?


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Helt klart ett hembygge med denitrator-kammare i mitten bestående av svavelkulor. Han tänker nog som många här tänkt tidigare - höja pH:t genom att låta vattnet gå genom kalkgrus innan det rinner ner i karet igen och därmed lösa kalken till kalkvatten. Detta är något som absolut inte rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart ett hembygge med denitrator-kammare i mitten bestående av svavelkulor. Han tänker nog som många här tänkt tidigare - höja pH:t genom att låta vattnet gå genom kalkgrus innan det rinner ner i karet igen och därmed lösa kalken till kalkvatten. Detta är något som absolut inte rekommenderas.

Varför? Vill minnas att jag läst något om att kalkeffekten var försumbar, är det det du syftar på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den har varit uppe tidigare. Det är en fransk upfinning som fungerar. Men det är inte mycket till kalkreaktor även om nitratfiltret fungerar bra. Men det är litet att tänka på: Det behöver röras om några gånger om året i facken annars klumpar materialet ihop sig och blir tätt. Det går åt mer svavelkulor förhållandevis för vi har ingen effektiv omrörning som i en vanlig kalkreaktor. Igengäld är den väldigt strömsnål. Man bara gör en avtappning på slangen från returpumpen så man får lagom flöde några ml per minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Vill minnas att jag läst något om att kalkeffekten var försumbar, är det det du syftar på?

Nej, hade det varit så enkelt så hade jag lika gärna ha rekommenderat en kalkmixer. :-)

Jag har slagit på stora trumman om detta förut och jag gör det igen:

Morphiz beskrev det kemiska i ett väldans bra inlägg i den här tråden.

Just därför kommer några svavelkulor inte in i mitt akvarium, någonsin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ARM har en färdig mix med svavelkulor och aragonit (korallsand) för nitratfilter,det tar bort nitrat samtidigt som det tillför kalk.om du använder ett Aqua Care tex så blir det både nitratfilter och kalreaktor,men vet inte hur effektiv det blir,jag har tänkt att prova detta nån gång, mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...