Gå till innehåll

Havres hamnbiotop


havre

Rekommenderade inlägg

Tidigare ikväll hade jag, Leif och Sunny kvartsamtal angående den prestige som ändå verkar finnas inom hobbyn och olusten att visa upp sitt kar/"erkänna" misstag. Antingen är det för nystartat eller för fint för att visa, dessa var några av de teorier som lyftes fram. Det tog inte lång tid innan jag kom på mig själv och tänkte på min styggelse som står i vardagsrummet och gått sedan augusti. Trots den överhängande risken för att bli portad bland de lokala handlare tänkte jag ändå presentera min hamnbiotop lite grann här, för att lätta mitt samvete.

Karet har som sagt gått sedan augusti och är ett så kallat Mollyhotell på 80L. Leif varnade mig för dess kissgula ton i glaset, men jag var ung och dum så jag gick min egen väg. "Armaturen" består av 4x36W kompaktrör med två "vita" och två "blåa" rör. (Det är nu som det börjar bli barnförbjudet och känsliga läsare bör sluta läsa här.) Karet går utan skummare och har gjort det sedan uppstart. Frågor om varför kommer att besvaras med "Pass". Förutom det så är karet bestyckat med en slimline bakgrund som kanske inte gjorde det jag hoppades den skulle. Den håller på att bli uppäten av kalkalger, men den gav inte den "revvägg" jag hoppades.

Invånare i karet består av en del "turbosnäckor", eremiter, två svenskfödda ocellaris, en watchman goby (yellow), en magnifica, en pistolräka, en randig pustarräka, en wurdanni och ett par krabbor. Det enda som avlidit i karet är en "turbosnäcka", en eldräka som försvann spårlöst en dag och antagligen 3-4 eremiter, varav en blev uppäten av gobyn när den skulle byta skal.

Lite bilder

p1060539zc4.jpg

IMG_0313.jpg

p1060545bp5.jpg

Karet kan mycket väl krasha om en timme eller om en vecka, vilket jag är väl medveten om. Det är emellertid mitt första försök till ett saltkar och får gå så länge det kan.

-Det var min hamnbiotop det och i bästa fall kan det fungera som ett avskräckade exempel!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobyn o räkan e ju bara för läckra!

Jag gillar ditt kar Havre, och håller med dej om att det går lite prestige i alla hightech prylar och måsten! Själv har jag oxo kört skummarlöst länge, både med LPS, SPS och några mjukisar.

Varför skulle ditt kar krasha? Jag tycker du har lyckats väl!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja inte liknar det Trelleborgs hamn isåfall så skulle jag dykt där varje sommar

Ja :ler: jag skulle t.o.m kunna tänka mig att bli skåning om det fanns sånt där :skrattar: Det enda som jag kan tycka är mindre fint är bakgrunden annars bara possitivt med ditt lilla nanokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det kan vara så trist att kalkalger inte trivs på "slimeline".

.

Vad jag kan se så börjar det ta sig med kalkalger på Thomas bakgrund.

Tror att den kommer att smälta in fint med tiden.

Gillar ditt kar, lär bli fin-fint.

Enda jag tänkte på är placeringen av vissa koraller, fast det är ju bara att läsa och känna sig fram.

Bra jobbat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint Havre och detta är ytterligare ett bevis för hur effektiv den biologiska nedbrytningen är i levande sten och i sanden. Enligt somliga borde din sand vara svart med ett lager av detritus när man kör utan skummare...

Är det en sps som står på botten? Jag gillar dina julgranar också.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UNDERBART att se! Tack för att du lägger ut din burk!

Det MÅSTE finnas plats för alla typer av akvarium och ambitionsnivåer. Det ÄR för mycket snobberi och "måsten" här på guiden!

Och jag tycker din burk i riktigt fin. Låt korallerna växa lite så kommer du ha ett strålande fint akvarium framöver!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla det är mest vackra SPS-skogar, med underbara färger, som läggs upp på guiden och att jag är väldigt ny inom hobbyn är det min tro att det är de kar som skall visas upp. Därför min lågmälda inställning till mitt eget kar. Själv är jag "nöjd" med det och framfrallt formatet som första kar, 37L hade varit för lite och mer för mycket, 80L var perfekt. Det som gör formatet bra är att det är litet, men det går att få ned en del sten och prova flera typer av aquascaping. Helt nöjd blir man förhoppningsvis aldrig, för då är det dags att avveckla.

Hehe, det tvådimensionella intrycket är ett resultat av det klassiska "skit-bakom-spakarna"-syndromet med kameran. Tanken är precis som du säger, att få flera olika nivåer.

Vid en släkträff här hemma spenderades halvparten av tiden vid karet och räkan och gobyn var i centrum för uppmärksamheten. Väldigt kul inslag i burken och alla med sandbotten tycker jag skall skaffa ett par för att få lite rörelse på botten och underhållning! Varför det skulle krasha? Ja du...det är ofta de varningar som framkommer med skummarlösa kar? Hehe, blir nästan "Pass" på den också.

Kalkalgerna växer på bra på bakgrunden, men de tävlar med andra grönalger om platsen.

Angående placeringen av pocilloporan och acroporan har de nu kommit till en bättre plats (som slagpåsar i mantiskaret). Anledningen till att de stod där var för att jag vill inte fästa dem och eremiterna hängde och snäckorna puttade så de ramlade ned hela tiden och låg upp och ned så de hamnade provisoriskt på botten.

Sanden håller sig vit med hjälp av städpatrullen och detrius ser jag inte så mycket av. Brukar rikta streamern lite här och var för att se om det flyger ut nåt men det rör bara upp sand. Det detrius jag hittar sugs upp vid vattenbytet på 10L som sker varje vecka. Tillsätter ingenting för närvarande och kalcium ligger på 420. Provade med ultramin-S i två dagar, men det resulterade i en kiselalgs explosion i sanden som försvann två dagar efter jag slutat med ultramin-s. "Glömde" att eftersom karet är skummarlöst så blir det bara en form av "övergödning" med sådana tillsatser.

Tillväxten på de hårdakorallerna är långt ifrån optimal, men min montipora har dubblerat i storlek och har tillväxzon på hela kanten, vilket är skitkul! Xenian och macroalgerna gör det dem ska ;).

Angående att jag köra skummarlöst så rekommenderar jag ändå andra nybörjare att göra det. Det krävs lite mer tålamod och försiktighet, framförallt i början, när det är skummarlöst och det sätter mer begränsningar på karet och antalet invånare samt valet av koraller.

Förväntade mig inte alls denna respons och tackar framförallt för all den positiva!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha Jaa du ser Thomas hur fel det ändå kan blir när man inte har en SPS skog o massa teknik detta skulle ju inte all bli uppskattat ;) näe men trodde faktiskt inte att folk slutade eller "glömmer" eller skjuter upp att lägga upp bilder på deras kar pga detta.. de som har SPS skogar och annat har mycket fina kar o de har du me... men det är inte vad din tråd handlar om !

Jag körde själv Pisolräka o goby i mitt första akvarium och saknar dem grymmt o de gör familjen med ;) men en sak... jag matade ultra min S och fattade inte varförjag fick Kisel alger ! kul att du har en bra fingertopps känsla ! det är vikigt.. du kommer att bli en hel grymm akvarist du ;)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar stenkoraller men jag måste ha minst en sarcophyton för den tillhör absolut en av mina älsklingskoraller. Bara för att jag har specialliserat mig på sps'er så betyder det inte att jag inte gillar mjukisar, knappar och skivor, det gör jag i allra högsta grad så ditt kar är inte alls så dumt, riktigt riktigt fint är det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Karet tuffar på och antalet koraller har minskat drastiskt sen de tidigare bilderna. De har inte dött utan blivit förflyttade till mitt mantiskar där belysningen är starkare.

Snäckpopulationen sjönk dramatiskt en period och den skyldiga var en krabba som var för lat för att leta mat. Har tre andra krabbor men de är ÄN SÅ LÄNGE kvar i karet och ingen mer snäcka har försvunnit sen den skyldiga försvann. Han åkte ned i mantiskaret där jag lät juryn själv utöva straffet.

Sarcophytonen har jag trampat på mer än min dörrmatta, detta till trotts växer den och börjar nästan bli lite för dominant. (Är ej fullt 'uppblåst' på bilden)

Montipororna växer även de. Den stora i mitten på bilden var 5x4 cm och är väl nu 13x7, även den har misshandlats och gott sönder ett par gånger.

Den döda stenen som jag lagt i högre framkant är avsatt för en euphyllia. Jag vill ha den lite avskärmad iom dess aggressiva natur och jag har rädd om mina montiporor.

Två helbilder

p5161947ph3.th.jpg

p5161952mr8.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...