Gå till innehåll

Vilket salt rekommenderar ni, och varför?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken lyder så undrar jag vilket salt ni rekommenderar och varför jag kör med vanligt reef crystal och är inte riktigt nöjd. Jag tycker inte att det höjer magnesium och calsium tillräckligt vid vatten byten. Jag byter drygt 10% i veckan. SÅ va säger ni vilket salt använder ni och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

prova grotech som det följer med extra kalcium och magnesium i eller kanske nya Red sea coral pro. värt att kolla upp är också korallen-zucht's salt det ska hålla alla värden där de ska ligga på. Jag tycker ändå att reef crystal och Tropic marin pro reef är riktigt bra saltmärken.

http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=coralmarinereefsalt

http://www.redseafish.com/Product.asp?dir=y&CatId=98&SubID=68&proID=283

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som rubriken lyder så undrar jag vilket salt ni rekommenderar och varför jag kör med vanligt reef crystal och är inte riktigt nöjd. Jag tycker inte att det höjer magnesium och calsium tillräckligt vid vatten byten. Jag byter drygt 10% i veckan. SÅ va säger ni vilket salt använder ni och varför?

använder reefcrystal, o vid nyblandning ger detta: Ca420, Mg1200, Kh11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Instant Ocean.

Har man en "fast" budget för salt,

så tror jag att man får bättre miljö i karet

med stora vattenbyten med ett billigt salt,

än små vattenbyten med ett dyrt salt.

Mer vetenskaplig än så är jag inte !

Kan ingen påvisa på ett relativt tydligt sätt att jag har fel,

så fortsätter jag på detta sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Instant Ocean.

Har man en "fast" budget för salt,

så tror jag att man får bättre miljö i karet

med stora vattenbyten med ett billigt salt,

än små vattenbyten med ett dyrt salt.

Mer vetenskaplig än så är jag inte !

Kan ingen påvisa på ett relativt tydligt sätt att jag har fel,

så fortsätter jag på detta sättet.

Skillnaden i pris mot Reef Crystal är ca: 100 kronor så man undrar hur mycket vatten du byter och hur du höjjer nivån på t.ex. ca och mg för det kostar ju också pengar. Kan det bli så många kronor och tjäna, allt jobb det blir också eller kör du på värden IO har?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de går de;)...Kh o Ca är felaktiga i relation till varann...ej en balanserad sammansättning...höjer vi salthalten så kh blir lagom kommer Ca ligga för högt:

/J

Det här låter alvarligt, vi har problem ute på våra naturliga korallrev, de är i obalans. Jag kommer att dra mitt strå till stacken och spola ner min buffer i toaletten, kanske hjäper det lite.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla Ca höjningen som ett vattenbyte gör är nästan försumbart för mig

då min Ca förbrukning är stor och avsevärt mycket större än vad jag kan få med "vanliga" vattenbyten (med typ 10-30% månad).

Jag höjer Ca och Mg med hjälp av kalkreaktorn och den ev. skillnad som olika saltet skulle göra,

kostar mig inte många extra en-kronor (typ 3 st, he-he ! ).

Hur mycket skiljer det på Ca & Mg på dessa saltsorter ?

Jag betalar gärna mera för ett salt, men då vill jag gärna veta vad jag får för mervärde.

Jag imponeras inte av häftiga och trendiga "märkes" prylar.

Du får gärna berätta mera om detta, om det är något som jag inte vet.......

Skillnaden i pris mot Reef Crystal är ca: 100 kronor så man undrar hur mycket vatten du byter och hur du höjjer nivån på t.ex. ca och mg för det kostar ju också pengar. Kan det bli så många kronor och tjäna, allt jobb det blir också eller kör du på värden IO har?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan lägga till mina vattenvärden:

- Ca 430

- Mg 1500

- Kh 11

- Salthalt 1.024

Det konstiga är att jag alltid har 1500 i Mg (enligt, Salfiert test)

även fast jag inte tillsätter något Mg.

Kan Mg från saltet räcka till all konsumtion,tro ? (..lite skumt är det..)

Då måste det ju vara ett bra salt ;-)

För två veckor sedan har jag trots detta,

slängt ner lite Mg substrat (~ 5%) (resten 95% är Ca-substrat) i kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här låter alvarligt, vi har problem ute på våra naturliga korallrev, de är i obalans. Jag kommer att dra mitt strå till stacken och spola ner min buffer i toaletten, kanske hjäper det lite.

/Janne

Nu har du fel igen! läs på din kemi innan du uttalar de spydigt!:!:

På de så kallade riktiga reven råder perfekt balanserade värden. Ett kh på 8.0 innebär ett calcium på 410, o skulle ett område på ett rev ligga på ett lägre kh, så kan du va säker på att calcuium hänger med ner. O varför de, jo därför att tillförseln bestäms o styrs av konsumptionen, o därför kommer naturen justera in sej självt så värden alltid är balanserade.

De e bara att konstatera att saltet är inte balanserat o inte naturlikt. Sen vilka konsekvenser de har är en annan sak. Jag förstå ratt du men näbbar o klor vill försvara de du sysslar med, men jag säger som du sa till mej, utan att du sen kunde motivera dej, de du säger stämmer "sisådär".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonas de värderna tycker jag e kanon precis där man vill ligga i ett zeovit kar.

zeovit kar är ju inte riktigt representativt, eftersom man där vill att ett SUBnormalt KH. Konstig affärside o tillverka ett salt som bara är optimalt till en mkt liten o ganska kontroversiell metod.

Sen undrar jag vidare varför ett zeovitkar inte skulle må bra av "korrekta" värden, dvs balanserade värden. De har ingen förklarat för mej. jag har hört att KH:t är avgörande o korallerna kan dö redan vid ett normalt kh (8), o vid ett under 7!...de är ingen vidare reklam för metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan lägga till mina vattenvärden:

- Ca 430

- Mg 1500

- Kh 11

- Salthalt 1.024

Det konstiga är att jag alltid har 1500 i Mg (enligt, Salfiert test)

även fast jag inte tillsätter något Mg.

Kan Mg från saltet räcka till all konsumtion,tro ? (..lite skumt är det..)

Då måste det ju vara ett bra salt ;-)

För två veckor sedan har jag trots detta,

slängt ner lite Mg substrat (~ 5%) (resten 95% är Ca-substrat) i kalkreaktor.

verkar va ett bra salt de där uffe;), visst , kanske lite högt i kh o ca, men bättre de än tvärtom. Tänk på att många av saliferts kh tester mäter 1 enhet för högt!

den senare versionen med bara en flaska mäter nog mer korrekt, men den "gamla" med en särskild reagensvätska verkar mäta en hel enhet för högt. jag köpte på mej ett par stycken av varje sort , med olika tillverkningsdatum o allt, o de stämde rakt igenom att den gamla visade för högt.

ganska allvarligt, för jag tror att lh mätningen är enskilt den vikigaste parametern, den styr ju all dosering av balling/kalkreaktor etc, o lär ju vara synnerligen vitalt i ett zeovitkar, där ju korallerna dör om kh är minsta fel!

ted säljer ett mer avancerat kh test..kan vara idé o testa kanske;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca i saltet har jag ingen aning om,

men jag vet att Ca värdet inte påverkas något speciellt vid vattenbyten.

Ca halten reglerar jag med hur många timmar kalkreaktorn är på i veckan.

Om Ca halten i saltet är 420,

så är det ju inte så konstigt att jag inte märker

några förändringar i karets Ca-värde vid vattenbytet,

då dessa Ca värden nästan är samma (typ 420 vs 430).

verkar va ett bra salt de där uffe;), visst , kanske lite högt i kh o ca, men bättre de än tvärtom. Tänk på att många av saliferts kh tester mäter 1 enhet för högt!

den senare versionen med bara en flaska mäter nog mer korrekt, men den "gamla" med en särskild reagensvätska verkar mäta en hel enhet för högt. jag köpte på mej ett par stycken av varje sort , med olika tillverkningsdatum o allt, o de stämde rakt igenom att den gamla visade för högt.

ganska allvarligt, för jag tror att lh mätningen är enskilt den vikigaste parametern, den styr ju all dosering av balling/kalkreaktor etc, o lär ju vara synnerligen vitalt i ett zeovitkar, där ju korallerna dör om kh är minsta fel!

ted säljer ett mer avancerat kh test..kan vara idé o testa kanske;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...