Gå till innehåll

Korall, snigel, sjögurka, eller annat?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Jag hittade helt plötsligt den här bakom en av mina koraller. Den har en rejäl fot omgiven av en krans av platta "grenar". (Se bilden)

Den sitter på undersidan av en av mina stenar, så på bilden vänder altså foten uppåt och är dold av "grenarna".

Grenarna reagerar när fiskarna kommer för nära, så de flyter inte bara med i strömmen. Jag har dock inte hela ekipaget flytta på sig ännu, så jag vet inte hur pass mobil den är i övrigt.

Mycket tacksam för tips och idéer om vad det kan vara.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade den rackaren på nytt igår, och sätter en peng på att den är korallätare. Den bor under en av mina läderkoraller som börjat må sämre och sämre den sista tiden. Korallen har i det närmaste börjat "smälta" på sina ställen och bitar faller av den... - Go figure! :)

Jag tog några bättre bilder, men har inte tillgång till dem just nu. Den är riktigt läcker, men jag måste nog tyvärr dumpa den... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det där är en Tritoniopsis elegans. Ingen bra kombination med mjukkoraller i så fall.

Visst var det en Tritonopsis. Grymt imponerad av dina kunskaper! -respekt

Plockade upp den i förrgår kväll. Självklart hade den hade förökat sig också, så jag knep alla larver jag kunde hitta. De verkade sitta under den angripna korallen hela rasket, så den fick tyvärr stryka på foten. Jag tog en liten fragg och slängde resten. :smiley13:

Får se till att hålla utkik efter övriga larver. Nu vet jag i alla fall att jag ska kika efter dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...