Gå till innehåll

Tror ni ljuset räcker?


Thessan

Rekommenderade inlägg

I väntan på att vardagsrummet blir klart så vi kan bygga möbeln/väggen tänker jag inhandla lite mer teknik, b.l.a skummare, automatisk vattenpåfyllning osv och när man funderar på hur man ska ha det så kommer även tankarna på ljuset.

Idag har jag inte bestämt mig för om längden kommer bli 200 cm eller 240 det beror på hur väggarna blir. Djupet kommer däremot bli 80 cm - ca 10 cm för ytavrinningen som kommer gå längs hela baksidan "Coast to coast" och höjden 40 cm. Det som jag kommer satsa på en hel del är musslor, modell stora rörmaskar bl.a Serpula och naturligtvis en del koraller utav blandade sorter. Idag har jag en Mh 2*250 w med inbyggt blårör. Räcker det tror ni eller ska jag även slänga på några T5:or oxå?

Som jag skrev är ju inte karet högt men jag vill ändå ha era åsikter så det blir så bra som möjligt när det blir klart, vilket f.ö känns som en hel evighet tills dess...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande projekt!

Till ett sånt långt och brett kar behöver du minst 3 mh i min mening och jag tror du behöver komplettera med T5 för att få bra spridning, inte minst på djupet. Med Lumenarc reflektorer kan du kanske spara in någon armatur (T5 eller MH).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I väntan på att vardagsrummet blir klart så vi kan bygga möbeln/väggen tänker jag inhandla lite mer teknik, b.l.a skummare, automatisk vattenpåfyllning osv och när man funderar på hur man ska ha det så kommer även tankarna på ljuset.

Idag har jag inte bestämt mig för om längden kommer bli 200 cm eller 240 det beror på hur väggarna blir. Djupet kommer däremot bli 80 cm - ca 10 cm för ytavrinningen som kommer gå längs hela baksidan "Coast to coast" och höjden 40 cm. Det som jag kommer satsa på en hel del är musslor, modell stora rörmaskar bl.a Serpula och naturligtvis en del koraller utav blandade sorter. Idag har jag en Mh 2*250 w med inbyggt blårör. Räcker det tror ni eller ska jag även slänga på några T5:or oxå?

Som jag skrev är ju inte karet högt men jag vill ändå ha era åsikter så det blir så bra som möjligt när det blir klart, vilket f.ö känns som en hel evighet tills dess...

då karet e såpass lågt tror jag 150w är bättre, men dock kanske 3 st med tanke på längden. 4 blårör på detta, så blir de kanon, tycker jag i alla fall;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt stora är 85 brett på 62 högt. Lite av höjden går bort eftersom jag har täckglas och sänkt vattenytan så det är väl att jämföra med 60 utan täckglas. Inredningsmässigt är jag ganska nöjd med måtten, det är plats för en sandyta framför revbranten. Det skulle gå att göra en liknande inredning med fem cm lägre kar och då få litet bredare sandyta. Men med en ännu lägre höjd tror jag sandytan blir så bred eller sluttningen så svag på revet att man får dålig översikt i karet.

Jag skulle rekommendera höjden 50 cm. Det är ju byggbart med 10 mm glas i sidorna och 12 mm i bottten så det blir ju inte så otroligt dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fick jag lite att tänka på... Då har jag egentligen ingen nytta utav min nuvarande armatur då? Frågan är om man istället ska köra på med bara T5 armaturer, många rör blir det dock...

Anledningen till att jag vill ha 40 högt är dels att jag kan ha en högre "bänk" så jag kommer åt sumpen och tekniken bättre. Nu har jag provat på både 60, 70 och 75 cm höjd och det är ett helsike när man är kort, dessutom är jag ett putsar freak vilket gör att det förenklar så mycket eftersom jag dessutom vill ha ett ordentligt djup i karet och aparmar har man tyvärr inte så en låg höjd är för mig idealet. När jag var hos Ted och såg hans kar i butiken så har tanken grott på att ha ett liknande kar.

Jag har ju tid på mig att både handla och fundera för den här gången ska jag banne mig bli 100% nöjd och jag tänker inte nöja mig med halvdant då får det hellre ta lite tid. Halva nöjet är ju att drömma och planera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker helt klart att du skall satsa på ett lågt kar, blir mycket lättare om man inte har ap-armar eller är basketspelare. Tycker inte du skall göra karet längre än 2m, det krånglar till ljusvalet en hel del, kanske 1,8-2m. Djupet 80cm är grymt och det kommer du bli nöjd med.

Belysning, jag hade kört på 3x250w och lite lysrör eller 10x80w T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vore i dina kläder (?), så skulle jag nog bara köra med 80 W T5. (längd 146 cm + hålllare)

6 st T5 80W med 4 vita rör + 2 blåa rör alt

8 st T5 80W med 6 vita rör + 2 blåa rör

Nu fick jag lite att tänka på... Då har jag egentligen ingen nytta utav min nuvarande armatur då? Frågan är om man istället ska köra på med bara T5 armaturer, många rör blir det dock...

Anledningen till att jag vill ha 40 högt är dels att jag kan ha en högre "bänk" så jag kommer åt sumpen och tekniken bättre. Nu har jag provat på både 60, 70 och 75 cm höjd och det är ett helsike när man är kort, dessutom är jag ett putsar freak vilket gör att det förenklar så mycket eftersom jag dessutom vill ha ett ordentligt djup i karet och aparmar har man tyvärr inte så en låg höjd är för mig idealet. När jag var hos Ted och såg hans kar i butiken så har tanken grott på att ha ett liknande kar.

Jag har ju tid på mig att både handla och fundera för den här gången ska jag banne mig bli 100% nöjd och jag tänker inte nöja mig med halvdant då får det hellre ta lite tid. Halva nöjet är ju att drömma och planera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fick jag lite att tänka på... Då har jag egentligen ingen nytta utav min nuvarande armatur då? Frågan är om man istället ska köra på med bara T5 armaturer, många rör blir det dock...

Anledningen till att jag vill ha 40 högt är dels att jag kan ha en högre "bänk" så jag kommer åt sumpen och tekniken bättre. Nu har jag provat på både 60, 70 och 75 cm höjd och det är ett helsike när man är kort, dessutom är jag ett putsar freak vilket gör att det förenklar så mycket eftersom jag dessutom vill ha ett ordentligt djup i karet och aparmar har man tyvärr inte så en låg höjd är för mig idealet. När jag var hos Ted och såg hans kar i butiken så har tanken grott på att ha ett liknande kar.

Jag har ju tid på mig att både handla och fundera för den här gången ska jag banne mig bli 100% nöjd och jag tänker inte nöja mig med halvdant då får det hellre ta lite tid. Halva nöjet är ju att drömma och planera.

Du kommer att ångra dig senare om du väljer 40cm högt kar, tänk på att korallerna växer på höjden också. Teds kar är ett försäljningskar och det räcker i hans fall, Jag har 50cm högt och det tycker jag personligen är minimum faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tessan! Kände att jag ville lyfta min åsikt här.

Jag blir mer och mer av åsikten att låta belysningsnalternativen styra akvariemåttet. Nu vill du göra det så bra som möjligt den här gången dvs optimera. Är det så att minst 2m bara är ett alt för dig skulle jag stanna där och välja>

3x250w + T5 framför och bakom eller 8x80w-10x80w T5. Det känns gediget på 80x40.

Är du ett spsfreak kan man gå ännu längre.

Jag skulle aldrig välja 150w framför 250w, om nu inte elkostnad, värme eller inköpskostnad är ett problem, med reservation för om du enbart inriktar dig på musslor och rörmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen: Jag har funderat över höjden sedan även Stig hade en åsikt där och jag tror ni har rätt i att 50 är bättre, de centrimetrarna gör ju inte så mycket när det gäller rengöringen utav rutorna men lägre kan som du säger ställa till med problem när korallerna växer.

Uffe och Robban: Jag kommer nog köra på T5, funderar på FM's Ultra solaris 6x80 w till att börja med sedan får jag se om jag behöver köpa på mig ytterligare en ramp beroende på vad för koraller som slutligen hamnar där. Min dotter har krävt att hystrix (stavning?) ska finnas i karet, vet inte hur mycket ljus de kräver, men eftersom jag även ska ha musslor behövs en hel del ljus antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rosa hystrixen vill ha mycket ljus för att färga bra.

Misstänkte det, Det jag är lite osäker på är om det kan bli för mycket ljus om man kör på solarisen 6x80 w + den rampen med 2x250 w och blårör som jag har alt att bara använda en utav 250 w tillsammans med solarisen, Tycker det känns onödigt att köpa på mig nya MH armaturer när jag redan har en fungerande sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att om du vill ha musslor så är de oftast finast att se på uppifrån. Har du en stor otymplig T5 ramp eller 2 över karet kan det bli svårt att titta på dem då rampen kommer att vara i vägen.

Blir lite problematiskt att se dem ovanifrån iaf, karet kommer bli inbyggt i väggen så när jag ska komma åt sump osv går jag in via baksidan där vi kommer ha en dörr om du förstår hur jag menar :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...