Gå till innehåll

Namninsamling mot torskfisket i Kattegatt.


addo

Rekommenderade inlägg

Skrev på listan och mejlade ut länken i klassen (Biologi på Stockholms Universitet, så det borde få gensvar).

Om det räckte med att sluta fiska torsk i bara Kattegatt... Nu är jag iofs vegetarian, så jag har förutfattade meningar, men allt kommersiellt fiske i Östersjön osv borde stoppas omedelbart. Det är väl i stort sett bara strömmingen som inte är hotat i dagsläget. Det har tombörjat gå utför för skrubbskäddan.

Tragiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mört, abborre och gädda mår inte heller så bra.

Såg ni på Nyheterna i morse förresten? Jag kom in sent så jag missade mycket. Men snappade iaf upp att fritidsfisket drar in 10? gånger mer pengar än yrkesfisket. Tycker det är dags att vi sportfiskare börjar få fiske kvoter tilldelade oss, vi kan ju iaf slänga tillbaka fiska av opassande storlek och art.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DN i dag 18 januar 2008.

"Den samhällsekonomiska vinsten från dagens fritidsfiske uppskattas till strax under en miljard kronor. Enligt forskarna bakom rapporten kan summan jämföras med yrkesfiskarnas vinster från matfisk. Vinsterna inom yrkesfisket är cirka 75 miljoner kronor"...

"Vinsten för yrkesfiskaren är mindre än 1 krona per kilo fisk som når konsumenten."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi köper oftast fisk direkt från fiskarna nere i hamnen i Malmö, i "huddorna". Numera blir det inte så ofta då vi flyttat från stan, men ibland händer det att vi åker in dit. Färskare fisk går bara o få tag på direkt i båten. :) Sen kommer pengarna till rätt hand anser jag.

*Tillägg: Skrev så klart på listan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DN i dag 18 januar 2008.

"Den samhällsekonomiska vinsten från dagens fritidsfiske uppskattas till strax under en miljard kronor. Enligt forskarna bakom rapporten kan summan jämföras med yrkesfiskarnas vinster från matfisk. Vinsterna inom yrkesfisket är cirka 75 miljoner kronor"...

"Vinsten för yrkesfiskaren är mindre än 1 krona per kilo fisk som når konsumenten."

Det är faktiskt helt orimligt. Hade fisket skett på land hade folk smällt av för länge sedan, men nu kan man rejsa på subventionerat bara för att ekosystemet ligger under vattnet.

Det vidrigaste med näringen är att det är allmänning man fiskar på och därmed kvaddar ett ekosystem man själv varken äger eller behöver ta ansvar för. Att köpa ut yrkesfiskarna och bara fortsätta med fritidsfiske, fisketurer och sportfiske skulle vara en vinst för alla, trots att jag tycker att det liksom mer är yrkesfiskarnas fel som drivit näringen så hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte heller den utfiskning som idag sker i nästan alla kända hav - definitivt inte men jämförelsen mellan vad fritidsfiskarna omsätter och ger till samhället och förstahandsvärdet på den av yrkesfiskarna uppdragna fisken är helt åt helsike och verkligen en jämförelse mellan kikärtor och meloner. Vad som man räknar när man försöker tala om vad fritidsfiskarna drar in till samhället är kostnaderna för deras fiske. Det är saker som utrustning, resor, fiskekort, förplägnad och mera. Dvs vad fritidsfiskarna är beredda på att lägga ut för att få fiska. Förstahandsvärdet på den av fritidsfiskarna uppdragna fisken skulle överstiga tiotusentals kronor per kg och vem är beredd att betala detta för att köpa fisk bara för att äta. I bästa fall kan man se fritidsfisket som ett bra sätt att överföra pengar från storstadsregioner till glesbygd (där av någon anledning det bästa fisket finns :))

Fiskarnas förstahandsvärde är dock ett uttryck för ett produktionsvärde som är marknadsmässigt och ger ett mått på vad produktionen är värd i samhället. Det liknar som om någon skulle komma på att det bästa vore att gå över till en järnproduktion från myrmalm istället för den järnproduktion som görs idag. Att det skulle omsätta en sjuhelsikes massa pengar i samhället är helt klart men vem skulle ha möjlighet att köpa järn med de produktionskostnaderna? Vad man gör när man gör sådana jämförelser som den DN hänsyftar till är att jämföra kostnaderna mellan urgamla produktionsmetoder och kostnaderna för moderna, kapitalistiska produktionsmetoder. (och det är inte den första utredning som använder detta bondfångarknepp - Fritidsfiskerutredningen på 80-talet använde samma knep och sköts effektivt i sank av yrkesfiskarnas lobbyister med samma resonemang som jag har)

Utfiskningen av haven är alldeles för allvarlig för att man skall köra med så skum argumentering som att fritidsfisket renderar mer värde för samhället än yrkesfisket (det sätter sprätt på mer pengar ja - men det är inte samma som samhälliga förstahandsvärdet).

Det enda argument som behövs är att konstatera, som beståndsuppskattarna redan gjort, att torsken och många mer arter i stort sett är slut som bestånd och att drastiska åtgärder behövs såsom fredning av torskbeståndet både här och var. Att fritidsfiske argumenteringen kommer upp igen - kan den ha med att göra att ett torskfiskestopp skulle innefatta allt fiske - även fritidsfisket?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...