Gå till innehåll

På begäran: DIY Led Ljus


Keek

Rekommenderade inlägg

Ganska prick tre år sedan någon skrev i denna tråden... :) Men har det hänt så mycket med huruvida man vill ha röda dioder eller inte? Av alla de trådar jag läser om pågående diod-byggen så verkar man nöja sig med de röda våglängder man får från de vita dioderna. Eller är det någon som gjort någon jämförelse på hur tillväxt förändras om man ändrar uppsättningen av dioder? Eventuellt kanske man vill ha röda dioder med ur ett estetiskt perspektiv som nämns i tråden (jämförelse - KZ Fiji Purple) så länge det inte påverkar resten av karet negativt vill säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ultravioletta dioder över mitt kar idag... de tycker inte jag tillför något vad gäller färger. kanske inte samma sak om de du syftar till genererar röda och blåa våglängder. men jag kan säga att mina dioder mest framhäver alla partiklar i vattenmassan samt skapar lite flouroescence (dock inte i närheten av lika mycket som mina blåa dioder). mina dioder har jag bara som moonlight, kanske ska tilläggas. när jag tog upp detta med ultravioletta dioder senast så framhöll Lasse att man ännu inte (då) kommit fram till om UV-våglängder kanske kunde vara oönskade när det gäller tillväxt på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, alla färger kommer vara dimbara separat!

De röda kommer antagligen vara på en "väldigt" låg nivå under dagen, för att få fram färgerna.

Huvudidén med de röda var för att få en "verklig" soluppgång/solnedgång :P

Så vi får se hur det blir! ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ha rött när man letar efter ohyra eller försöker fånga upp en sovande fisk är nog vad Stig menar.

Att ha rött på hela natten är nog att bjuda in algerna till karet, dom kan nämligen utnyttja den delen av spektrumet.

Jag har själv haft ett rött 39w rör på huvudkaret då med 700+ watt annan belysning och det såg minst sagt eländigt ut. Så jag tror inte så mycket på den varianten om karet skall se bra ut;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde med 12st 1W röda leds som jag körde på ~200ma vilket jag tyckte jag fick bra effekt från, dock tyckte jag att kombinationen med flera natural white istället för endast cool white gav bättre färger på fiskarna så har gått över till det istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa du nåt Reuben! Bra tips! Brukar man finna natural white på samma sajter, eller är de svårate att få tag i? Tror inte jag stött på begreppet tidigare...

hur många natural white bör man ha i förhållande till cool white? eller är det bara en smaksak? vad har du för setup Reuben?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...