Gå till innehåll

Naso elegans


Minerva

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar!

Idag har jag suttit och läst lite på forumet om alger eftersom jag själv har börjat få

brunalger av något slag.

Jag har försökt att suga bort dem flera gånger men de kommer tillbaka så jag började leta efter en

fisk som äter brunalger.

En fisk som verkar tycka om brunalger är kirurgfisken Naso elegans.

Det ända problemet är att den blir ca 40 cm vilket är lite förstort för mitt 500 liters kar eller?

Jag har bara 7 st fiskar är karet ändå för litet?

Finns det någon annan fisk som är lika flitig på att äta brunalger?

Hur lång tid tar det för en Naso elegans att bli fullvuxen?

Skulle jag kunna ha en naso elegans i mitt kar?

alla tips och råd är välkomna .

post-3429-14468915036517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter nog mer som om du har kiselalger. Det finns två medel som kan exportera kisel ur akvarievatten. Det ena är Silikarbon och det andra är en specialpreparerad fosfatreducering från från Fauna Marin. Så bör du kunna svälta algerna.

Tack för ditt snabba svar stig menn jag tillsätter inga kemiska medel i karet och vill inte börja med det häller ,tack ändå.

Någon som vet om jag kan ha denna fisk i mitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte dessa som att man tillsätter kemiska medel. De fungerar som ett granulat som binder silikat ur vattnet. När man lyfter ur dem igen är allt borta igen. Alltså: Det är absolut ingen form av gift som skall påverka algerna.

Något sådant skulle inte jag heller hälla i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Naso i mitt 720L som kanske kan vara ca 15-20cm.... Fungerar superbra och har en otrolig personlighet..... Cool fisk att ha, men kan hamna i strid med andra kirurger..... Bra att veta om du nu skaffar en! Din grundsyn till att inte nyttja kemikalier kan jag vara skeptisk mot! hur ska du reglera ph, kh, ca, mgn, strt, mm om du inte vill använda kemiska tillsatser? Man kan ibland vara i behov av medicinering och behandling i alla akvarier! Det viktiga tycker jag, är att inte använda olika preparat med koppar i!

Men det är bara vad jag tycker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du ett litet exemplar borde det inte vara några problem, då har du ju en anledning till att uppgradera i framtiden.

Tycker ändå som de andra att det finns fler och effektivare sätt, att använda absorbers är inte att tillsätta kemikalier. Är du dessutom ute efter en så naturlig miljö som möjligt för dina djur så är du nog tvungen att använda "onaturliga" sätt att få vattenvärdena "naturliga".

Finns ju dessutom ingen garanti att en Naso käkar kisel/cyano. Vilket det låter som dina alger är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tillsätter häller inga kemiska preparat.

Jag vill ha det så naturlikt som möjligt i mitt kar.

Tack ändå:)

Jag tycker du tänker på fel håll..

Du tillsätter sillikat via vattnet!! Det finns inte så höga doser sillikat på revet som i ett akvarie.

Om du sätter ner en strumpa med fosfatreduserare (då plockar du ut kemikalier ur ditt vatten - det är inte att tillsätta kemikalier).

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-gloria-Nej jag föredrar att inte använda något kemiska medel alls.Går det att ha den fisken i mitt kar ? är det inte för litet ?

Du var mig en rackare till att vara bestämd och envis. Angående removers som föreslagits i denna tråd så tycker jag att du överdriver lite. Men, jag respekterar ditt ställningstagande fullt ut.

Jag tror inte denna fisk löser dina algproblem men eftersom du verkar sugen att testa så varför inte. Skaffa ett ex på 7-10 cm så tror jag att du kan ha den många år innan den vuxit sig för stor. Ofta anpassar fiskarna sig och blir inte så stora i karen.

Vill minnas att denna fisk är känslig för prick så försök få tag i ett ex som gått i karantän. Förmodligen kan ett UV rör krävas också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ctenochaetus tominiensis, iaf mitt exemplar, är en rackare på att käka brunisar. Pussmärken överallt där han snaskat :)

Blir inte heller så stor heller. Och billigare än elegansen :)

Min bild återger dock inte färgerna ordentligt, den är mörkgrå med fenor som tonar från grått till orangegult och en vit "pigg" bredvid vardera öga.

IMG_0172.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ctenochaetus tominiensis, iaf mitt exemplar, är en rackare på att käka brunisar. Pussmärken överallt där han snaskat :)

Blir inte heller så stor heller. Och billigare än elegansen :)

Min bild återger dock inte färgerna ordentligt, den är mörkgrå med fenor som tonar från grått till orangegult och en vit "pigg" bredvid vardera öga.

IMG_0172.jpg

Den kunde ju också vara ett bra alternativ,men jag är sugen på att testa en naso:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...