Gå till innehåll

LED UV-lampor?


Raur

Rekommenderade inlägg

Min händiga sambo tycker om att bygga saker och har just satt ihop ett par LED-UV-lampor och de lyser kanonfint. Testade att lysa lite på olika saker samt akvariet och såg att det blev himla vackra och starka färger som kom fram! Precis som om man målat dem med fluorescerande färg.

Nu till frågan, hade korallerna eller fiskarna tagit skada alls av att sambon monterar ca 6st UV-LED-lampor (till mitt 180 liters) på en skena till akvariet? Finns det ens risk för brännskaor eller liknande är det liksom inte värt det alls.

All info och hjälp och tips uppskattas :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV brukar delas upp i 3 olika klasser UV-A, UV-B och UV-C. Den som är aktuell som bakterie, alg och parasitdödare är UV-C och då med en våglängd på 253,7 (åtminsttone i vatten). I referensen nedan så näms även 185 nm men det är den våglängd som producerar ozon och kräver för det mesta ett lågtrycks kvicksilver rör med syntetiskt kvartsglas. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet

Den Svenska Wikipedia är inte bra när det gäller UV.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite mer info

tror dom flesta Led Uv ligger i A ( iallafall dom jag hittat)

så det duger inte att göra en uvlampa

men det kan nog bli fint ljus som du säger.

såg någon Amerikan som byggde en Ledbelysning och hade några Uv i den.

UV-A (315-400 nm)

UV-B (280-315 nm)

UV-C (100-280 nm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C dödar bakterier, parasiter och bränner sönder hud.

UVA (black light) = ~370nm (320-400 nm)

Vilket ger lila belysning ex. vita kläder blir självlysande i mörker.

Detta ljus är relativt ofarligt.

Så om man hade använt sig av UV-C eller UV-B hade det funkat utan att bränna fiskar eller koraller? Hur tror ni det hade varit med de reptilbelysningar i UV som finns att tillgå?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv gått i tankarna att skaffa blacklight som en cool nattbelysning. Tala gärna om hur effekten blir om du skaffar det.

Hmmm... Det finns ju lampor med skruvsockel som ger samma effekt, kanske ska köpa på mig en bara för att prova.

EDIT:

Hittade en site som har en del å välja på. Verkar dock som dom bara säljer till företag.

http://af.scenpuls.se/b-produktkatalog-b-/gl-dlampor/blacklight.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testade med en gammal blacklight lampa jag har liggandes igårkväll efter att ha sett denna tråden.

Mitt kar blev skrämmande psykedeliskt, och jag tyckte bara det såg konstigt ut.

Men kanske om man kombinerar det med lite blåljus också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är blåljus man egentligen är ute efter, så kan jag rekommendera de olika varianter som biltillbehörsfirmorna erbjuder som "styling" till bilen. Det blir mycket fint blått ljus som man kan ha som månljus. Man får även en skimrande effekt pga krusningarna på vattenytan, vilket normalt inte syns när man har stora lysrör.

De drivs med 12 volt, så köp även en transformator för 12 volt likström. Sätt den i en timer, så sköter den sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testade med en gammal blacklight lampa jag har liggandes igårkväll efter att ha sett denna tråden.

Mitt kar blev skrämmande psykedeliskt, och jag tyckte bara det såg konstigt ut.

Men kanske om man kombinerar det med lite blåljus också.

He he... Boooo -popcorn-.

Hur var det med dom fluorocerande färgerna på koraller, blev det bättre/sämre än med actinic lyse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testade med en gammal blacklight lampa jag har liggandes igårkväll efter att ha sett denna tråden.

Mitt kar blev skrämmande psykedeliskt, och jag tyckte bara det såg konstigt ut.

Men kanske om man kombinerar det med lite blåljus också.

:nya bilder:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med UV ljus (s.k. Black light) till mitt akvarium.

Jag hittade ett UV-lysrör (2st 30 cm långa och 8 mm i diameter) som var ett PC tillbehör.

Resultatet blev katastrofalt dåligt !

Det blev inte alls som jag hade tänkt mig.

Inget lyste självlysande "lila" utan allt var i stort sett bara mörkt och lilla som lös var bajsbrunt.

Sedan köpte jag 5 st 10 mm ultrablåa LED på ClaesOhlsson art.nr 36-1682 pris 29:-

och den här gången blev jag mycket överraskad över det väldigt fina resultatet.

Bäst blir det om man har LED-en ca 40 cm ovanför karet och

sedan riktar LED-en på någon snygg korall.

Jag använder 5 dioder till karet och sedan hade jag en gammal AC-DC eliminator

som jag driver det hela med.

Jag kör utan timer, så LED-arna får stå på hela tiden.

På dagens så syns inte LED-ljuset och så drar det så lite ström så det lönar sig inte att stänga av den på dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he... Boooo -popcorn-.

Hur var det med dom fluorocerande färgerna på koraller, blev det bättre/sämre än med actinic lyse?

Hehe, vissa av korallerna, som "lyser" med "vanligt" ljus flourucerade inte så bra, medans andra lös som sjutton.

Ska försöka orka sätta upp lampan igen och knäppa ett par bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...