Gå till innehåll

Omöjliga vattenvärden?


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Efter att tidigare ha haft följande vattenvärden..

Ca 500 mg/l

Kh 7

Mg 1100mg/l

...fick jag rådet att stänga av ballingen och tillsätta av Liquid C (magnesium + annat tjafs) manuellt. Jag har nu under de 4 senaste dagarna tillsatt ungefär40 - 60ml.

Idag tänkte jag att det var dags för en ny koll av värdena så jag satte igång och mätte. Jag har JBL:s CA + Mg vilket är ett kombinerat kalcium och magnesium test. För Ca-delen medföljde 2 flaskor reagens 3. Den första flaskan tog slut idag så jag utförde testet med den nya flaskan.

Oj vilka värden jag fick:

Ca 180mg/l

Kh 6

Mg 1420 mg/L

Är detta möjligt eller är det mitt test som är åt H#¤%te?

Testet är nytt och jag gjorde mätningen 2ggr.

Tacksam för kommentarer!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd bara att Internet har en delay på 1-2 veckor i det här fallet.

Meddela gärna per PM vilken webshop som är snabbast.

Kanske dax att byta leverantör från en som tycker att 1-2 veckor är ok på lagervara till den som tycker att några få dagar, max 5 arbetsdagar i värsta fall är ok. Jag drar ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skickade ett mail till JBL för att fråga hur det är möjligt att testen visar så olika. Till mailet bifogade jag de siffror som finns printade på flaskorna.

Svaret löd att testet är föråldrat. Så nu är jag tvungen att åka in till min handlare och byta det. Men iaf bra att de på JBL svarade med så kort varsel och att testet var gammalt och inte bara uselt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...