Gå till innehåll

Driftproblem i morse


Rekommenderade inlägg

Flera av er har säkert märkt att vi hade driftproblem under förmiddagen, som berodde på ett databasserverproblem hos vår leverantör. Vi ska i nästa vecka vidta ytterligare åtgärder för att säkra ännu högre stabilitet framöver. Tack för ert tålamod och stöd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har legat nere sen midnatt!

Ja, och nu ytterligare en gång från ca kl 13 till kl 13.49.

Vi har nu stora funderingar om hur vi ska hantera detta med vår leverantör på bästa sätt framöver (och vi kommer mycket väl ihåg problemen från i höstas). Data kunniga medlemmar som känner att de vill stödja med kunskap i hostingfrågor får gärna anmäla sig så att vi får ökat stöd i att välja rätt beslut framöver. Det är verkligen skittrist när det inträffar.

EDIT:

Hmmm, fortsatta problem med sökfunktionen ser jag. Vi får kolla upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, problemen har drabbat alla lika mycket sedan i midnatt. Och problem finns fortfarande med sökfunktionen på nya inlägg mm. Jag förstår att irritationen är stor, och likaså informationsbehovet om vad som egentligen händer. Just nu har vi ingen mer info än att databasservern krånglar.

Vi uppskattar självfallet tips på andra leverantörer, men det är inte så enkelt heller. Vi har både en mycket stor databas och mycket stor trafik, vilket olika leverantörer tar mycket olika betalt för. Men om det är någon medlem med genuina datakunskaper som vill bara med oss och brainstorma om bästa lösningen så säg gärna till. Vi drivs ju helt av ideellt arbete och det finns som sagt alltid plats för ytterligare engagemang och drivkraft att stötta upp med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och nu ytterligare en gång från ca kl 13 till kl 13.49.

Vi har nu stora funderingar om hur vi ska hantera detta med vår leverantör på bästa sätt framöver (och vi kommer mycket väl ihåg problemen från i höstas). Data kunniga medlemmar som känner att de vill stödja med kunskap i hostingfrågor får gärna anmäla sig så att vi får ökat stöd i att välja rätt beslut framöver. Det är verkligen skittrist när det inträffar.

EDIT:

Hmmm, fortsatta problem med sökfunktionen ser jag. Vi får kolla upp...

Jag kan inte pasta att jag ar expert pa hostingfragor men fragor gallande webservrar, databaser, natverk och programmering tuggar jag till frukost och hjalper garna till om behov finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tackar Er alla för Ert stora tålamod!

SG har blivit stor. Förra månaden genererade vi 81.87 GB Traffik från medlemmar och gäster + 5.37 GB traffik från "webcrawlers" (typ sökrobotar som letar information).

Detta är väldigt mycket, Vi genererar 3 ggr så mycket traffik som den näst traffiktunga akvariesidan (som förövrigt är en mycket bra sötvattensajt).

DBn brakade ihop pga ett hårdvarufel på servern (mycket lite vi kan göra någonting åt)

vid klockan 00:30.

Sökfunktionen ska vara i gång igen, den blev skadad av driftstoppet men ska vara fullt fungerande nu.

Hittar ni något märkligt så hojta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan fortfarande inte komma in i del rubriker.... Senaste inlägg funkar inte heller, men det är väl en del av sökfunktionen så det är väl därför.

Märkligt, för mig har det fungerat flera timmar. Testa att logga ut, stänga webbäsaren och logga in igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häpp, nån måste ha lagt tillbaka en backup för flera inlägg gick just upp i rök.

.

Nej,

Vi tog bort några inlägg som innehöll ifrågasättande av moderatorers agerande. Alla borde veta att sådant tar vi via PM och inte i öppna inlägg, det blir så trist stämning på Guiden då och det vinner ingen på. Feedback på moderatorers agerande är alltid välkommet, men som sagt via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...