Pear Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Har ett fenomen på en sten. Det växer slemmiga Cyano eller annat på bara den stenen, i övrigt är det inget av detta i karet. Så varför bara på en ensam sten. Skall jag ta bort den eller vad göra? Citera
jonasroman Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 ganska vanligt att cyano bara är lokalt på ett o samma ställe. ta bort de mekaniskt till o börja med. kolla dina värden, i synnerhet fosfat o nitrat. hur ser akvariu ut i övrigt? mkt "vanliga" alger? makroalger?använder du osmovatten?, bakteriekulturer? kolkälla?, aminosyropreparat?, andra prep som innehåller kväve eller näringsämnen?..tillsätter du spårelement?..balling?/kalkreaktor?...ph värde?oj...många frågor...men dessa måste besvaras om du skall få ett bra svar:)har du sandvändande djur??..kan räcka med en puellaris så är problemet borta. Citera
Lasse Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Ta bort den, ser inte ut som de normala slem(cyano) algerna. Har du mikroskop - kontrollera om du ser några heterocyter - kan vara trådformiga cyano. Men som sagt var - ta bort den är nog det enklaste just nu.MVH Lasse Citera
Pear Postat 13 februari 2008 Författare Postat 13 februari 2008 Kör med Balling (Tropic Marin) och har bra värden i karet. Kör också spårämnen för korallerna.Rowa och kol körs, samt osmos. Regäl skummning mm. Citera
jonasroman Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Kör med Balling (Tropic Marin) och har bra värden i karet. Kör också spårämnen för korallerna.Rowa och kol körs, samt osmos. Regäl skummning mm.vilken ballingregim kör du.?.dvs använder du tropic marines färdiga lösningar?? om du gör de så innehåller dom redan de spårelement som behövs...då skall du inte behöva dosera spårelement ytterligare vid sidan om...om så sker har du säkert en överdos av dessa spårelemnt där tex jod o järn e två luriga ämnen som i överdos ger alger. Citera
Pear Postat 14 februari 2008 Författare Postat 14 februari 2008 Kör med Tropic Marin färdiga flaskor A B C men dom är snart slut, har nu inhandlat pulver som man blandar i 5L dunkar (Bio-Calcium Liquid Refill)Kör också med Tropic Marin (Pro Coral A-Elements) samt Tropic Marin (Pro-Coral K+Elements) Citera
PatriksS Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 Sådana där har jag haft ett par dagar i uppstarten av karet, botades tämligen enkelt efter lite vodkadoseringar (i mitt fall 1 ml vodka per dag per 130 liter). Citera
Arcticreef Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 Inhandlade en ozongenerator i måndags som jag kopplade till skummaren. Cyanon började försvinna redan innan jag gick till sängs (tidigt!)Ut och handla! Ozon är inte farligt. Inte i de mängder man använder till ett akvarium i alla fall. Citera
PatriksS Postat 15 februari 2008 Postat 15 februari 2008 I like the smell of fresh ozone in the morning! Skall experimentera som sagt också med uv och ozon, bara pengarna infinner sig i framtiden. Kul att det har fungerat i a f! Citera
Clownen Postat 15 februari 2008 Postat 15 februari 2008 I like the smell of fresh ozone in the morning! Skall experimentera som sagt också med uv och ozon, bara pengarna infinner sig i framtiden. Kul att det har fungerat i a f!Vågar du verkligen det Patrik, du jämställde nästan ozon med anrikad plutonium för någon vecka sedan ? Du vet ju också att du kan få allt en ozon kan tillföra och lite till med ett UV . Just kidding, jag tror du blir nöjd med ozonet till ditt större kar och att du själv märker skillnaden mellan dessa tekniker och att de bästa är att komplettera dem med varandra. Citera
PatriksS Postat 15 februari 2008 Postat 15 februari 2008 Hehehe Man måste nog själv få experimentera för att se skillnaden. Ozon kan ju i så fall köras någon timme någon gång i veckan när man inte är hemma. Det som talar emot dessa tekniker för mig just nu är kostnaden (inte för att de är dyra, utan för att pengarna måste räcka till framför allt till uppgraderingen). Det få bli ett senare projekt. Citera
jonasroman Postat 15 februari 2008 Postat 15 februari 2008 Kör med Tropic Marin färdiga flaskor A B C men dom är snart slut, har nu inhandlat pulver som man blandar i 5L dunkar (Bio-Calcium Liquid Refill)Kör också med Tropic Marin (Pro Coral A-Elements) samt Tropic Marin (Pro-Coral K+Elements)okej...frågan e om du verkligen behöver dom där x-xtra spårelementen.....grunden finns i ballinglösningarna a,b o c. skulle va intressant o se vad som händer om du enbart håller dej till balling...hur länge har du använt procoral a-elements etc...skillnad?/Jonas Citera
Pear Postat 25 februari 2008 Författare Postat 25 februari 2008 Tipset fick jag av Ted i Västerås, och det karet är ju ett enastående saltkar i klass.Kör balling + extra spårelement, och har toppvärden i karet. Citera
jonasroman Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 Tipset fick jag av Ted i Västerås, och det karet är ju ett enastående saltkar i klass.Kör balling + extra spårelement, och har toppvärden i karet.ok..intressant...de anknyter till den tråd jag startade häromdan...om de behövs nåt utöver de spårelement som ingår i balling...vad menar du med toppvärden? Citera
Pear Postat 1 mars 2008 Författare Postat 1 mars 2008 Fattar inte vad det är för fel! Värdena ligger på topp. Men dessa jävla bruna äckliga slemtrådar, som jag får borsta bort med tandborste från stenen varenda dag. Citera
Pear Postat 1 mars 2008 Författare Postat 1 mars 2008 ok..intressant...de anknyter till den tråd jag startade häromdan...om de behövs nåt utöver de spårelement som ingår i balling...vad menar du med toppvärden?Ca 420Fosfat 0Nitrat 0Nitrit 0Mg 1300KH 8-9PH 8,2Skummaren kör för fulltUV-går på nattenKör Balling Citera
havre Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Du lider av dinos, stigigemla kanske kan dementera eller bekräfta.Sänk ljustiden >6 timmar, börja med kalkvatten, öka KH:t lite till.TEORIFörutsättningarna för denna plåga är optimala och för att bli av med den måste förhållandena ändras. Dvs du har "perfekta" värden för dinosarna. Citera
Lasse Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Växer de både i ljus och skugga? En kompis fick väck dessa genom att börja med kalkvatten så det är ett bra första steg.Har du någon möjlighet att titta på dem i mikroskop?MVH Lasse Citera
Pear Postat 1 mars 2008 Författare Postat 1 mars 2008 Kalkvatten! Finns inte risken för för höga Ca värden då?Buffrar upp KH lite då och då, Bruna geggiga slemtrådar med luftbubbla på toppen, enda sättet att få bort är tandborste eller suga upp dom. Nu har jag släckt belysningen och lör endast några timmar om dagen. Citera
Lasse Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Kalkvatten! Finns inte risken för för höga Ca värden då?Buffrar upp KH lite då och då, Bruna geggiga slemtrådar med luftbubbla på toppen, enda sättet att få bort är tandborste eller suga upp dom. Nu har jag släckt belysningen och lör endast några timmar om dagen.NejMVH Lasse Citera
Pear Postat 4 mars 2008 Författare Postat 4 mars 2008 NejMVH LasseProvar nu också att buffra upp KH lite mera.Har ni bra recept på Kalkvatten på Osmosgrund. Citera
Lasse Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Jag brukar ta en tvåliters petflaska och lägga i 3-4 tsk kalciumhydroxid och fylla på ända upp. Sedan sätter jag på korken och skakar om. Flaskan får st en dag och klarna. När jag fyller på avdunstat vatten gör jag det på det ställe i karet jag har den kraftigaste strömmen. En jämn stråle - inte för hastigt. det får inte bli en kraftig dimma i karet. om det dunstar mer än 1,5 liter så brukar jag ha två flaskor. När jag fyllt på från flaskan så fyller jag upp med nytt osmosvatten till korken igen och använder den en gång till. efter två - tre användningar startar jag flaskan från början igen. Viktigt att du fyller varje dag så du inte får för kraftiga pH svägningar. Jag kan fylla ca 1,5 liter i mitt 130 liters system utan för kraftiga ph svägningar.MVH Lasse Citera
Pear Postat 6 mars 2008 Författare Postat 6 mars 2008 Vad köper man kalciumhydroxid ?Skulle väl också kunna tillsätta det i sumpen direkt. Citera
Lasse Postat 6 mars 2008 Postat 6 mars 2008 Nej - ingen tillsättning i sumpen - pulvret är svårlöst - därför måste det stå och sedimentera och man tillsätter den klara vattenfasen. Köper gör du bäst från någon akvarieaffär - de för de produkterna som har bäst renhet.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.