Gå till innehåll

Cyano el annat


Pear

Rekommenderade inlägg

ganska vanligt att cyano bara är lokalt på ett o samma ställe. ta bort de mekaniskt till o börja med. kolla dina värden, i synnerhet fosfat o nitrat. hur ser akvariu ut i övrigt? mkt "vanliga" alger? makroalger?

använder du osmovatten?, bakteriekulturer? kolkälla?, aminosyropreparat?, andra prep som innehåller kväve eller näringsämnen?..tillsätter du spårelement?..balling?/kalkreaktor?...ph värde?

oj...många frågor...men dessa måste besvaras om du skall få ett bra svar:)

har du sandvändande djur??..kan räcka med en puellaris så är problemet borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Balling (Tropic Marin) och har bra värden i karet. Kör också spårämnen för korallerna.

Rowa och kol körs, samt osmos. Regäl skummning mm.

vilken ballingregim kör du.?.dvs använder du tropic marines färdiga lösningar?? om du gör de så innehåller dom redan de spårelement som behövs...då skall du inte behöva dosera spårelement ytterligare vid sidan om...om så sker har du säkert en överdos av dessa spårelemnt där tex jod o järn e två luriga ämnen som i överdos ger alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Tropic Marin färdiga flaskor A B C men dom är snart slut, har nu inhandlat pulver som man blandar i 5L dunkar (Bio-Calcium Liquid Refill)

Kör också med Tropic Marin (Pro Coral A-Elements) samt Tropic Marin (Pro-Coral K+Elements)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I like the smell of fresh ozone in the morning! :)

Skall experimentera som sagt också med uv och ozon, bara pengarna infinner sig i framtiden. Kul att det har fungerat i a f!

Vågar du verkligen det Patrik, du jämställde nästan ozon med anrikad plutonium för någon vecka sedan ;)? Du vet ju också att du kan få allt en ozon kan tillföra och lite till med ett UV :). Just kidding, jag tror du blir nöjd med ozonet till ditt större kar och att du själv märker skillnaden mellan dessa tekniker och att de bästa är att komplettera dem med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe :) Man måste nog själv få experimentera för att se skillnaden. Ozon kan ju i så fall köras någon timme någon gång i veckan när man inte är hemma. Det som talar emot dessa tekniker för mig just nu är kostnaden (inte för att de är dyra, utan för att pengarna måste räcka till framför allt till uppgraderingen). Det få bli ett senare projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Tropic Marin färdiga flaskor A B C men dom är snart slut, har nu inhandlat pulver som man blandar i 5L dunkar (Bio-Calcium Liquid Refill)

Kör också med Tropic Marin (Pro Coral A-Elements) samt Tropic Marin (Pro-Coral K+Elements)

okej...frågan e om du verkligen behöver dom där x-xtra spårelementen...:smiley24:..grunden finns i ballinglösningarna a,b o c. skulle va intressant o se vad som händer om du enbart håller dej till balling...hur länge har du använt procoral a-elements etc...skillnad?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tipset fick jag av Ted i Västerås, och det karet är ju ett enastående saltkar i klass.

Kör balling + extra spårelement, och har toppvärden i karet.

ok..intressant...de anknyter till den tråd jag startade häromdan...om de behövs nåt utöver de spårelement som ingår i balling...

vad menar du med toppvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..intressant...de anknyter till den tråd jag startade häromdan...om de behövs nåt utöver de spårelement som ingår i balling...

vad menar du med toppvärden?

Ca 420

Fosfat 0

Nitrat 0

Nitrit 0

Mg 1300

KH 8-9

PH 8,2

Skummaren kör för fullt

UV-går på natten

Kör Balling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du lider av dinos, stigigemla kanske kan dementera eller bekräfta.

Sänk ljustiden >6 timmar, börja med kalkvatten, öka KH:t lite till.

TEORI

Förutsättningarna för denna plåga är optimala och för att bli av med den måste förhållandena ändras. Dvs du har "perfekta" värden för dinosarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten! Finns inte risken för för höga Ca värden då?

Buffrar upp KH lite då och då, Bruna geggiga slemtrådar med luftbubbla på toppen, enda sättet att få bort är tandborste eller suga upp dom. Nu har jag släckt belysningen och lör endast några timmar om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvatten! Finns inte risken för för höga Ca värden då?

Buffrar upp KH lite då och då, Bruna geggiga slemtrådar med luftbubbla på toppen, enda sättet att få bort är tandborste eller suga upp dom. Nu har jag släckt belysningen och lör endast några timmar om dagen.

Nej

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta en tvåliters petflaska och lägga i 3-4 tsk kalciumhydroxid och fylla på ända upp. Sedan sätter jag på korken och skakar om. Flaskan får st en dag och klarna. När jag fyller på avdunstat vatten gör jag det på det ställe i karet jag har den kraftigaste strömmen. En jämn stråle - inte för hastigt. det får inte bli en kraftig dimma i karet. om det dunstar mer än 1,5 liter så brukar jag ha två flaskor. När jag fyllt på från flaskan så fyller jag upp med nytt osmosvatten till korken igen och använder den en gång till. efter två - tre användningar startar jag flaskan från början igen. Viktigt att du fyller varje dag så du inte får för kraftiga pH svägningar. Jag kan fylla ca 1,5 liter i mitt 130 liters system utan för kraftiga ph svägningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - ingen tillsättning i sumpen - pulvret är svårlöst - därför måste det stå och sedimentera och man tillsätter den klara vattenfasen. Köper gör du bäst från någon akvarieaffär - de för de produkterna som har bäst renhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...