tropfrog Postat 14 februari 2008 Dela Postat 14 februari 2008 HejDen eviga frågan om kirurgkombinationer är tillbaka fast i annan tappning.För mitt 500 literskar är scopas helt given, men jag fick ett hiskeligt sug att skaffa en liten velifierum. Om man bortser från att den blir stor på sikt, hur bra tror ni att dessa två kan samsas i 500 liter. Skulle den bli för stor har jag hört att Lasse har ett hyffsat stort kar på jobb där den får plats. Sen får det nog bli en doris också, men det kommer långt senare.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 14 februari 2008 Dela Postat 14 februari 2008 Sätt i Velifierum före Scopas eller samtidigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 februari 2008 Dela Postat 14 februari 2008 kul att du ska ha scopas, den är underskattad! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 Har själv en scopas och den är verkligen ett fint tillskott i karet, även om den inte är så färggrann som många andra, jag saknar dock min gamla Segelfenskirurg, som är liknande Veliferum'en, och blir väl i stort sett lika stor. Jag tror att du kan ha glädje av en Veliferum ganska länge, innan den växer ur ditt kar Magnus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 15 februari 2008 Dela Postat 15 februari 2008 En kirurgfråga kan en namne knappast låta bli att engagera sej i:)Med kirurger vet man aldrig riktigt är min erfarenhet. Större sannolikhet om dom läggs i samtidigt, mindre annars. zebrazona veliferum upplever jag snällare än flavescens, o den går ju nästan jämnt att kombinera...så jag skulle testat..Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 17 februari 2008 Dela Postat 17 februari 2008 Jag har 3 st scopas en veliferum och en flavescens utan några problem tillsammans med 4 andra kirurger så jag tror inte att det ska vara något större problem det är ju trots allt ett 500L kar.Mvh sverker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 17 februari 2008 Författare Dela Postat 17 februari 2008 Tack, då får det bli så. Velifierum, scopas och hepatus. Jag sätter i dem samtidigt, jag är väl ingen fegis Tack!Vad kul att det är fler än jag som har insett scopas förträfflighet. En av de absolut snyggaste färglösa fiskarna jag sett.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 februari 2008 Dela Postat 17 februari 2008 måste dom i samtidigt igentligen ???.. tycker det är svårt o hitta "rätt" vid ett tillfälle i butikerna.. än mindre om man ska ha 3-4 fiskar på en gång.. storleken , kvalliteten , priset allt ska ju stämma.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 17 februari 2008 Dela Postat 17 februari 2008 Det behövs inte men det är en fördel att sätta i de vekaste sorterna först och de mer aggresiva på slutet. Sen är det ju individer så det stämmer inte alltid, men man får minst bekymmer om man gör så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 23 februari 2008 Författare Dela Postat 23 februari 2008 Nu börjar kirurginköpet att närma sig. Det som försvårar valet är att jag hittat en mycket fin rödenad Acanthurus nigrofuscus. Jag vill gärna ha den, men den anses ganska så tuff. Dessutom vill jag inte välja bort någon av de övriga. Vad sägs om scopas, veliferum, hepatus och nigrofuscus, alla isatta inom 3 dagar i 500 liter vatten? Är det ett självmordsuppdrag eller kan det gå? Samtliga fiskar är i gott skick och äter bra redan.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Jag skulle kört på det.Se till att mata kraftigt i början bara, nori ska finnas tillgängligt hela tiden, ju mindre mat det finns dessto mer börjar kirurgerna försvara revir och visa agressivitet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 25 februari 2008 Författare Dela Postat 25 februari 2008 Fisken som jag trodde var nigrofuscus verkar i själva verket vara en Ctenochaetus tominiensis.Så nu går i karet Ctenochaetus tominiensis, Paracanthurus hepatus och Zebrasoma veliferum. Tominiensis är mer än dubbelt så stor som de övriga, får hoppas att det funkar. Den fina zebrasoma scopas som jag hade spanat in i Lerum var såld. Inte lätt att få till det som någon sade tidigare i tråden.Jag kommer dock att hålla ögonen öppna efter ett fint exemplar, det skall deffinitivt kompleteras med en scopas.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Bilder??? Hur har det gått med kalkreaktorn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Fisken som jag trodde var nigrofuscus verkar i själva verket vara en Ctenochaetus tominiensis.Så nu går i karet Ctenochaetus tominiensis, Paracanthurus hepatus och Zebrasoma veliferum. Tominiensis är mer än dubbelt så stor som de övriga, får hoppas att det funkar. Den fina zebrasoma scopas som jag hade spanat in i Lerum var såld. Inte lätt att få till det som någon sade tidigare i tråden.Jag kommer dock att hålla ögonen öppna efter ett fint exemplar, det skall deffinitivt kompleteras med en scopas.MVHMagnusEtt vackert gäng tycker jag. Finns i min burk också. Tominiensis är en av mina favoriter den får mycket vackra färger om den trivs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Hej,det är inga problem att ha fler kirurger,om du har fler scopas att välja på så ta den med rödast bröstfenor,den blir nästan helt svart istället för brun där bak,tycker att det är en riktigt fin kirurg,men glöm inte att mata dom ,då blir dom lugnare,mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.