Gå till innehåll

kirurger


tropfrog

Rekommenderade inlägg

Hej

Den eviga frågan om kirurgkombinationer är tillbaka fast i annan tappning.

För mitt 500 literskar är scopas helt given, men jag fick ett hiskeligt sug att skaffa en liten velifierum. Om man bortser från att den blir stor på sikt, hur bra tror ni att dessa två kan samsas i 500 liter. Skulle den bli för stor har jag hört att Lasse har ett hyffsat stort kar på jobb där den får plats. Sen får det nog bli en doris också, men det kommer långt senare.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv en scopas och den är verkligen ett fint tillskott i karet, även om den inte är så färggrann som många andra, jag saknar dock min gamla Segelfenskirurg, som är liknande Veliferum'en, och blir väl i stort sett lika stor. Jag tror att du kan ha glädje av en Veliferum ganska länge, innan den växer ur ditt kar Magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kirurgfråga kan en namne knappast låta bli att engagera sej i:)

Med kirurger vet man aldrig riktigt är min erfarenhet. Större sannolikhet om dom läggs i samtidigt, mindre annars. zebrazona veliferum upplever jag snällare än flavescens, o den går ju nästan jämnt att kombinera...så jag skulle testat..

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar kirurginköpet att närma sig. Det som försvårar valet är att jag hittat en mycket fin rödenad Acanthurus nigrofuscus. Jag vill gärna ha den, men den anses ganska så tuff. Dessutom vill jag inte välja bort någon av de övriga. Vad sägs om scopas, veliferum, hepatus och nigrofuscus, alla isatta inom 3 dagar i 500 liter vatten? Är det ett självmordsuppdrag eller kan det gå? Samtliga fiskar är i gott skick och äter bra redan.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken som jag trodde var nigrofuscus verkar i själva verket vara en Ctenochaetus tominiensis.

Så nu går i karet Ctenochaetus tominiensis, Paracanthurus hepatus och Zebrasoma veliferum. Tominiensis är mer än dubbelt så stor som de övriga, får hoppas att det funkar. Den fina zebrasoma scopas som jag hade spanat in i Lerum var såld. Inte lätt att få till det som någon sade tidigare i tråden.

Jag kommer dock att hålla ögonen öppna efter ett fint exemplar, det skall deffinitivt kompleteras med en scopas.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken som jag trodde var nigrofuscus verkar i själva verket vara en Ctenochaetus tominiensis.

Så nu går i karet Ctenochaetus tominiensis, Paracanthurus hepatus och Zebrasoma veliferum. Tominiensis är mer än dubbelt så stor som de övriga, får hoppas att det funkar. Den fina zebrasoma scopas som jag hade spanat in i Lerum var såld. Inte lätt att få till det som någon sade tidigare i tråden.

Jag kommer dock att hålla ögonen öppna efter ett fint exemplar, det skall deffinitivt kompleteras med en scopas.

MVH

Magnus

Ett vackert gäng tycker jag. Finns i min burk också. Tominiensis är en av mina favoriter den får mycket vackra färger om den trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...