Gå till innehåll

Maxima mussla


Matthews

Rekommenderade inlägg

Införskaffade idag en 4 cm Maxima-mussla till mitt Clown-hotell! Kunde bara inte låta bli, de såg så jäkla läckra ut...

Men jag vet att musslor är väldigt ljuskrävande och att man egentligen bara ska ha de under metallhalogen. Har dock hört att en del har de under T5. Jag har placerat musslan högt under bästa ljusläget i karet. Men var detta ett dumt infall och kommer musslan ha svårt att klara sig under mina 36W?

Antar att jag kommer få skit av en del här på forumet...

Ska stödmata med Phytoplankton. Tror ni att det räcker att strö ut i vattenströmmen som jag brukar eller ska de punktmatas och isåfall vilket är bästa sättet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer dö.

Sälj den till mig istället. ;)

Nejdå, den kommer säkert klara sig, så länge du håller vattnet klart och rent, sen kan du ju testa och stödmata som du skriver, och testa då med båda sätten.

Märker du däremot av att den inte släpper ut manteln eller att någon i karet stör den för mycket så är det bättre att göra sig av med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade idag en 4 cm Maxima-mussla till mitt Clown-hotell! Kunde bara inte låta bli, de såg så jäkla läckra ut...

Men jag vet att musslor är väldigt ljuskrävande och att man egentligen bara ska ha de under metallhalogen. Har dock hört att en del har de under T5. Jag har placerat musslan högt under bästa ljusläget i karet. Men var detta ett dumt infall och kommer musslan ha svårt att klara sig under mina 36W?

Antar att jag kommer få skit av en del här på forumet...

Ska stödmata med Phytoplankton. Tror ni att det räcker att strö ut i vattenströmmen som jag brukar eller ska de punktmatas och isåfall vilket är bästa sättet?

Hej Andreas

de stämmer inte alls att musslor måste ha MHI ljus eller jättestarkt ljus heller för den delen;)...

Grundregeln är den att 1)blå musslor behöver lite mer ljus än bruna/gröna....2)och att små musslor rent generellt kräver mindre ljus än stora. De senare beror på att de små musslornas mantel är så tunn, så de yttersta cellagret släpper igenom mer ljus på en liten mussla.

Du skall placera dom inte alltför strömt, gärna en bit ner i akvariet så du kan betrakta dom uppifrån=snyggare färger. Musslan sk byssalkörtel är den öppning undertill som släpper ut trådar. Den fastnar på 1-3 dagar, så se till att den är där du vill ha den...sen kan den skadas om du flyttar den. Vidare bör den luta ngt framåt, och musslans inhalationsöppning skall peka lätt neråt.

just nu har jag två musslor, har enbart 4 st t5 rör. den ena, som är blå, har jag haft i 2 månader, o den har växt 2 cm på denna tid o dessutom behållt färgen bra. den står på botten i princip.

Du behöver vidare inte mata musslor...ibland ser man till o med om man försöker med de att den bara skjuter ut maten igen. Upp till 100% av musslans kolkälla får den via sina zooxantheller.

Det är viktigt att du har tillräckligt med JOD i akvariet dock.

Lycka till

Jonas

Bild??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har förhållandevis lite ljus, så kan det vara en god idé att stödmata.

håller med dej där.

en liten passus när de gäller matning generellt:: de finns ett enkelt o bra sätt att mata. en del med mej byter riktning på cirkulationen nån gång i veckan eller blåser av stenarna med en separat pump. då frigörs ju massa damm,detritus. detta år ju helt enkelt POM,particulate organic matter. Detta är korallers o musslors tredjen största näringskälla utöver zooxanthellerna!(borneman et al)....när jag gör så ser jag polypexpansion direkt. .naturens sätt att mata, o detrituset kommer till nytta.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med dej där.

en liten passus när de gäller matning generellt:: de finns ett enkelt o bra sätt att mata. en del med mej byter riktning på cirkulationen nån gång i veckan eller blåser av stenarna med en separat pump. då frigörs ju massa damm,detritus. detta år ju helt enkelt POM,particulate organic matter. Detta är korallers o musslors tredjen största näringskälla utöver zooxanthellerna!(holmes et al)....när jag gör så ser jag polypexpansion direkt. .naturens sätt att mata, o detrituset kommer till nytta.:)

Eller så kan man ju som Lasse ha en bit filtermatta som man tar ur filtret och kramar ur i akvariet med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild på maximamusslan. Tyvärr tagen med en crappy kamera... Man har ju inte råd med mycket annat när det ständigt ska köpas nya kryp och annat till karet...

Notera även att jag har lite problem med diverse alger... Fosfatet är enligt tester i det närmaste noll, ändå växer det upp olika algtyper. En del röda makroalger som gärna får vara där men även trådiga gröna alger! Förslag någon på åtgärd?

post-3555-14468915110156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kan man ju som Lasse ha en bit filtermatta som man tar ur filtret och kramar ur i akvariet med jämna mellanrum.

fast den metoden är nog sämre, för förrutom POM så tillför du säkert där en amssa "skit" du vill exportera från akvariet såsom ammoniak , fosfat, nitrit, gulämnen mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge inte mer utslagen, men köpte den som sagt igår... Hoppas verkligen att den öppnar upp sig bättre med tiden!

de brukar ta ca 3 dar innan den börjar öppna sej ordentligt. den tid tar de för den att växa fast. Om den inte slått ut efter en vecka skall du fundera på om den står fel. återkom isåfall.

kolla också at den reagerar snabbt när du drar handen undet ljuskällan. då mår den bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Skakar liv i tråden igen.

Köpte mig en liten (ca 5cm) maxima för ett par veckor sedan. Tyvärr får den inte stå ifred för min hepatus, den har pippi på att flytta runt den. Så jag meckade en hylsa av en petflaska så den får sitta ifred och växa fast. Men den vill inte fästa iaf. den använder bysalkörteln till att flytta på sig! Och därmed stjälper den omkull och ramlar ner från stenen. Förövrigt så mår den bra. För tillfället ligger den på botten i sanden, där får den vara lite mer i fred än uppe i revet. Men jag vill/måste få upp den, då jag tror att ljuset inte räcker till på botten.

Tips på vad jag kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...