Gå till innehåll

Uppgradering, MH vs PC


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Är i startgroparna för en uppgradering av ljuset till burken. Tänkte försöka gasa på stort när man ändå är på G också. Synd att mesa ;)

Burken är på 100 liter och jag har 2x55w power compact i belysning, har ca 80x14 cm till godo när det gäller att få plats med hela klabbet i huven. Huven är öppen på baksidan för att släppa ut varmluft och fukt. Tempen ligger på ca 27 grader.

Har spanat in lite begagnat och är sugen på 2 st 70-watts MH-armaturer med ballaster som är skilda från själva armaturen. Måste bygga om dem lite så att det bara blir själva reflektorn + skyddsglaset och all elektronik som blir kvar "Luminarc-style" - p.g.a. platsbrist.

Kan man då fästa själva reflektorn och tänddonen inuti direkt på spånskivshuven eller behövs nån typ av värmesköld (låter som man ska bygga rymdfärjor)? Nån som gjort något liknande?

Tror ni att tempen i vattnet skulle stiga typ 2-3 grader med 2x70w MH extra och då uppnå farliga 30-grader?

Å andra sidan kanske man ska skita i det och dubbla belysningen med samma som innan, alltså en till 2x55 watt power compact. Jag är lite rädd för att MH'n ska förvandla vattnet till en gryta, eftersom de tenderar att bli jävligt varma.

Men då kommer kruxet - om jag stoppar in mer power compact-rör (2x55 watt till alltså) tror ni tempen kommer stiga 2-3 grader ändå då? Ljuset kanske inte blir lika fancy heller...

Vad är bäst i mitt fall tror ni, MH eller Power Compact??

Föresten nån som tror att denna eller dess "lillebror" med fyra fläktar skulle klara av att hålla tempen nere på en bra nivå med antingen 4x55w PC- eller 2x55w + 2x70w MH-belysning?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=614⊂=0&page=1

Kriterierna är att temperaturen ska vara acceptabel utan att jag behöver köpa en "riktig" kylare = $$$.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt en 70wattare till ett hundraliters, inte mer! Dom flesta säger nog mer rör, men jag gillar MH-glittret och en MH ger mycket ljus. Och värme såklart, därför bara en.

Kan du få till en bra långsmal reflektor tror jag du får ut ljuset på sidorna oxo, vilket kan vara svårt med bara en lampa. Men det borde gå.

Sen måste du se till så värmen förs ut, trä brinner som bekant. En eller flera fläktar kanske går men låter för det mesta äckligt mycket.

-Men kolla upp värmen oavsett vilket alt. du väljer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hett tips: dubbelfattade lampor såsom 70W, 150W och vissa 250W avger (för dig och för djuren i karet) skadlig UV-strålning som måste skärmas av med en glasskiva.

Enkelfattade (flesta 250W och 400W) har inte detta problem.

P.S.

Luminarc är franska glastillverkare.

LumenArc är en modellserie reflektorer från Diamond Lighting. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte främst försöka öka korallernas/kalkalgernas tillväxt. Sen gillar jag när ljuset ser intensivt ut.

Tack för alla tips men jag tror det får bli en till PC-armatur. Verkar för krångligt med att konvertera in en MH i huven.

Det känns som att det blir för mycket arbete med att uppfylla alla kriterier med dubbla MH också.

-Inte för hög värme

-Ska inte ta för mycket plats

-Ska inte vara för dyrt

Då känns en till likadan som tidigare bättre.

Är det nån som har nåt bra tips på några kylfläktar föresten? Helst tysta ena också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte främst försöka öka korallernas/kalkalgernas tillväxt. Sen gillar jag när ljuset ser intensivt ut.

Tack för alla tips men jag tror det får bli en till PC-armatur. Verkar för krångligt med att konvertera in en MH i huven.

Det känns som att det blir för mycket arbete med att uppfylla alla kriterier med dubbla MH också.

-Inte för hög värme

-Ska inte ta för mycket plats

-Ska inte vara för dyrt

Då känns en till likadan som tidigare bättre.

Är det nån som har nåt bra tips på några kylfläktar föresten? Helst tysta ena också.

hej...tänk på att kalkalgerna växer sämre i stark belysning, med tanke på att du önskar mer av den varan. korallerna växer inte heller med nödvändighet snabbare bara för att du har mer ljus:

korallerna har ett maximiljus upp till vilket de växer mer o mer, men sen får ytterligare ljus motsatt effekt!...ofta ligger denna maxgräns över vilken korallerna växer sämre, en bra bit under de ljus som råder på ett korallrev!. Du behöver alltså inte på något sätt efterlikna så mkt ljus som de råder på ett riktigt rev...o som sagt..vill du ha mkt kalkalger skall du va lite försiktigt med ljuset.

om ditt kar är på 100 liter räcker de utmärkt med dina 55x2 watt5..o om du vill absolut ha MHI skul ejag nöjt mej med en 70 wattare ihop med 2 blårör.

sen får du inte glömma värmen också..får du problem emd hög värme så kan de bli döden för korallerna...över 30 grader kan koraller i princip ej klara sej en längre tid.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lysrörsbelysning värmer upp vattnet betydligt mindre än en MH belysning på samma effekt.

Det har att göra med att MH-lampans ljus kommer från ett mycket varmt plasma som avger värmestrålning. Lysröret har i grunden sin strålning i UVC-området som fluoresceras i lyspulvret.

Förlusterna där blir förvisso värme också som strålas ut men i temperaturer på 35 till 60 grader som tydligen inte tränger ned i vattnet på samma sätt som strålningen från en MH- brännare.

Du får säkerligen sämre tillväxt på korallerna med så mycket ljus. Det beror på att när de får mer ljus än vad de kan bruka (mättnadspunkten) bildar de reflekterande och/eller fluorescerande proteiner för att skydda underliggande celler. ( Vi kan jämföra med solbränna på människor). Och till det går det åt en del näring. Men du får andra färger... och antagligen skarpare.

Det går ju att minska på ljuset under årets två varmaste veckor men om du gör det får du vara försiktig när du ökar ljuset igen. Och förvisso också när du börjar med så starkt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svaren, det har fått mig att avstå från MH!

Jonas och Stig - Tack för upplysningen, jag visste inte detta utan trodde snarare att ju mer ljus = mer tillväxt. Kul att lära sig nåt nytt :smiley20:

Men får man alltså ibland finare färger med mer ljus, det låter ju onekligen lockande. Vet ni föresten nåt riktvärde som man kan följa när det gäller hur mycket maxljus man kan ha för att korallerna ska växa bra (detta är nog dock en hel vetenskap i sig)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svaren, det har fått mig att avstå från MH!

Jonas och Stig - Tack för upplysningen, jag visste inte detta utan trodde snarare att ju mer ljus = mer tillväxt. Kul att lära sig nåt nytt :smiley20:

Men får man alltså ibland finare färger med mer ljus, det låter ju onekligen lockande. Vet ni föresten nåt riktvärde som man kan följa när det gäller hur mycket maxljus man kan ha för att korallerna ska växa bra (detta är nog dock en hel vetenskap i sig)?

de finns säkert siffror mm...men för akvaristen kan de vara svårt att omsätta i praktiken. När de gäller lysrör, T5, så är de ju inte längre så intressant med wattalen, för wattalet styrs ju av längden på röret endast, o man väljer ju ett rör som är så långt som akvariet e..dvs de blir mer akvariets mått som styr wattmängden än volymen.

på bredden tänker man ungefär likadant, man klämmer in såpass många som de i princip får plats utan att de blir supertrångt. de innebär att man oftast hamnar på mellan 4-6 rör.

Som exempel har jag själv "endast" 4 rör på 39watt vardera. jag tycker korallerna färgar ut mkt bra, o de växer även en hel del kalkalger...alltså en ganska trevlig kompromiss.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En grundregel säger väl 1w/liter vatten, men det är bara ett riktvärde.

tjena marko!...frågan e om inte den regeln börjar bli lite ålderdomlig..??:smiley24:..se ovan hur jag tänker beträffande T5 i alla fall..mer måtten som styr.

På MHI fronten brukar jag tänka som så att om akvariet är högre än 55-60 cm tar man till en 250 wattare, annars 150 w, om om de är längre än 100cm behövs 2 lampor, annar en. Tror nästan en sån grundregel funkar bättre än volymsregeln.....håller du med??..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stig:Förlusterna där blir förvisso värme också som strålas ut men i temperaturer på 35 till 60 grader som tydligen inte tränger ned i vattnet på samma sätt som strålningen från en MH- brännare.

De tror jag beror på att en MHI avger en stor mängd infraröd strålning, medans lysrör gör inte de i samma utsträckning. Den infraröda strålningen från MHI lampan värmer ju mediat den träffar direkt på sekunden utan att värma luften eller ens vattnet runt omkring först. Det är ju tex därför vi direkt känner en värmeökning på huden när solen titttar fram, med förstås oförändrad lufttemperatur (till att börja med).

Denna IR strålning lär vara skadlig för korallerna (men de tror jag du kan mera om;)), vilket är huvudorsaken till att MHI lampor skall placeras högre än lysrör.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena marko!...frågan e om inte den regeln börjar bli lite ålderdomlig..??:smiley24:..se ovan hur jag tänker beträffande T5 i alla fall..mer måtten som styr.

På MHI fronten brukar jag tänka som så att om akvariet är högre än 55-60 cm tar man till en 250 wattare, annars 150 w, om om de är längre än 100cm behövs 2 lampor, annar en. Tror nästan en sån grundregel funkar bättre än volymsregeln.....håller du med??..

Mvh

Jonas

Visst håller jag med, men om man räknar lite på hur många rör man i regel knör in i ett 100 långt kar så är det ju oftast 6, då hamnar ju watten i närheten av ett standard 222 liters 110x45x45, men visst reflektorer är ju MYCKET effektivare idag än för ett par år sedan, vilket minskar behovet av antal rör, så "din" regel verkar vara vettig att följa i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Regeln" med antal rör, längden, djupet och typ av belysning låter helt korrekt i mina öron, har nog tagit över lite mer som grundregel idag än den äldre 1 watt/liter... Alltså att det blivit vanligare att man tar med mer faktorer idag när man väljer belysning.

Vad tror ni, skulle jag få mer färg på korallerna med 220 watt?

Vattenhöjden är ca 40 cm i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...