Gå till innehåll

Glasruta med Weissglas, Opthiwhite, Lowiron, starglas etc


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan förklara skillnade mellan dessa förutom att det är ett vitt genomskinligt glas.

Var nämligen på den lokala glasmästaren å såg ett glas (Opthiwhite) ifrån ett glasbruk i småland (kommer ej ihåg vad det hette) å det var verkligen helt klart och INGEN brytning åt nån annan färg.

Han berättade då att en kund vart inne å beställt detta glas och glasmästaren beställt detta från pillkington glas, när han sedan fick detta glas från P så var det optiwhite men en grönare nyans, Glasmästaren ringde å kollade med Pillington å så var deras Optiwhite fick han till svar.

Så vilket är rätt glas namn om man vill ha ett helt klart akvarieglas utan nån brytning åt grönt.

Eller är det hela bara samma i slutändan ;)

Kärt barn har många namn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man är hos glasmästaren och tittar in glasen från sidan så är det stora skillnader. Vanligt Glas kan vara nästan bått men är oftast grönt med en liten strykning mot brunt. Färgen är olika stark också. Det påverkas också mycket av turordningen i travarna också så skqll man vara rättvis måste man lyfta fram skivan man vill kolla.

I mitt stora kar har jag en Pilkington "Optiwhite" som är grön när man ser det från sidan.

Det är den skivan som fick mig att flytta runt skivor hos glasmästaren.

Och den är säkert 20 gånger mindre grön än de andra glasen var.

Det finns ett antireflexbehandlat vitglas (Amiran) från Schott? i Schweiz som min glasmästare sett på en fackmässa och det var något helt annat. Det går inte att använda till glasdörrar om man inte trycker text i ögonhöjd på glaset. Och folk går ändå in i dörrarna. Det skall visst finnas hos någon guldsmed. Tillverkas från 6 till 10 mm tjocklek.

Nu kollade jag och det finns ett som heter luxar också.

Jag hade reflexfritt tavelglas på mitt nano för att det släpper igenom runt 10% mer ljus än vanligt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man är hos glasmästaren och tittar in glasen från sidan så är det stora skillnader. Vanligt Glas kan vara nästan bått men är oftast grönt med en liten strykning mot brunt.

Jag trodde optiwhite och liknande glas hade en mer blå nyans än grönt om man tittar från sidan? Men skillnader finns säkert som nämnts.

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.tglass.com/images/samples/diamant.jpg&imgrefurl=http://www.tglass.com/diamant.htm&h=342&w=380&sz=91&hl=en&start=10&um=1&tbnid=VQBtiLevbsvg7M:&tbnh=111&tbnw=123&prev=/images%3Fq%3Dstarphire%2Bglass%26um%3D1%26hl%3Den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...