Gå till innehåll

Fungerar min idé om osmosmatning?


Sillen

Rekommenderade inlägg

I mitt projekt att få in mitt akvarium i vardagsrummet kom jag för en tid sen på en enligt mig genigalisk idé hur jag ska minska bärandet av vatten till osmoskaret. Jag tänkte montera osmosen i vardagsrummet fr att sedan dra det rena vattnet upp till vinden (ca 2,5 m i höjd) sedan dra det över vinden fram till där akvariet står och sedan ner genom taket och till en osmostank.

När jag i går var hos gladiator fick jag en liten förevisning från honom vad som händer med hans osmos om utloppet är högre upp en osmosen. Det kom inte ut nått vatten alls. Beror det på att utloppet är högre upp än osmosen eller funkar det inta alls som jag tänkt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har runt 20 meter ledning från min osmos och det fungerar.

Det är tryckskillnaden mellan färskvatten och osmosvattnet som driver vattnet genom membranet så någon meters höjdändring spelar (nästan) ingen roll.

Men det kan vara en indikation på annat. Om man monterar osmosen upp och ner samlas gas som varit löst i vattnet på osmsossidan och det kan bli likadant i ett silikatfilter efter osmosen.

Höjer man slangen litet får man en fördröjning då innan det kommer ut vatten.

För osmosen tror jag inte det spelar så stor roll men för silikatfiltret innebär det att den del av filtermassan som hamnar över vattenytan inte arbetar och den del som arbetar fortare blir mättad.

Alltså: Utloppen uppåt så gas inte kan samlas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var inte långt, max 2 meter slang. Är det någon skillnad om det är avlopp eller renvatten slangen som går uppåt och neråt?

Är det någon som haft sin slang högt ovanför osmosen?

Jag har min slang dragen uppe i taket 1,5m högre upp än osmosen, men utloppet till karet ligger längre ner är osmosen, ca 8m 6mm slang. Har inga problem med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört ungefär 7 meter slang och en lyfthöjd på 1,5 meter från osmosens utlopp. Det blev ingen märkbart försämrad vattenproduktion. Däremot skulle jag inte våga ha en slang liggandes dold genom huset pga läkagerisken. Hur tänkte du lösa avstängningen när behållaren är full?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har runt 20 meter ledning från min osmos och det fungerar.

Det är tryckskillnaden mellan färskvatten och osmosvattnet som driver vattnet genom membranet så någon meters höjdändring spelar (nästan) ingen roll.

Men det kan vara en indikation på annat. Om man monterar osmosen upp och ner samlas gas som varit löst i vattnet på osmsossidan och det kan bli likadant i ett silikatfilter efter osmosen.

Höjer man slangen litet får man en fördröjning då innan det kommer ut vatten.

För osmosen tror jag inte det spelar så stor roll men för silikatfiltret innebär det att den del av filtermassan som hamnar över vattenytan inte arbetar och den del som arbetar fortare blir mättad.

Alltså: Utloppen uppåt så gas inte kan samlas.

Känns som mig idé är genomför bar då men att den osmosen jag såg kan ha varit monterad upp och ner. Får gör en koll på den också! Känna bra för då kan jag genomföra detta.

Jag har kört ungefär 7 meter slang och en lyfthöjd på 1,5 meter från osmosens utlopp. Det blev ingen märkbart försämrad vattenproduktion. Däremot skulle jag inte våga ha en slang liggandes dold genom huset pga läkagerisken. Hur tänkte du lösa avstängningen när behållaren är full?

Det är en intressant del du tar upp här. Jag tänkte lägga slangen dold men väl isolerad uppe på vinden, kylan har jag sett som största problemet då det är en oisolerad vind. Jag tänkte trå osmosvattenslangen i en ytterslagn som jag ser till att den har möjlighet att flöda ner tillbaka i badrummet om det skulle gå läckage på slangen. Tror inte risken är så stor dock.

Avstängningen har jag inte en klar lösning på men tanken är att det ska sitta något ljudlarm vid osmostanken som gör att jag inte glömmer att stänga av kranen, har ju hänt några gånger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en intressant del du tar upp här. Jag tänkte lägga slangen dold men väl isolerad uppe på vinden, kylan har jag sett som största problemet då det är en oisolerad vind. Jag tänkte trå osmosvattenslangen i en ytterslagn som jag ser till att den har möjlighet att flöda ner tillbaka i badrummet om det skulle gå läckage på slangen. Tror inte risken är så stor dock.

Ingen risk för att gnagare ger sig på slangen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen risk för att gnagare ger sig på slangen?

Vet ej. Jag har elkabel på vinden och den har fått vra i fred. Jag har bara haft möss på vinden en gång vad jag vet. Någon som tror att detta är en stor risk? Ska jag klä in den i svinto för att minska på risken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen fungerar genom att du har en tryckskillnad över membramet.

Ju större tryckskillnad du har, ju större vattenflöde får du.

Intrycket på osmosen är det tryck du har på kranen (typ 5 kg/cm2 relativt tryck eller 6 kg/cm2 absolut tryck) och ut-trycket är 1 bar (vanligt atmosfärstryck).

Om du har en slang ifrån osmosen 3 meter rakt upp, så skapar man ett mottryck på 0,3 bar

och det borde inte märkas så mycket om du inte har väldigt lågt vattentryck i kranen.

Om jag förstår dig rätt så drar du först upp vattnet 2,5 m upp i taket och sedan drar du nervattnet 2,5 m igen till golvet.

Med häverteffekten så kommer detta inte att påverka osmosflödet någonting,

då ut-trycket ut från osmosen ska vara oförändrat jämfört med att köra ut vattnet direkt ut från osmosfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har runt 20 meter ledning från min osmos och det fungerar.

Det är tryckskillnaden mellan färskvatten och osmosvattnet som driver vattnet genom membranet så någon meters höjdändring spelar (nästan) ingen roll.

Men det kan vara en indikation på annat. Om man monterar osmosen upp och ner samlas gas som varit löst i vattnet på osmsossidan och det kan bli likadant i ett silikatfilter efter osmosen.

Höjer man slangen litet får man en fördröjning då innan det kommer ut vatten.

För osmosen tror jag inte det spelar så stor roll men för silikatfiltret innebär det att den del av filtermassan som hamnar över vattenytan inte arbetar och den del som arbetar fortare blir mättad.

Alltså: Utloppen uppåt så gas inte kan samlas.

Menar du att detta alltid gäller, dvs det sista du skrev med att silikatfiltret alltid skall vara vattenfyllt?

Har en AN Antarctica, och där finns ett silikatfilter på slutet. Vattnet droppar genom detta. Skulle detta vara fel då menar du? Skulle det vara bättre att vända på filtret så osmosen trycker vattnet genom silikatfiltret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen fungerar genom att du har en tryckskillnad över membramet.

Ju större tryckskillnad du har, ju större vattenflöde får du.

Intrycket på osmosen är det tryck du har på kranen (typ 5 kg/cm2 relativt tryck eller 6 kg/cm2 absolut tryck) och ut-trycket är 1 bar (vanligt atmosfärstryck).

Om du har en slang ifrån osmosen 3 meter rakt upp, så skapar man ett mottryck på 0,3 bar

och det borde inte märkas så mycket om du inte har väldigt lågt vattentryck i kranen.

Om jag förstår dig rätt så drar du först upp vattnet 2,5 m upp i taket och sedan drar du nervattnet 2,5 m igen till golvet.

Med häverteffekten så kommer detta inte att påverka osmosflödet någonting,

då ut-trycket ut från osmosen ska vara oförändrat jämfört med att köra ut vattnet direkt ut från osmosfiltret.

Du gör mig glad Uffe för det var så jag trodde det funkade enda tills jag såg en annan osmos i drift i går. Det är bara vid första start som jag ser att det kommer uppstå motstånd då jag räknar att ha utlopet av osmosvatten under vatten ytan.

Menar du att detta alltid gäller, dvs det sista du skrev med att silikatfiltret alltid skall vara vattenfyllt?

Har en AN Antarctica, och där finns ett silikatfilter på slutet. Vattnet droppar genom detta. Skulle detta vara fel då menar du? Skulle det vara bättre att vända på filtret så osmosen trycker vattnet genom silikatfiltret?

Vet inte vard det var för sort jag såg i går men den droppade också bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppar vattnet uppifrån och ned genom ett öppet filter tror jag inte det är några större problem.

Då kan ju vattnet fördela sig över hela massan. Problem kan det bli om det bildas en luftficka där vattnet inte når jonbytarmassan. Fast det är ju inget allvarligt problem. Det innebär ju bara att man får litet kortare livslängd på jonbytarmassan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du sett har jag min osmosbehållare ca 30 cm högre än utloppet från osmosen med ca 3m slang. har aldrig haft några problem med det. Skickar en bild på det. Jag har också i osmosbehållaren ett överrinningsskydd som går till avloppet så om jag glömmer osmosen på kan det inte bli översvämning.

Om du har själva utloppet exempelvis under akvariet borde du få hävert effekt även om slangen en bit går uppe på vinden.

På vinden kan du ju lägga slangen inne i ex. ett elrör el. PVC rör så behöver du inte oroa dig för skadedjur.

/Mattias

post-1622-14468915136238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...