Gå till innehåll

Rekomendationer!


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Hej. Undrar lite vilka mjukkolraller som är bra för en nybörjare? för man ska väl börja med dom? gärna rekomendationer på annat om det finns.

Vart kan man hitta lite mer info tex ett större artregister på mjukkoraller än det som finns här. svårt att veta/planera vad man ska ha när man inte vet hur dom ser ut och vad som finns=(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren. någon som har lite bilder på xenia, sarcophyton, sinularia, clavularia och ricordea, zoanthus? finns dom i olika färger? hur snabbt växer en mjukis? vad anses vara en stor mjukis? vill helst inte ha dom för stora, helldre ha flera stycken än några stora.

Mvh/ joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joel, köp en hel sten med mjukisar istället för enstaka sticklingar, bara jobbigt att hålla på att fästa dessa på stenar. En fin sten med massor av mjukisar kostar cirka 300 - 400 kr.

Xenia är inte heller "giftig", och växer inte så värst snabbt, räkna med i vart fall flera veckor till månader innan du kan behöva ansa den. Kom ihåg att när man pratar om snabbt i saltvatten så räknar man oftast i månader. ;) Problemet med xenian är istället att ingen riktigt vet vad som krävs för att få det att trivas: hos vissa växer den på bra, hos andra vissnar den bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

// någon som har lite bilder på xenia, sarcophyton, sinularia, clavularia och ricordea, zoanthus? finns dom i olika färger?

Bilder på det du söker kan du hitta på nätet, gå in på tex Google och säk där, så hittar du massvis med variationer.

I Saltvattensguidens artregister finns också en del bilder.

Glöm inte att ändra visningsalternativet så du ser allt som är inlaggt från början!

Är du lat så kan du bara klicka här. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det nått krav på hur stenarna ska vara på ytan för att mjuk (sten för den dela med) korallerna ska fasta på dom? den mesta av LS:en ja har är inte så flat, eller jämn i ytan utan ganska skrovlig (skrovlig menas toppar på 3sm och lika djupa håligheter). många bitar ser mer ut som döda acropora typ, ytan består liksom av massa ganska tätt sittande grenar.

Är det nått man ska tänka på när man bygger upp "revet"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som i naturen så klarar de at fästa på de flesta underlag, även på glasrutorna i våra kar. Så länge ytan är ren från löst smuts så ska det inte vara några problem för korallerna att fästa. Dock kan det ta lite tid innan de göär så, så ifall du har en liten fragg och en liten sten så kan du lägga dessa i ett glas där strömmarna i karet inte får fraggen att fara runt, tills dess att den har fått fäste, sedan placerar du ut stenen i karet på lämplig plats.

Ska du ha sand i karet så kan det vara en bra idé att läga ut ett par stenar först innan du fyller på med sand, detta för att inte grävande djur ska kunna underminera ditt rev. Annars är det väl fritt fram att forma det som man vill, så länge det sitter någorlunda ihop. Det finns de som tar till buntband igenom håligheter i stenen som en extra säkerhet mot att de ska fall isär.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har ett större kar nu som jag skördar då och då på mjukkoraller så släpper jag bara ner delarna i mina mindre akvarium - de driver omkring men efter ett tag har de flesta fäst fast. Jag läste en gång om en som tog ett antal skivkoraller och körde dem genom mixer och hällde i det i sitt kar. Efter ett par månader hade han allt mer eller mindre täckt med skivkoraller - jag har inte vågat pröva.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste en gång om en som tog ett antal skivkoraller och körde dem genom mixer och hällde i det i sitt kar. Efter ett par månader hade han allt mer eller mindre täckt med skivkoraller - jag har inte vågat pröva.

MVH Lasse

Du blandar möjligen inte ihop ordet "svamp" nu Lasse? Jag vet att det går att föröka en del av de filtrerande svamparna på det här sättet, dvs de gula, blå etc som ofta kommer med den levande stenen (sponge på engelska) men det är ju möjligt att det även skulle kunna fungera med skivkoraller också... Försöker mao inte påstå att du har fel på något sätt utan jag blev nyfiken om det även stämmer för skivkoraller (svampar) som jag har läst helst ska ha en del av munnen intankt vid fraggning för att överleva.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan lätt bli lite förvirrat när man läser på engelska forum, både sponge och mushroom betyder ju svamp, men de menar skivisar/skivanemoner med shroom/mushroom, och riktiga svampkolonier när de säger sponge (tänk badsvamp).

(Nu menar jag inte att du har läst fel Lasse, utan ville bara klargöra detta ändå.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe - jag läste inte fel det var skivkoraller det gällde, men som sagt var - jag har inte provat så jag vet inte om det är sant. Jag kan skilja på sponge och mushrom (som iofs används bara på ätliga svampar och framförallt på champinjoner). Dessutom glömde ni fungus :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...