Gå till innehåll

Vinröd tunn film m. bubblor under


Gierth

Rekommenderade inlägg

Jag har på några små begränsade ytor fått en tunn vinröd film som under sig har en mass luftbubblor. Jag sög bort det i går och idag har det kommit åter. Jag har följande värden:

ph 8,1

kH 11

Fosfat ca. 0,03

Nitrat ca. 15

Ca 460

Mg 1260

Jod och Strontium har jag lite för lågt så jag började för ett par veckor sedan att stöd-dosera. Jag doserar Fauna Marin Balling med alla spårämnen. För att få ned nitratet doserar jag Fauna Marin Bakterier Ultra Bio+ Bakterier gödning Ultra Bak.

I övrigt kör jag UVC, lite aktivt kol (ca 10-20 g/100 liter) samt ett Rowaphos fostatfilter.

Alla fiskar mår fina-fisken och korallerna har nästan mer än någonsin alla sina polyper ute och ser uta att må bra!

Vad är detta, ska jag göra nått?

Tacksam för kloka råd!

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig låter det som cyano, men eftersom jag inte är någon algexpert så ta inte det som någon sanning. Helt klart är detta något som du inte vill ha. Jag skulle fortsätta att dagligen störa tillväxten genom att fortsätta att suga bort det.

Dina värden är ju ok så frågan är vad det är som gynnar denna tillväxt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nog kan det vara cyano. Jag har inte haft det förut (som tur är) så jag vet inte så mycket om dessa elakingar. Hoppas någon kan bekräfta detta och/eller komma med goda råd. Någon sa att detta är ett gott tecken på att jag börjar få ned näringsvärdena, kan det va så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett gott tecken skulle jag nog inte kalla det och personligen så byter jag gärna lite grönalger istället för cyano som dessutom är giftiga (förstår dock vad du menar). Försök att fortsätta suga ut cyanon, det finns en del nya trådar om cyano om du söker lite.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är cyano och jag skall inte starta en mastadontdebatt igen men personligen skulle jag inte helt lita på nitratmätningen - har du sett någon ändring där efter ultra- bio och bak? Hur har du med annan tillväxt - mjukkoraller, grönalger och annat? Sök på Cyano så hittar du en del trådar. Viktigt är dock (enligt min erfarenhet) att störa tillväxten hela tiden (som Peter också säger) - sug ut - helst varje dag. Vad matar du med?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du Lasse, när du är så snäll och förbarmar dig över mitt hittills lilla problem så försöker jag här besvara dina frågor så utförligt som möjligt så doktorn kan ställa diagnos!

Nitrat mätte jag idag. Med Salifert blev det ca 25. Den har jag använt länge och det förefaller alltid ligga där, därför doserar jag bakerier + UltraBak (UB). Kan ju vara vajsing på testet!?. Mätte därför även med det nya Aqua Test som Leffe på Triton rekomenderade och där blir det ca. 12-15 (men är svårt att läsa exakt).

Har nu doserat bakerier+UB i 2-3 månader utan att se så mkt på värdena. Har långsamt ökat dosen till 3 ml UB per dag (är lite över den högre rekomendationen som är 5 ml/1000 l då jag bara har ett 400 l kar - kan jag gå högre???). Körde förut bakerierna på droppflaska, och doserade dagligen några droppar. Har nu köpt nya fräscha på ampull, vilket borde vara bättre (kanske har detta satt fart på nått). Sprutar in en halv ampull utblandat i 0,5 l karvatten ca en ggr i veckan.

Som jag nämnde ovan så doserar jag Balling med alla spårämnen (Fauna Marins tre flaskor) och har då jag testade jod och strontium märkt att jag har mycket låga nivåer, så jag stöddoserade under en vecka för fjorton dagar sedan för att få upp spårämena. La också till 50% på den dos som går ut med Ballinglösningen (rek. är 10 ml/2 lit. - så nu 15 ml!). Kan mer av dessa spårämnen sätta igång nått dåligt vid sidan av att stenkorallerna nu ser ut att må bättre än någonsin (se nedan).

Majoriteten av koraller ser ut att må prima med polyper ute. De hårda är bla.

Acroporor olika sorter (långsam tillväxt),

Bubbelkorall (fina upppumpade),

Euphyllia (flera arter Fackel-, Ancora mfl.),

Flakväxande Montipora (mkt bra tillväxt),

Olika fingermonipora (bra tillväxt),

Fungia (fina med mycket polyper ute),

Turbinaria (vajande skog av polyper)

Trachophyllia (vetekatten om den heter så)

Lobophyllia två olika

Gorgonia-träd (ljusbrun)

Hysterix - mycket håriga brun/lila skimrande växer nästan inte, men är fina

mm., mm.

Av de hårda är det en Stillophora som inte mår bra och bara har polyper i topparna av de knubbiga grenarna (men där fina polyper). En fluridicerande grön Hydnopora har tappat färg över allt utom i "ström-skuggan" (har nog stått i för stark ström?). Acroporerna har ett märkligt sätt att växa - breder mer ut sig över stenarna än växer på höjden (ljuset? - kör 3*150W MH med 20K, väl högt kelvintal!?). Acro. Millipora breder också ut sig på stenen och totalvägrar växa på höjden. Ska vara rosa, men är brun. Alla Acro står högt 10-15 cm från ytan.

Mjukisar som mår bra är;

Xenia (stor fin rosa-lila population nära ytan)

Sinularia (en stor ljusrosa)

Kenyaträd som fraggar och sprider sig

Stora "Karl-Johan svamp" Sarcophyton med skog av fluricerande gröna polyper

Cladiella (ljusbrun)

Olika skivor och Rhodactus

De som inte ser ut att må så toppen är ett par fraggar av Läderkorall (brun) av den typ som har glesa långa polyper. Små duttar av polyper ute och vill inte riktigt blåsa upp sig. Har bara bott i karet 1,5 vecka och har flyttats runt lite (kan ju också vara att de måste vänja sig vid mina höga KH-värden).

Har rätt mycket röda, rosa och lila kalkalger, där jag tycker att de röda förefaller hålla på att ta över. Brunalger lyser med sin frånvaro (puh!) och har lite gröna på ett starkt belyst område av bakgrunden samt skrapar rutorna ca 1 ggr/vecka på ett tunt knappt synligt lager av vad det nu är (mix av olika alger och bakterier?). Kör med tunt lager av sand (0-4 cm) som flyttas omkring av pumpar, sandstjärna/snigel och är gyltorna sovrum.

Skummaren som är en Tunze har jag tyckt skumma sådär, utom sista veckan då det är fullt med fint fast skum i hela koppen (inte rinnigt) - kan detta vara tecken på något.

Som sagt ser alla firrar ut att må prima och äter villt av främst torrfodret Ocean Nutrition (den gröna burken med vitllök), men får ibland lite artemia och mer sällan lite finhackade vanliga räkor. Klart att jag har relativt fisktätt: 3 st 10 cm Kirurger, 3 Clowner samt 12 mindre firrar som Cromis, Revaborrar och gyltor. Har även röda och klassiska putsarräkor, rörmaskar, sandsnigel, sandsjärna och andra stjärnor som ser ut att må prima. Något som kanske ska noteras är att ca. 25 turbosniglar strukit med sista månaden. Jag misstänker att det är gyltorna (Drak- och Clown) samt en liten Picasso som utfört masakern, men kan ju va nått med vattnet. Så visst har vattnet fått sin del av ruttnande snigelkött som kan ha påverkat nitratvärdena (har nu plockat upp alla).

Till övriga djur duttar jag i lite Coralife Smorgasbord 2 ggr i veckan som ska vara nitrat och fosfatfri.

I morse så var det inga bubblor under den vinröda hinnan, men börjar nu att synas efter ett par timmar MH. Jag ser även som ett par trådar med små bubblor i toppen - är detta typisk cyano?

Ja, det blev en lång uppsats, men lika bra att beskriva så bra som möjligt. Denna hobby är ju ständigt som en spännande deckare och man måste ha alla ledtrådar för att lösa ett fall

Tacksam Lasse och alla andra för råd, även om det hittills inte förefaller ställt till med så mycket i mitt kar...

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så skall en fallbeskrivning se ut - då är det bara att ställa diagnos.......

Såsom du beskriver det får jag ändå en liten känsla av nitratbrist (men det har jag ju i alla lägen så....) Ditt fosfatvärde är ju inte skyhögt (enligt testen) men inte väldigt lågt heller - hur har det utvecklats under din period med Ultra-preparaten? PatriksS hade ju i en tråd en liten disk med sig själv där han beslöt dosera lite nitrat för att inte få nitratbrist för bakterierna utan att de skulle kunna växa till lite mer och dra ner fosfatnivån ytterligare. Nu är det ju så att det med stor säkerhet finns fosfor lagrad i din inredning i andra former. dessa former kommer ju kontinuerligt gå över och bilda fosfat så därför är det inte helt osanolikt att man under en lång tid med Fauna Marin (eller för den delen Zeolit metoden) får ett till synes "statiskt värde" av fosfat på grund av fosforns/fosfatens löslighetskonstant. Först när den "fosforreserv" som finns är nere mot noll så får man i det fallet en synbar nedgång i fosfatnivån i vattenkolumnen. Om det inte nu hjälper med att suga och avvakta är nitrattilsats något du kan försöka med. Då skall du dosera så att du får in ca 1-2 ppm helst precis innan ljuset tänds. Du kan ju fortsätta att mäta din nitrat och då ser du ju (om du litar på testen :)) ganska snabbt om nitraten du sätter till förbrukas eller så ser du att nitratnivån ökar och då var det i alla fall inte det felet. Men fortsätt utsugningen av Cyanon.

Bubbelbildningen är ett tecken på att fotosyntesen är igång (det är syrgas du ser i bubblorna) och det visar ju att algen/bakterien är under tillväxt. Sättet du beskriver är för mig typiskt det jag brukar kalla Cyanomattor.

Att det räcker med att rengöra rutorna en gång i veckan med den kraftiga belysning du har tyder för mig på att det finns någon typ av näringsbrist. När vi är inne på belysningen så tror inte jag (numera) att det inte är helt fel att ligga så högt i Kelvin som du gör, bland annat med tanke att minska tillväxten av oönskade alger/bakterier. Jag har sedan 2 veckor sedan gått över till endast blåljus i mitt RSM. Nu har jag ju inte så många hårdkoraller men de mjukkoraller jag har verkar inte lida av detta i alla fall. Jag tror också att det markkrypande tillväxtsättet du har på vissa koraller är en kombination av ditt kraftiga ljus samt att det är gott om yta. Genom att ha konkurrerande koraller runt dessa kollonier så tror jag att du skulle få ett mer "höjdskjutande" tillväxtsätt hos dessa koraller. Jag har sett denna tillväxtstrategi tidigare. Här vet jag inte men alla akropora och millenporaexperter kan ju rätta mig.

Dödsfallen på turbosarna vet jag inte vad det beror på men jag har haft en ca 2 cm Picasso i mitt kar och vad den lyckades ställa till med bland mina snäckor och eremiter saknar jag ord för:) Så ta inte bort den från de anklagades bänk!

Ett förslag som Peter (Clownen) kom upp med i en tidigare tråd var att spruta lite vitlökslösning över stället där cyanon växer (efter en sugning) och det verkade funka för honom. Jag har provat detta i min sandbädd där jag utifrån kan se olika skiktningar i min sand och där fungerade det i alla fall.

Vad gäller problemets storlek så är det bra att ta itu med det nu, liten blir lätt stor inom denna hobby

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet, gällande cyano är att dom verkar trivas bra oavsett värden, finns väl även på reven

och där är ju bra värden, nitratbrist tror jag inte på. det finns nog inget bra tips på att bli av med det, jag får det ibland och jag väntar ut det! blåser bort eller suger upp så mycket det går. ibland

kan det vara segt att vänta, men det funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, så du tror på nitratbrist trots vad testerna visar. Kan det va så att någon annan molekyl fångas av testerna?

Citat Lasse: "Ditt fosfatvärde är ju inte skyhögt (enligt testen) men inte väldigt lågt heller - hur har det utvecklats under din period med Ultra-preparaten?"

Fostfaten har jag alltid haft kring 0,03-0,1 tack vare Rowaphosfiltret och det är ursvårt att avläsa Salifert testet i de låga nivåerna så jag kan inte säga hur det utvecklats under Ultra preparatens dosering. Jag har dock varit mkt försiktig och kört enbart rekomenderade mängder Rowaphos och enbart ca 2-3 timmar på förmiddagen resp. kvällen. Ska jag dra på mer?

Vitlök är ju gott - har du receptet på denna lösning?

Crille, ja du och Lasse har olika teorier. Hur är det med dessa Cyano. Sprider de sig snabbt - är det panik så jag måste suga bort eländet dagligen?

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - det finns många kända störjoner där klorid och nitrit är de mest kända. Kloridstörningarna påverkar resultatet neråt, dvs visar ett för lågt värde. I några av de kända metoderna går det att kompensera för kloridstörningen (den är på sätt och vis linjär) och det kan mycket väl hända att de mest nogranna tillverkarna har kompenserat sina färgskalor efter den vanliga förekomsten av klorider i saltvatten (ca 20.000 ppm). Då skall man veta att oftast brukar störningarna uppkomma redan mellan 100 och 500 ppm och är färgskalorna kompenserade efter normalt saltvatten så vet man aldrig den rätta kloridhalten i olika akvarierna och detta kan förklara olika personers olika resultat med samma typ av test. Eftersom inga av tillverkarna redovisar vilka metoder deras tester använder och inte heller redovisar interferensen av andra ämnen så vet man aldrig om det går att lita på testen. Jag vet heller inte om de gör kompensationer för kloridstörningarna i sina färgskalor men jag vet att nitrattest är knepig även om man använder utrustning för tiotusentals kronor. Jag har själv varit med om akvarietester som visat 16 ppm när resultatet varit mycket, mycket högre och samma test på samma vatten efter en passering genom ett nitratfilter visat över 100 när den verkliga siffran var kring 8. I det fallet var det troligtvis sulfat och nitrit som störde ut testen. i mitt egna akvarie hade jag enligt testen 50 ppm men tydliga biologiska indikationer på nitratbrist. Tillsättning av kaliumnitrat hävde de tecknena och sedan slängde jag testen. Jag vet inte om du har nitratbrist eller inte, jag vet bara att jag själv skulle rota lite i den ändan om jag var i samma läge. Tanken bakom nitrattillsättning är att gynna andra organismer såsom grönalger och dylikt eftersom de blir hämmade av nitratbrist medans de mattbyggande cyanon får en möjlighet att fixa eget kväve utan att gå genom nitrat just genom sitt mattbyggande. Det finns även en del forskning som visar att de dessutom vid nitratbrist tar hjälp av svavelväte som bildas och kan på så sätt frigöra även fosfor från bottenmaterialet. Därför är störningen viktig, att inte låta dem bygga upp en biomassa och att få bort dem från substratet så att andra organismer får övertaget.

Får de möjlighet så kan de utvecklas snabbt - därför är det bra att störa dem så mycket som möjligt.

Om att dra på mer med rowaphos vet jag inte men min åsikt är att har man väl fått dem så kan de fixa sitt eget fosfor också (vid nitratbrist) och då hjälper det inte hur lågt fosfaten är i vattenkolumnen..

Vitlökslösningen jag brukar göra tillverkar jag på så sätt att jag tar och pressar en till två klyfter i ett stort dricksglas. Sedan lånar jag frugans Lattevisp och vispar. Efter ca 5 minuter filtrerar jag genom ett melittafilter ner i en petflaska. Förvarar den i kylskåp (går bra upp till ca 8-10 dagar). Denna lösning använder jag för att tina djupfryst artemia i och att blanda ihop med cyclo-ez. Clownen hade just tagit en sådan här lösning och spruta över och i sanden där han hade cyano och utnyttjat vitlökens baktericida förmåga. Det kostar inget att pröva - vet ej om det fungerar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för att du tagit dig tid en lördag med detta! Jag ska suga å ha mig å också blanda vitlöksbrygd - för bort ska eländet!

Kan det vara att jag har nitrit i en häftig kvävesnurra med stor omsättning som stör testet. Kanske jag ska kolla nitriten!?

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, så du tror på nitratbrist trots vad testerna visar. Kan det va så att någon annan molekyl fångas av testerna?

Citat Lasse: "Ditt fosfatvärde är ju inte skyhögt (enligt testen) men inte väldigt lågt heller - hur har det utvecklats under din period med Ultra-preparaten?"

Fostfaten har jag alltid haft kring 0,03-0,1 tack vare Rowaphosfiltret och det är ursvårt att avläsa Salifert testet i de låga nivåerna så jag kan inte säga hur det utvecklats under Ultra preparatens dosering. Jag har dock varit mkt försiktig och kört enbart rekomenderade mängder Rowaphos och enbart ca 2-3 timmar på förmiddagen resp. kvällen. Ska jag dra på mer?

Vitlök är ju gott - har du receptet på denna lösning?

Crille, ja du och Lasse har olika teorier. Hur är det med dessa Cyano. Sprider de sig snabbt - är det panik så jag måste suga bort eländet dagligen?

/G

cyanon är nyckfull, man kan ha en liten plätt ganska länge, som ibland exploderar i hela burken.

det är väl en av jordens äldsta bakterier, så den har ju anpassat sig länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, det kanske inte spelar roll, men är det vanligt söt vatten eller karvatten du pressar ner vitlöken i?

/G

Spelar nog ingen roll men jag brukar använda osmosvatten eftersom det i alla fall teoretiskt har en mer "sugande" förmåga (mindre salter - det är ett större osmotiskt sug mellan det vattnet och vitlöken) I praktiken spelar det nog ingen roll i detta fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte får bort cyanon med vitlöken kan du prova ett medel som heter Anti Red. Det tar död på cyano garanterat. Vissa sps-koraller sägs dock vara känsliga mot medlet.

Men dödar den mer? Det känns lite märkligt att den BARA skulle döda cyanon. Vad är det i cyanon som preparatet attackerar? Denna typen av preparat skall endast ses som den absolut sista utvägen i ett saltvattenskar, enligt mig.

Har inte läst hela tråden, men om du inte provat följande rekommenderar jag det.

Ultra Life + Ultra Bak + mekanisk störning av cyanon. Fauna Marin

Eller

Coral Snow + Zeobak + mekanisk störning av cyanon Korallenzucht

Har själv endast erfarenhet av Fauna Marin, men de skall fungera på samma sätt.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte tillverkat medlet, utan endast brukat det en gång, så jag kan inte uttala mig på vilket sätt det dödar cyanot. Men det är hiskeligt effektivt. Jag har inte sett medlet döda något annat än just cyano i min burk i alla fall, så på det sättet verkade det vara selektivt. Jag vet dock att Acuario skrev något om att vissa sps-er inte gillade medlet när han provade.

Vad jag menar är att cyano är svår att bli av med enligt konventionella tålamods-metoder, och ofta innebär i praktiken att man förlänger sin plåga flera månader i onödan.

Jag har t ex mkt svårt at se hur ultra life och ultra bak eller coral snow plus zeobak samt mekanisk störning skulle ta kol på cyano. Cyano klarar näringsbegränsning mycket bra, den utnyttjar effektivt fosfatuppvällningar från sedimentet eller LS:en och får kvävet från atmosfären.

Risken med huskurer eller experimenteringar är väl annars att det blir minst dubbelt så dyrt, tar evigheter, och/eller att det i slutändan inte leder till något. Och kanske slutar med Anti red ändå. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anti-red fungerar troligtvis som en bacteriecid och kan jämföras med det knep som brukar användas i sötvatten - nämligen att använda Tetras General Tonic. Med en sistnämnda vet jag att det finns fisk som dör av - se min avatar och det lilla knytet som finns i mitt knä. När hans mor kom hem till oss som nyfödd så hade jag dagen före medicinerat mina Malawi med just General Tonic. Det blev en ganska stressad eftermiddag - gulla med den nyfödda och samtidigt försöka rädda fisk genom kraftiga vattenbyten. Säger bara detta för att understryka att man kan få oväntade följder av även beprövade mediciner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken med huskurer eller experimenteringar är väl annars att det blir minst dubbelt så dyrt, tar evigheter, och/eller att det i slutändan inte leder till något. Och kanske slutar med Anti red ändå. ;)

Eller också är man naturligt skeptisk till sk huskurer och inte ger det en chans utan doserar istället anti red som riskerar att slå ut hela bakteriefloran ;).

Lasse: Intressant att du observerade samma effekter som jag med vitlöken. I mitt experiment så sög jag inte bort cyanon utan sprutade in vätskan under "mattan". Det var varken dyrt eller tog några evigheter: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19856

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss kalla det för vad det egentligen är; ett bekämpningsmedel. Bekämpningsmedel fungerar i regel inte på endast en organism utan slår ut flera. Det är Anti-Red som är experimentellt att använda i karet då det inte går påvisa exakt vad i karet som elimineras, förutom cyano.

Ultra Bak tillsätts för att konkurera ut cyanon genom att göda andra bakterier. Sen vad du har svårt och se och vad som fungerar i praktiken för en rad människor här på guiden är helt skilda saker. Jag blev av med cyanon på drygt en vecka, inte månader.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med alla era intressanta inlägg - tack! Redan efter tre mekaniska uppsugningar och den sista gången med vitlöksbesprutning efteråt ser det redan mycket bättre ut. Enbart 23-30% av mattan var kvar då jag kom hem idag, dessutom såg den rätt klen ut. Bara på några små fläckar där jag missat att suga/köra på vitlök var den livskraftig. Så denna huskur börjar jag tro på! Sög och la på vitlök även i kväll så vi får se hur det utvecklar sig.

Lasse (och ni andra som matar med vitlöksmarinerade artemia) - ska man skölja artemian efter att ha tinat upp den i vitlökslösning, eller klarar de små fiskmagarna den starka vitlöken (själv skulle jag bli som ett en gasturbin i maggen)

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på några små begränsade ytor fått en tunn vinröd film som under sig har en mass luftbubblor. Jag sög bort det i går och idag har det kommit åter. Jag har följande värden:

ph 8,1

kH 11

Fosfat ca. 0,03

Nitrat ca. 15

Ca 460

Mg 1260

Jod och Strontium har jag lite för lågt så jag började för ett par veckor sedan att stöd-dosera. Jag doserar Fauna Marin Balling med alla spårämnen. För att få ned nitratet doserar jag Fauna Marin Bakterier Ultra Bio+ Bakterier gödning Ultra Bak.

I övrigt kör jag UVC, lite aktivt kol (ca 10-20 g/100 liter) samt ett Rowaphos fostatfilter.

Alla fiskar mår fina-fisken och korallerna har nästan mer än någonsin alla sina polyper ute och ser uta att må bra!

Vad är detta, ska jag göra nått?

Tacksam för kloka råd!

/Gierth

Jag skulle tippa på att ultrabaken är orsaken. Jag har inte lusläst alla långa inlägg nu, så kanske detta redan avhandlats, men så här tänker jag:

Beträffande cyano så handlar de inte så mkt om vad som gör att den trivs, utan mer om vad som gör att annat inte trivs...alltså: cyano trivs alltid...de finns alltid ett sätt för cyano att överleva: kväve fixar den genom luften, så även i ett helt nitratfritt kar klarar sej cyanon. Fosfat tar knappast helt slut heller, o kolkällan fixar den genom fotosyntes. Cyanon har alltså ett koncept att överleva allt. Därför handlar de mer om hur de andra organismerna klarar sej, dvs hur cyanons konkurenter klarar sej. Vid ett cyanoutbott så beror de på att konkurenterna är för svaga. O konkurenter, ja de är andra bakterier, mikroalger, makroalger mm.

De enda man kan se i ditt första inlägg som kan vara förklaringen är Ultrabaken!..den innehåller bla aminosyror, o detta kan cyanon tillgodogöra sej direkt. Om de då inte finns tillräckligt med annan sund bakterieflora, så blir de cyanon som tar hand om dessa aminosyror.

Så mitt tips är: orsak Ultrabak.

Kan givetvis ha fel här..men jag skulle i alla fall provat att sluta med ultrabak ett tag..dock fortsätta med bakteriekulturtillsättning o möjligen kolkälla..men alltså inga kvävepreparat.

Mvh

Jonas

PS: kan berätta att jag sett fler akvarister få cyano när dom börjat med aminosyrelösningar...som stöd för min tanke..;)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS: kan berätta att jag sett fler akvarister få cyano när dom börjat med aminosyrelösningar...som stöd för min tanke..;)

Håller med dig Jonas, cyanon (och problemalger) älskar dissolved organic matter (DOM) som aminosyror. Mitt råd är som vanligt att se till att korallerna får i sig aminosyror genom maten istället, helst i levande form.

Gierth: Man bör inte skölja maten efter vitlöksbehandling då effekten troligen blir sämre. Mina fiskar äter glatt upp allt.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...