Gå till innehåll

Vinröd tunn film m. bubblor under


Gierth

Rekommenderade inlägg

Varför försvann min cyano när jag började med Ultrabak(aminosyror)?

Att din cyano försvann i samband med att du doserade ultrabaken tror jag är en tidsmässig tillfällighet, och

jag tror inte, att det är en ökad korallväxt som är orsaken.

Cyano eller inte handlar som sagt nog mest som hur konkurenterna klarar sej. Jag tror dom konkurenter som främst kan tävla ut cyanon är mikroorganismer o mikrolager..dvs konkurenter som rent fysiskt tävlar om samma plats som cyanon. Därför jag tror inte koraller är särskilt bra konkurenter av detta skäl, eller kanske inga konkurenter alls faktiskt. De ämnen som cyanon behöver får den oavsett ymnig korallväxt eller ej: för som sagt 1)kolkällan fixar cyanon genom fotosyntes 2)kvävet via luften 3)fosfaten tar den både ur vattnet men också ur sin närmiljö.

Vi kan alltså inte göra nåt för att strypa cyanons näringsämnen..dom finns där alltid..de vi får göra är att skapa en god mikroflora på plats, dvs på stenen o i sanden, som tävlar ut cyanon. O hur gör man de då??..nja..de vet väl ingen bättre än nån annan...ett sunt akvarium, med låga näringsämnen, god kalkalgstillväxt, sund bakterieflora samt en rik flora av smådjur på sand o sten.

Ett sånt akvarium har nog i alla fall inga stora cyanoproblem..de vill jag påstå.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hemkomst idag kunde jag konstatera att det var ännu lite bättre, men inte dramatiskt bättre. Nu kanske under 20% av vad det var i förrgår. Ytan är rätt begränsad, mindre än 1 dm2 och jag kan inte hitta några nya drabbade områden. Men jag sög och doserade vitlök igen samt även UltraLife+UltraBak+0,5 ampull "goda bakterier". Detta före jag läste alla råd ovan. Min teori är att UltraLife + Bakterierna kan få "den goda sidan" att vinna då UL ger bakterierna som jag doserar mer yta att leva och föröka sig på (men vetekatten om cyano åker snålskjuts).

Hur är det med spårämnen? Gillar cyano sånt som jod och strontium eller kommer andra organismer att få bättre chans då? Jag vet att jag ligger lite lågt på dessa, även om de är skitsvåra att mäta exakt.

I övrigt mår firrar, koraller, räkor, sjöstjärnor och andra djur fina-fisken!

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hemkomst idag kunde jag konstatera att det var ännu lite bättre, men inte dramatiskt bättre. Nu kanske under 20% av vad det var i förrgår. Ytan är rätt begränsad, mindre än 1 dm2 och jag kan inte hitta några nya drabbade områden. Men jag sög och doserade vitlök igen samt även UltraLife+UltraBak+0,5 ampull "goda bakterier". Detta före jag läste alla råd ovan. Min teori är att UltraLife + Bakterierna kan få "den goda sidan" att vinna då UL ger bakterierna som jag doserar mer yta att leva och föröka sig på (men vetekatten om cyano åker snålskjuts).

Hur är det med spårämnen? Gillar cyano sånt som jod och strontium eller kommer andra organismer att få bättre chans då? Jag vet att jag ligger lite lågt på dessa, även om de är skitsvåra att mäta exakt.

I övrigt mår firrar, koraller, räkor, sjöstjärnor och andra djur fina-fisken!

/Gierth

ultralife tror jag på..utan att riktigt kunna förklara de..

jag tror inte cyano är så känsliga för spårämnen..tror att spårämena kan ge dom andra algerna o organismerna en schuss..o därmed konkurera ut cyanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade MASSVIS cyano innan och jag körde under en 2-3 veckors period innan jag rev karet med coral snow. Och jag märkte markant skillnad på cyanotillväxten. Fick bort kanske 50 % av all cyano.

för en okunnig..vad är egentligern coral snow?..e de nåt i stil med ultralife?..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultrabaken!..den innehåller bla aminosyror, o detta kan cyanon tillgodogöra sej direkt. Om de då inte finns tillräckligt med annan sund bakterieflora, så blir de cyanon som tar hand om dessa aminosyror.

ett sunt akvarium, med låga näringsämnen, god kalkalgstillväxt, sund bakterieflora samt en rik flora av smådjur på sand o sten.

Ett sånt akvarium har nog i alla fall inga stora cyanoproblem..de vill jag påstå.

jag håller helt med dig i dina teorier Jonas, som du såg hemma hos mig så hade jag fått en del områden med cyano, så jag följde dina råd att suga ut det och sluta dosera ultra min s vilket innehåller aminosyror, nu har det gått en vecka ungefär och cyanon har återvänt i ytterst lliten skala, istället så har halimeda kalkalger börjat växa inom området.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller helt med dig i dina teorier Jonas, som du såg hemma hos mig så hade jag fått en del områden med cyano, så jag följde dina råd att suga ut det och sluta dosera ultra min s vilket innehåller aminosyror, nu har det gått en vecka ungefär och cyanon har återvänt i ytterst lliten skala, istället så har halimeda kalkalger börjat växa inom området.

mvh Thomas

se där!..spännande...intressant o se vad som händer om du fortsätter lite till med aminosyreuppehållet...ska bli spännande att följa;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från mig själv igår:

" Vid hemkomst idag kunde jag konstatera att det var ännu lite bättre, men inte dramatiskt bättre. Nu kanske under 20% av vad det var i förrgår. Ytan är rätt begränsad, mindre än 1 dm2 och jag kan inte hitta några nya drabbade områden. Men jag sög och doserade vitlök igen samt även UltraLife+UltraBak+0,5 ampull "goda bakterier". Detta före jag läste alla råd ovan. Min teori är att UltraLife + Bakterierna kan få "den goda sidan" att vinna då UL ger bakterierna som jag doserar mer yta att leva och föröka sig på (men vetekatten om cyano åker snålskjuts). "

Idag igen var det ännu lite bättre, såg precis var jag missat med vitlöken. Tyckte dessutom att jag hade den där tunna vita bakteriefilmen på rutorna (från de GODA små liven). Mina stjöstjärnor for också kring på rutorna som tokiga i morse.

Om det nu handlar om aminosyror så undrar jag om inte också den "Coralife Smorgasbord" för invertebrater som jag doserar också innehåller detta. Kanske blir för mycket med både detta och UltraBak. Vågar inte avbryta tvärt med detta, men tar nog och trappar ned lite.

Hur som haver fortsätter jag kampen som jag faktiskt ser ut att vinna (peppar-peppar och alla andra besvärjelser).

Var det någon som hade svar på denna fråga från igår:

Hur är det med spårämnen? Gillar cyano sånt som jod och strontium eller kommer andra organismer att få bättre chans då? Jag vet att jag ligger lite lågt på dessa värden, även om de är skitsvåra att mäta exakt.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ultralife tror jag på..utan att riktigt kunna förklara de..

jag tror inte cyano är så känsliga för spårämnen..tror att spårämena kan ge dom andra algerna o organismerna en schuss..o därmed konkurera ut cyanon.

Sorry, Jonas, nu såg jag ditt svar på spårämnesfrågan - tack!

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, Jonas, nu såg jag ditt svar på spårämnesfrågan - tack!

/G

Ingen fara:)....låt mej få förvåna inte minst mej själv med att visa ett uns av ödmjukhet;), o lägga till att jag tycker detta område är svårt, och inte minst de jag själv skrivit är säkert ingen absolut sanning.

Kanske självklart, men tror mkt på de jag skrev tidigare: att ett sunt akvarium, med låga näringsämnen, god kalkalgstillväxt, sund bakterieflora samt en rik flora av smådjur på sand o sten sällan drabbas av i alla fall svåra cyanoproblem. Lättare sagt än gjort kanske, men ändå...

Ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...