Gå till innehåll

HJÄLP mina clowner dör


Rekommenderade inlägg

Vad gör jag för fel?

Jag har startat upp mitt första 540 l saltvattens akvarium,07-12-21.

Efter ca 8 veckor köpte jag 2 Clowner ,dom åt mat de första 2 veckorna..sedan tog dom in maten i munnen och spottade ut den igen..

den första dog efter 5 dagar. Den andra ca 1 vecka senare.

Lät det gå ngn veck och köpte nu ytterligare 2 clowner samt 4 Gulfenade frökenfiskar och en sjöstjärna.

Efter 2 dar dör ena clownen ,kollar uppmärksamt då jag matar och upptäcker då att clownen som fortfarande lever matvägrar.

Ytterligare ngn dag går och min 4:e clown är då död...

Fiskarna ser helt ok ut,inga konstiga fläckar eller knölar gälarna verkar oxå ok.

Men det jag regerar på när jag tar upp dessa små stackare ur akvariet är att dom ser OTROLIGT magra ut :(

Jag har varit i kontakt med försäljaren som hävdar att hans fiskar är helt ok och äter med god aptit.

Jag har provat mata med :

1. Mysis

2.Pellets

3. Flingfoder

Frökenfiskarna och sjöstjärnan är hur pigga och matfriska som helst.

Vattentemp ligger stadigt på 26 grader, salthalt 23 samt nitrithalt är inte heller ngn fara med.

Vad gör jag för fel??

MVH Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God cirkulation?? Nu är jag ingen expert men jag ska prova att svara på dina frågor. Provat amonium? Dom andra värdena då? Hur ser dom ut?Hade du anemon till clownerna? Vet att dom är extra kännsliga om dom inte är försedda med en anemon!! När jag introducerar fiskar, köper jag in dom en och en. Men mitt råd är att du har en anemon till dina clowner. Tror att det gör susen, men jag skulle tippa på att du ska vänta några veckor innan du introducerar fler fiskar. Försök få dina friska fiskar att trivas ännu mera!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för clowner ocellaris, clarki, percula etc.?

Tror inte det beror på att de saknar en anemon, en anemon är nog det sista du skaffa just nu de är väldigt känsliga på vatten kvaliten..

Hoppas det ordnar sig, lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner lever utan anemon och nyinflyttade sedan december, har bytt boende två ggr sedan dess.

Mina äter artemia med stor förtjusning, även fauna marin "base food" medium.

Även jag är nybörjare i detta område, jag tycker du ska prova med artemia.

Ursäkta den dåliga kvaliten på bilden.

post-3782-14468915208564_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor som kanske kan hjälpa dig få svar, jag är lite inne på förgiftning.

Långsökt kanske då dom övriga invånarna inte reagerat än.

-Vad har du för akvarium (aluram, hemmabygt, begangnat)?

-Bottensubstrat (sand) har du nåt och isåfall vad är det?

-Sten hur mycket och har du haft i nåt efter uppstarten?

-Har du nån annan sten i (lavasten) eller dekoration av nåt slag?

-Vad har du för test och vad visar dom(skriv gärna märke på test)?

-Skriv gärna om vad du har för utrustning i karet, salt o tillsatser...

Clowner skall vara tåliga, och som föregående skriver skippa anemonen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att det kan ta ett tag för nya fiskar att komma igång med maten är inte ovanligt och på några dagar så dör inte fisken av att den inte äter, det tar betydligt längre tid för en frisk fisk att svälta ihjäl. Jag tror det är något annat som dina clowner dör av, matvägran kan dock vara ett symtom på att något inte står rätt till hos fiskar som är "igång" och äter.

Clowner klarar sig utmärkt utan anemoner, anemoner är dessutom svåra djur att hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJJ vad många tips och svar jag har fått :)

Nu är alla 4 Clowner döda. Men Frökenfiskarna trivs toppen

Botan: Cirkulationen i karet är 2x Tunze Nanostreamer 6045 samt 1x Tunze Nanostreamer 6055.

Holma : Jag hade Ocellaris

NiXoN: Akvariet är fabrikstillverkat och nyinköpt i december.

Bottensubsrat=Korallgrus ca 20kg

Stenmängd totalt 64kg levande sten + 20kg "torrlagd" levande sten som jag har rengjort ordentligt samt haft i kokande vatten innan jag satte den i akvariet.

Jag köpte all sten samtidigt och har haft den i akvariet sedan december.

Jag har ingen annan dekoration eller någon annan stensort i akvariet.

Övrig utrustning i karet är: En Deltec proteinskummare modell MCE 600.

De tester som "min" försäljare rekomenderade mig till var "Salifert " Nitrite / NO2 test.

Sedan att hålla noga koll på temp+salthalt och i början var det inte så mycket annat att hålla koll på,eftersom det är ett relativt stort akvarium med inte så stor belastning i.

Vadf kan ha slagit fel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är känsligare än frökenfiskar men tycker ändå att de är skumt att de dör. Jag skulle vänta med nya clownfiskar ett tag och bara låta karet gå ett tag utan nya inköp. Clownfiskar och cyanid låter lite långsök då dessa fiskar borde vara de mest lättfångade på revet. hmmm. skumt som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser dom ut i butik? Ser dom tjocka ut eller ser dom tunna ut? Be att han matar dom i butiken så du får se dom äta. Det är igentligen inte bra att dom äter precis innan dom flyttas men då vet du ialla fall att dom äter i butik. Jag har haft fiskar som inte ätit första veckan dom har kommit till mig men då har dom varit tjocka så dom klarar sig ändå. Är fisken tunn när den kommer till dig så kan den vara svulten redan då eller cyanid fångad. köpr svenskodlad inte vildfångad dom är tåligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är rovfiske med gift som bedövar fisken så den är lätt att plocka

sen när vi får hem dom dör dom långsamt och troligen plågsamt.

Rätt. I vissa fall kan vi som akvarister (enligt vad jag lärt mig) även se skador på fiskens kropp i form av sår och infekterad hud. I andra fall så är det de inre organen som tagit stryk vilket vi inte ser, men resultatet blir kraftlösa fiskar som kanske inte vill äta, eller som kanske äter, men ändå inte klarar sig pga skadorna utan dukar under efter ett tag.

En annan metod är att används dynamit eller liknande. Djur i den omedelbara närheten av sprängningen dör naturligtvis omgående medans djur på lite avstand blir bedövade och lätt kan håvas in.

Jag var hos min lokala handlare idag och han kunde berätta att framtiden för Saltvattensakvarister kan komma att förändras pga nya regler för transport. Transporterna tar tydligen hårt på djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en speciell Clownsjuka orsakad av flagelater. Ett preparat som heter Octozin skall fungera i tidigt stadium. Har dock aldrig testat det till clownfiskar men det är ett sjuhelsikes preparat mot flagelater i sötvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen inte vattnet. Clowner är normalt tåliga. Jag lutar åt Lasses förslag, men aldrig hört om hans prep. i saltvatten vad innehåller det? Kommer clownerna från samma affär? är de odlade eller viltfångade? Håll karrantän! Beh. clowner i saltvatten med Flagyl. Det vet jag fungerar om de har flagelater. 10-12 mg/l vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte mitt minne sviker mig är Octozin mot parasiter på utsidan medan Flagyl och emtrylvet tar mest tarmparasiter. (Framför allt Emtrylvet).

Då mins du nog fel Stig, Octasin innehåller ettdera metronidazol (verksamt ämne i Flagyl) eller det verksamma i emtrylvet (tror det var di-metronidazol). Enligt uppgift är det metronidazol. Waterlife skriver själva "

OCTOZIN is a treatment for internal parasites such as those which cause Sleeping Sickness, Hole - In - The - Head, Seawater Angelfish and Clownfish Disease, Malawi Bloat Disease and also early stages of Dropsy.

Enligt uppgift skulle det fungera på saltvattensprick också - har dock aldrig provat. Däremot tar det tropheussjukan - det vet jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...