Gå till innehåll

Revkeramik


Robban_fbg

Rekommenderade inlägg

Hallå.

Var och läste på zoogigantens hemsida om revkeramik.

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter med det?

Släpper det ut lite skit i vattnet eller är det "rent".

Man får ju skölja innan isättning så klart men kan vatten värden

förändras?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en stor pelare av riff. Det är mycket riktigt som Marko säger. Det finns en del "skit" som ex fosfat bundet i keramiken, iaf i den jag har som läcker ut i vattenkolumnen. Det tar lite tid att få bort med remover, vattenbyten osv.

Jag tycker trots det att det är värt att satsa på riff. Det finns mycket färdiga formationer och det går att göra så mycket med den som väger upp nackdelarna. Det är som vanligt........ha tålamod;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Thomas skrev så kan man laka ur det i ett annat kar med fosfatremover innan man stoppar i den i huvudkaret.

Jag har hela min baksida täckt med revkeramik och skulle inte vilja byta det mot något annat, fick inga alger men det tog ett tag att få ner fosfat, och lite tålamod innan den blev täckt med kalkalger.

I ett etablerat kar med utfärgade sps så hade jag låtit den lakas ut innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med all respekt för dom som har revkeramik anser jag där finns en del nackdelar. Stenen blir aldrig likvärdig med levande...finns inte den porösa innerkärna som kan härbärgera de anaeroba bakterierna. Sen får vi inte underskatta den ovärdeliga fördel vi har att den levande stenen är beklädd med mikroliv redan från början. Död sten kommer aldrig ikapp detta. Startar vi i uppförsbacke kan stenen bli algbeväxt på ett tidigt stadium, o de kan vara lögn att få ordning på de sen.

Detsamma gäller den odlade stenen, som jag inte tror på. Inte ens den kommer i närheten av den riktiga levande stenen, i alla fall så tar de mkt, mkt lång tid. Därtill är ju riffkeramik svindyrt.

De finns undantag.."totto" här på guiden har lyckats jättebra med sin riffpelare, men det är nog mer för att han är en duktig akvarist, än riffkeramikens förtjänst.

Visst är de en ekonomisk fråga, o fråga på tillgång...men har man möjlighet, så är de riktig levande sten som gäller. Den är oslagbar, o den i särklass viktigaste hörnpelaren inom saltvattensakvaristiken.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med riffkeramik är väl att man ska kunna få till en inrdening som inte ser uppbyggd ut, utan väldigt naturlig. Det gör det också efter en tid när alger och koraller växer över och igen stenen. Som komplement till LS är det lysande, som ersättning? Tja, det är ju upp till var och en akvarist så klart. Dessutom slipper man bygga och ha sig med riffkeramik. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med riffkeramik är väl att man ska kunna få till en inrdening som inte ser uppbyggd ut, utan väldigt naturlig. Det gör det också efter en tid när alger och koraller växer över och igen stenen. Som komplement till LS är det lysande, som ersättning? Tja, det är ju upp till var och en akvarist så klart. Dessutom slipper man bygga och ha sig med riffkeramik. :)

Där håller jag med dej..visst kan man få till fantastiska formationer..de e väl fördelen...men de går o få till häftiga byggnationer med LS också..den har ju en otrolig förmåga att haka i varann...jag tror nog, om en nybörjare frågade mej, att jag summa summarum ändå skulle avråda från riffkeramik...de känns som nackdelarna är så många fler...

men till trådskaparen mm: mkt av detta är också en smaksak, o du märker redan här att du får olika råd från olika akvarister. Självklart är de inte "fel" med riffkeramik...lyssna på många akvarister o läs på, o bilda dej sen en egen tro o känsla..så blir de säkert bra;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där håller jag med dej..visst kan man få till fantastiska formationer..de e väl fördelen...men de går o få till häftiga byggnationer med LS också..den har ju en otrolig förmåga att haka i varann...jag tror nog, om en nybörjare frågade mej, att jag summa summarum ändå skulle avråda från riffkeramik...de känns som nackdelarna är så många fler...

men till trådskaparen mm: mkt av detta är också en smaksak, o du märker redan här att du får olika råd från olika akvarister. Självklart är de inte "fel" med riffkeramik...lyssna på många akvarister o läs på, o bilda dej sen en egen tro o känsla..så blir de säkert bra;)

/Jonas

Att byta ut revkeramik med levande sten tror jag inte att det var frågan om, jag har minst 200kg LS som sköter det biologiska hos mig.

Revkeramiken är rent estetiskt och med lite tålamod så ser man ingen skillnad på keramiken och LS.

Jag har ett djup på 1 meter i mitt kar och då passar det alldeles utmärkt.

Tycker att det ser naturligt ut, men allt är en smaksak.

Tycker oxå att den borde varit fosfat&Silikatfri till det priset, men det är rätt enkelt fixat och den enda nackdelen jag kan komma på med revkeramik.

Så här har jag byggt upp det, revkeramik baktill och LS inne i karet.

post-1621-14468915211516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riffkeramik från Korallenwelt innehåller framför allt silikat. De rekommenderar att behandla keramiken med produkten silikarbon i början.

Vad gäller dess möjligheter att vara värd för bakterier så kan jag bara säga att den innuti är superporös. Det tar bara lite längre tid att få igång akvariet sedan fungerar det utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
...finns inte den porösa innerkärna som kan härbärgera de anaeroba bakterierna.

Revkeramicen är super duper porös. Skulle säga att levande stenen ofta är mycket mera kompakt än revkeramiken jag har erfarat av.

Dock så finns där vissa problem som jag mesta dels härleder till ett silikat innehåll, varför jag troligtvis också hade ganska jobbig tid med alger ibörjan. Nu har de dock börjat avta rejält utan att jag egentligen gjort något. Fosfat har jag aldrig kunna mäta över 0,008 med Deltecs i mitt kar.

Jag skulle idag inte byta ut revkeramiken. / Marcus S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Revkeramicen är super duper porös. Skulle säga att levande stenen ofta är mycket mera kompakt än revkeramiken jag har erfarat av.

Dock så finns där vissa problem som jag mesta dels härleder till ett silikat innehåll, varför jag troligtvis också hade ganska jobbig tid med alger ibörjan. Nu har de dock börjat avta rejält utan att jag egentligen gjort något. Fosfat har jag aldrig kunna mäta över 0,008 med Deltecs i mitt kar.

Jag skulle idag inte byta ut revkeramiken. / Marcus S

porös på ytan..de köper jag...men jag menar själva innerkärnan...om du sågar isär den....finns de verkligen kommunikation då mellan yttersidan o innersidan..??..dvs samma porositet i innerkärnan..??...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

porös på ytan..de köper jag...men jag menar själva innerkärnan...om du sågar isär den....finns de verkligen kommunikation då mellan yttersidan o innersidan..??..dvs samma porositet i innerkärnan..??...

Den är superporös rakt igenom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...