Gå till innehåll

Isakssons 400L Hörnburk


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)

post-1232-14468915251013_thumb.jpg

post-1232-14468915251263_thumb.jpg

post-1232-14468915251728_thumb.jpg

post-1232-14468915252059_thumb.jpg

post-1232-14468915252372_thumb.jpg

post-1232-14468915252631_thumb.jpg

post-1232-14468915252902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på bild 4 så ser du polyper samt lite skivanemoner som inte funkar så bra när det blir så mycket ibland SPS. Dom bränner korallen under ifrån och man märker att korallen blir stressad av det..

Tell me about it. Grattis till ett otroligt vackert akvarium, Helt fantastiskt! skivisar och knappar kan du skicka till mig hehe.. Jag har plats för dem i ett mindre akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den oranga montiporan, flakväxande där på bild 5. Är det den lilla fraggen du fick av mig mot vad det nu var? Bra tillväxt isåfall!

Stämmer bra! Om du vill ha montipora som är på bild 3 i vänstra hörnet nere ,beige kropp med blå polyper har jag hur mycket som helst om du vill ha,bara att hämta.Eller jag kan komma till dig då jag gärna vill se din burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra! Om du vill ha montipora som är på bild 3 i vänstra hörnet nere ,beige kropp med blå polyper har jag hur mycket som helst om du vill ha,bara att hämta.Eller jag kan komma till dig då jag gärna vill se din burk?

Du är alltid välkommen Stefan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder idag en ATI 250, nog den första som dom gjorde med endast en pump ifrån Eheim. Sen har jag en kalkreaktor ifrån Shuran jet nr 1 som jag har precis kopplat in igen då jag tidigare har köpt flytande CA men det funkar inte i längden tyvärr(sorry leffe) om man skall försöka hålla jämna värden. Fosfat filter använder jag för att hålla ner fosfaten hela tiden.Som Jaken säger så skall jag förska få ur all skit i min burk då den har stått ett bra tag nu och jag känner att sanden som finns under sten är nog inte den renaste. Annars så använder jag inte så mycket mer grejor. Aktiv kol som jag byter när det behövs bara

Tillsatser!

Jag försöker att hålla mitt KH runt 6-8,CA ligger runt 400-450(detta beror lite på om man precis har fyllt på i reaktor med ny korall sand samt magnesium ifrån Grotech eller har gjort rent pumpen som matar reaktorn också)

Sen så häller jag i flytande Strontium nån gång då och då.

Jag har även provat en massa tillsatser till min burk genom alla dessa år och har väl kommit fram till att det finns inte nåt mirakel medel utan man får titta på hur korallerna mår. Jag kan säga med handen på hjärtat att jag mäter inte mina värden längre om jag inte ser att det är något som är galet.Jag tittar mycket på mina koraller och ser hur dom mår och där efter så gör jag det som behövs.Jag kan ta ett ex. Jag har en fungia som ligger på botten i min burk som jag har haft nu i ett par år. När den inte vill svälla upp längre eller inte släpper ut sina polyper så vet jag att CA har börjat minska i burken. Då häller jag på CA och två dar senare så är den kanon fin igen..

För om fosfaten vissar noll på testen (salifert) så vet jag att det finns där iallafall. Så därför så försöker jag att hålla ner alla ämnen på olika sätt.Det som jag har kört nu på sista tiden som funkar( men man skall nog veta vad man håller på med detta ) för att få ner alla ämnen är Fauna marin Ultra bak ca nån droppe då och då. När jag började med detta så såg man direkt att korallerna blev vitare samt fick en annan typ av färg som jag gillade.Då märkte man att ämnen i burken sjunker ner till låga värden.Jag provade även Zeospur 2 och det medlet funkar men effekten av det, är att korallerna blir som blekta av det som jag inte riktigt gillar.Jag häller även i Ultra organic ,Järn,Amin syror lite då och då. Jag har inte nån fast rutin när det gäller min burk utan ibland så byter jag vatten nån gång i veckan med det kan även ta 1månad ibland mellan gångerna.Jag tycker att oftas så får man det bästa resultatet genom att byta vatten ofta. Nu orkar jag inte skriva mer för nu börja F1 på TV.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt stefan,, har du kvar några av dom du fick av mig för x antal år sen..

skicka gärna upp en helbild med

Den Montipora som jag har bild på 4 som jag har mycket av är ifrån dig. Sen är den stora gul acron är ju också ifrån dig.Den har jag fraggat på många gånger och den finns runt om i Sverige hos många kända nissar här på forumet.(Norberg jag menar inte dig för du är inte än känd nisse)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...