Gå till innehåll

När kan man börja skicka fraggar?


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

är det nån liten fragg bit så är väl en knuten plastpåse med vatten i att föredra. sen är nog inte vinterklimatet helt optimalt att skicka fraggarna i, spec inte med posten och brevbäraren då kanske en låda/box med brev får stå ute en stund i kylan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte en sps fragg med någon på forumet för nått år sedan.

Jag skickade min i en tom snusdosa, med lite vatten och vadd om jag inte minns fel.

Han skickade sin i en liten liten burk med lite vatten och filtervadd och den lever och mår fint än idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej låter bra de hadde tängt att man kan ju ta en liten plast burk med vatten i, och så limma fast frigolit runt den för att sedan lägga i den i en liten kartång

Så nu är det bara till att hitta någon som vill byta fraggar med mej hehe =)

dör fraggen så är det ju inte hela värden bara att tästa sej fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer väl alla se mej som den tråkigaste idioten som går i ett par skor. Men jag tycker faktiskt inte man ska skicka korall med post. Jag kan se framför mej vad en löpsedel om att folk skickar utrotningshotade djur med post hade gjort för vår hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer väl alla se mej som den tråkigaste idioten som går i ett par skor. Men jag tycker faktiskt inte man ska skicka korall med post. Jag kan se framför mej vad en löpsedel om att folk skickar utrotningshotade djur med post hade gjort för vår hobby.

Va du är neggativ hehe :ler:

ingen som vet va det är förnågot en lite pinne =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer väl alla se mej som den tråkigaste idioten som går i ett par skor. Men jag tycker faktiskt inte man ska skicka korall med post. Jag kan se framför mej vad en löpsedel om att folk skickar utrotningshotade djur med post hade gjort för vår hobby.

det tror ja inte Ted, du tänkte ju bara steget längre för risken finns ju alltid. jo det finns ju bättre reklam än en sån löpsedel :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat några ggr. tom. upp till norrland.

Jag packade i fuktigt filtervadd som jag la i en ziplockpåse (en fragg per påse) med någon matsked vatten, vek ihop påsen så den blir som en liten luftkudde, stoppade sedan påsen i ett vadderat kuvert (jifpåse), i mediumstorleken går det i 4-5 fraggar. Lämade in dom hos ombudet på torget så dom ligger inomhus så länge som möjligt, dagen efter var dom framme.

Vänta ett tag till med att skicka, det bör vara åtminstone 5-10 grader på nätterna innan man skickar på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat några ggr. tom. upp till norrland.

Jag packade i fuktigt filtervadd som jag la i en ziplockpåse (en fragg per påse) med någon matsked vatten, vek ihop påsen så den blir som en liten luftkudde, stoppade sedan påsen i ett vadderat kuvert (jifpåse), i mediumstorleken går det i 4-5 fraggar. Lämade in dom hos ombudet på torget så dom ligger inomhus så länge som möjligt, dagen efter var dom framme.

Vänta ett tag till med att skicka, det bör vara åtminstone 5-10 grader på nätterna innan man skickar på detta sätt.

kanon tack för tippsen !

från de ena till de andra varför har du inte din webcam på jag vill ju se ditt kar hehe :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns nån bra tråd om detta på RC under Coral Propagation har jag för mig. Där köpte dom värmepåsar som håller i allt från 30-80 timmar på Ebay. Kostar typ 10-15kr/st men jag har inte hittat något motsvarande i Sverige förutom Classes 5 timmar påsar (som ju självklart inte räcker). Dom skickade många fraggar i frigolitlådor mitt i vintern och de påstod 99.9% överlevnad.

Men skicka i Postens vadderade kuvert och kör det som A-post så det tar en dag har jag för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns nån bra tråd om detta på RC under Coral Propagation har jag för mig. Där köpte dom värmepåsar som håller i allt från 30-80 timmar på Ebay. Kostar typ 10-15kr/st men jag har inte hittat något motsvarande i Sverige förutom Classes 5 timmar påsar (som ju självklart inte räcker). Dom skickade många fraggar i frigolitlådor mitt i vintern och de påstod 99.9% överlevnad.

Men skicka i Postens vadderade kuvert och kör det som A-post så det tar en dag har jag för mig.

okej skulle ju varit perfekt om man kunnat hitta dessa varmeplåtar så vet man att de holler tempen ett par timmar iella fall =)

men jag hadde tängt prova att skicka i vädert brev som ni säger o se hur det går det kan ju inte går mer en åt helskota =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...