Gå till innehåll

Hanna Fosfat tester


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Precis som calle skriver så är det olika mätområden, och det är 93713 som är "low range" och mäter med 2 decimaler, så det är den man ska ha för akvariebruk.

Glöm inte att köpa "reagenser" då det inte följer med några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu fick jag äntligen tid att testa min nya Hanna som jag införskaffat. Det blev mycket intressanta skillnader mellan Hanna och Salifert. Jag dras med utdragna algproblem, men jag har inte varit så bekymrad för fosfaten då Salifert visat låga värden. Nu blev jag desto mer bekymrad...

Revkar:

Salifert: 0,03

Hanna: 0,11

Fish Only:

Salifert: 0,03

Hanna: 0,32

Det var skillnad det... Det är kanske mitt öga som ser fel färg med Saliferts test, men då borde det felet vara systematiskt, dvs lika stort "fel" i båda testerna. Men här skiljer det sig ju.

post-1358-14468915492374_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon länk till var du köpte din Hanna?

Jag köpte min hos generalagenten www.makab.se efter att först ha kollat igenom alla svenska handlares sortiment på webben utan framgång (jag hade föredragit att gynna en salthandlare med mitt inköp). I efterhand har jag sett att Bioted tydligen har dessa i sin butik (men inte i webshopen) och likaså Triton kan ta hem dem (och kanske ännu fler?). Det kan alltså vara idé att ringa runt och inte bara titta på webbutikerna. Observera att även reagenser behövs, vilket köps separat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan svarar Hach Lange samma sak om din mätare Lasse

Har jag påstått något annat då?

De har en metod som går att anpassa något så när till saltvatten men blir bara användbar på en viss salthalt och det är fortfarande inte säkert att den fungerar - det måste valideras först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...