Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan det vara HF du menar? Högfrekvensdon (hf-don)?

/Micke

HF-don är själva drosseln/trafon/drivdonet. sedan finns det två varianter av rör. HO = High Output och HE = High Efficiency dom rör som används innom hobbyn är HO rör, jag kör med följande hf-don i min DIY ramp:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10480.htm

art: 33-551-53 , som jag driver 2 x 24W rör med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke här har du en liten förklaring som jag kopierat från osrams sida angående HO och HE rör:

HE (High Efficency) ger högre ljusutbyte, alltså fler lumen per watt.

HO (High Output) ger högsta ljusflöde per lysrör och passar där man behöver extra ljuskraft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke här har du en liten förklaring som jag kopierat från osrams sida angående HO och HE rör:

HE (High Efficency) ger högre ljusutbyte, alltså fler lumen per watt.

HO (High Output) ger högsta ljusflöde per lysrör och passar där man behöver extra ljuskraft

Det jag inte förstår är hur jag ska få leverantören att fatta vad jag snackar om. Dom har aldrig hört talas om HO-rör. Så hur ska man veta om deras don som följer med är funtionsdugliga för dessa rör? Vad händer om de inte passar? Blir det sämre ljus, inget ljus, varmare, kallare eller vad händer? Har sökt information i ett par timmar, men hittar inget som riktigt kan hjälpa mig. Får kontakta dem i morgon igen för att höra vad deras don har för artikelnummer och tillverkare.

Har oxå börjat kika å det här med rörlösningen. Har försök få tag på min röris i två dagar utan resultat. Tid är kanske viktigare än pengar i detta fall, så jag sjiter i honom och går vidare. Handlar rör från http://www.shop.carlen.biz/, troligtvis.

Jag står och väger mellan 32 mm och 40 mm från kar till sump, någon som har åskiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är nog att speca att du skall köra 24W T5 rör (dom skall vara HO, tror inte att dom finns i HE utförande, annat W tal då) så borde leverantören kunna fixa rätt hf-don.

Ang avrinningen från kar -> sump beror det väll lite på hur mycket vatten du behöver cirkulera / h dvs hur mycket övrig cirkulation du har i akvariet i form av tex stream pumpar. I mitt förra 300l hade jag 40mm genomföring, körde dels med 40mm rör och dels en standpipe på 32mm jag hade en newjet 3000 som retur när jag körde 32mm , en oceanrunner 6500 när jag körde 40mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är nog att speca att du skall köra 24W T5 rör (dom skall vara HO, tror inte att dom finns i HE utförande, annat W tal då) så borde leverantören kunna fixa rätt hf-don.

Ang avrinningen från kar -> sump beror det väll lite på hur mycket vatten du behöver cirkulera / h dvs hur mycket övrig cirkulation du har i akvariet i form av tex stream pumpar. I mitt förra 300l hade jag 40mm genomföring, körde dels med 40mm rör och dels en standpipe på 32mm jag hade en newjet 3000 som retur när jag körde 32mm , en oceanrunner 6500 när jag körde 40mm

Tack för ditt svar.

Tanken är att få till ett system som pumpar runt ca 2 till 4000 genom sump. När det systemet är igång och jga ser att det fungerar i praktiken så får man kika på hur det fungerar i karet. Visst kommer man att bli tvungen att komplettera med cirkulationspumpar.

Standpipe funderar jag på 32 mm eller 40 mm. Åsikt?

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag börjat med installationen av moonlight. Eftersom inte kungsörsskylt hört av sig (i fredags) så väljer jag att använda befinntiligt lock, men med modifiering. locket skall inte sitta rakt på karet, utan jag hänger upp det en bit ovan karet på wire från taket. Jag har oxå klart för mig u hur jag ska fixa med standpipen.

Problem:

Botten är 30 mm tjock och det gör att genomföring på traditionellt sätt är uteslutet då den kan användas till max 24 mm. Fick massor av hjälp med val av material från carlen, de var inte

sena med att hjälpa. Så är du på gång med att inhandla rör-pryttlar, vänd dig till dem! Fem stjärnor av fem möjliga.

Bottenplattora väntar jag med att montera tills jag har klart med hur håltagning samt "avrinningskasse" skall formas. Så som det ser ut nu så kommer den inte att sträcka sig från yta till botten, utan jag gör en borrar glasbox för botten och en borrad glasbox för ytan. Eller inte, men i dessa tankar går jag just nu.

Peter tycker jag skriver för lite i tråden samt att han vill ha bilder. Men just nu står allt rätt så stilla.

Ljusrören kommer jag köra med hf-dom från elfa, de som Mattias från Väsby snackade om. Två sådana antagligen.

Någon som har tips om det här med HF-don? Funkar det inte med vanliga? Vad får man för effekt? Vanliga don + HO-rör?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hoppsan, nu var det en vecka sedan jag uppdaterade tråden. Varför denna långa paus? Jo, jag håller på att planera och tillverka produkter för en mässa nu på lördag och har inte så mycket tid över till annat. Jobbar typ till 23 var eviga kväll. idag hade jag lite tid över och valde mellan att vara ute i solen och kratta löv etc eller börja borra botten på karet.. Vad valde jag? Jo, jag valde att börja med håltagning samt tillhörande planering av rördragningarna. Fick ju som tidigare sagts mina rördelar i veckan och eftersom min botten är över 30 mm så fungerar det inte med en vanlig genomgång. Så lösningen vart ett par muffar med en hög kant på. Den ena har jag provsilikonat och det verkar som om silikon blir alternativet. jag har ju ingen aning om hur PVC-U och silikon lirar, men hoppas på att testet ger mig svaret jag vill ha.

Har oxå borrat upp hål i möbeln för genomgång av standpipen.

Tyvärr har jag alla kameror nere på firman så bilder kan det bli först i morrn.

När det gäller ljus så har jag helt lagt det här med ljusrör på hyllan och riktar in mig på Halogen, 2 alternativt 1, vi får se när den dagen kommer.

Har oxå klart med 10 kilo död LS för bygge av grundstomme, när den dagen kommer.

Limmade oxå rördelar på pumpen i sumpen för att få upp gummislangsbiten åvan ytan i sumpen. Fakta om pumpen: 3000 liter i timman och en lyfthöjd på 2.4 meter innan den börjar tappa effekt enligt de lärda.

När jag tog hål i botten så vart det ju en liten rund bit som lossnade ur hålet, så nu kan jag gissa vad det är för material i botten på karet. Botten består av en tjock träskiva och det som håller vattnet i från trä´t är någon form av duk, dammgummi, epoxysmet eller båtgucka eller vad det nu kan vara. Frågan är oxå hur det lirar med silikon och det testat just nu, så i morgon har vi antagligen ett possitivt resultat.

Familjen är rätt så me i det hela, dock med en del provioriska lösningar på problem som drabbar dem så som, blockerade garderober, stök och bök, verktyg som inte stoppas undan och blir liggandes och allt annat som färg på golv, glassplitter i fötterna mm. men som jag sa, de r rätt så me i det hela. ;)

Håller oxå på att kolla efter möbel till sötvattenskaret. Det ska placeras under trappen i hallen, men har än inte hittat en funktionsduglig möbel, 120X60X60 (breddXhöjdXdjup). Måste ha skåp inunder.

Nä nu ska ja nanna sötörat på kudden.'

Sha

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite enkelt bygg och påbörjat utseende. Plattorna limmade på botten och standpipen börjar ta form. En vacker dag ska rören limmas. ;)

En fråga: Jag har tänkt mig att placera en liten glasbox överst runt standpipen för att få något att fästa överringingsgallret på, men börjar fundera på att tillverka ett galler/nät/insugningsskydd direkt på standpipen. Kan man göra så? Och om man inte kan det, varför inte?

Bottenplattorna är till för att göra det stabilare å enklare för bygge av rev. kommer oxå att ha stående pvc-rör med borrade hål för att fästa sten på.

Locket kommer i framtiden att hänga ca 30 cm åvan karet.

Dags att slappa lite, snart 100-höjdare på femman. ;)

/M

post-3792-14468915376501_thumb.jpg

post-3792-14468915376677_thumb.jpg

post-3792-14468915376884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fräckt kar, standpipen behöver du inte limma, använd gängtape, bra att kunna ta isär om det fastnar något!

Låter det inte lite farligt? Om du menar att inte limma den i botten av karet.

Om den släpper av nån anledning, tex stenras , drulig akvarist eller annat som kan stöta till den.

Risken är väll då ganska stor att sumpen svämmar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter det inte lite farligt? Om du menar att inte limma den i botten av karet.

Om den släpper av nån anledning, tex stenras , drulig akvarist eller annat som kan stöta till den.

Risken är väll då ganska stor att sumpen svämmar över.

Hej!

Jag uppfattade det som han talade om de delar som sitter högst uppe på standpipen. Alltså alla rördelar limmade utom böjen överst, då kommer man ju åt att rengöra.

Tror jag han menade. Sjävlklart komer den att vara limmad genom burken.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fakta om pumpen: 3000 liter i timman och en lyfthöjd på 2.4 meter innan den börjar tappa effekt enligt de lärda.
Låter spännande... Kugghjulspump, eller vattenskruv? Annars tror jag man har effektförlust från den första centimetern.

Jag är bara gnällig för att jag inte kan vara ute i sommarsolen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter spännande... Kugghjulspump, eller vattenskruv? Annars tror jag man har effektförlust från den första centimetern.

Jag är bara gnällig för att jag inte kan vara ute i sommarsolen.

B!

bara pump.;)

Nä, jag har ine en aning, men visst stämmer det som du säger att man har en förlust från första mm:ern. Men jag tror att man menade att efter 2.4 meter så är det inga 3000 liter i timman. Men ska detta hålla i praktiken så borde den ju då skicka genom mer än 3000 liter i timman om man inte har någe stegring alls.. Så "snillen spekulera", här ligger en hu´n begravd. ;) Hur som haver, så ska den ju testas vid ett senare tillfälle och faller den inte i smaken så åker den ut genom...... Och en ny får ta över.

Idag kapar ja rör till sumpen. Ska nu kika på vad som är bäst för röret ner i sumpen. Hur långt under ytan man böra ha slutet, eller man kanske ska ha den åvan ytan i sumpen. Detta får forumet informera mig om n.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag uppfattade det som han talade om de delar som sitter högst uppe på standpipen. Alltså alla rördelar limmade utom böjen överst, då kommer man ju åt att rengöra.

Tror jag han menade. Sjävlklart komer den att vara limmad genom burken.

/M

stämmer bra, fast jag har inte limmat i vid botten heller, iofs sitter den i en avrinnings- box!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara pump.
Impeller som alla vi andra då, antog nästan det, som jag sa, antagligen värmen som gjorde mig gnällig ;- )
Hur långt under ytan man böra ha slutet, eller man kanske ska ha den åvan ytan i sumpen. Detta får forumet informera mig om n.
Ett par cm under den blivande vatten nivån, bara precis så man kommer från vattenfalls ljudet. För långt ner ger mot tryck, för långt upp ger ljud. Det är i alla fall vad jag läst mig till, någon egen erfarenhet har jag just inte...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängd vatten vid olika höjd? Hur f.. ska man veta om det är noga.Upp ut med en slang +böjar på rätt höjd ut på tomten mät liter/tiden.
Uh, inte säker här, men... Jag antar att du pratar om nivån i sumpen, för röret från akvariets längd? Den nivån kommer ju vara konstant, och endast något högre än den första överrinningskanten till bubbelfällan?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu talar om pumpar och liter/min samt tryckhöjd, och tar ovanstående som exempel, är det då inte så att vid 2,4 meters höjd, så orkar inte pumpen trycka upp något vatten? Att motståndet blir för stort så pumpen snurrar, men inget vatten kommer ut?

Vid 0 meter = 100%, vid 2,5 meter = 0%?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu talar om pumpar och liter/min samt tryckhöjd, och tar ovanstående som exempel, är det då inte så att vid 2,4 meters höjd, så orkar inte pumpen trycka upp något vatten? Att motståndet blir för stort så pumpen snurrar, men inget vatten kommer ut?

Vid 0 meter = 100%, vid 2,5 meter = 0%?

Hej och tack för ditt svar.

Nu ska jag ju inte pressa upp vattnet till 2.4 meters höjd och vi får se vad den klarar den dagen jag testkör med vatten. OBS! Den dagen är just nu ganska så långt borta.

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängd vatten vid olika höjd? Hur f.. ska man veta om det är noga.Upp ut med en slang +böjar på rätt höjd ut på tomten mät liter/tiden.

Tack för diitt svar.

Så kan man ju göra, om man orkar. Jag får se hur jag gör. Det är ju inte den viktigaste frågan hur det bllir, det är ju bara att köpa en ny pump om den inte räcker till. ;)

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...