Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

Finns ett par handlare på nätet som säljer PVC till priser under 50% av vad handlarna här i stan ska ha. På Dahl får jag inte ens handla som privatperson, och när de motvilligt citerar priser är de närmare 3 gånger så dyra som nämnda handlare på nätet. Handlar jag i stället på Dahl via Skanska, kostar grejerna mindre än hälften av tidigare nämnda webshoppar. (Prisexempel, 20mm's 90 krök 45:- som privatperson, 12 spänn på nätet, och 7,50:- via skanska. Mer än 500% up.)

Jag vet inte om Skanska har extra bra rabatt för att de bygger så jäkla mycket, men för mig är det en ganska obscen skillnad. Visst, det är ett tag sedan jag var och pressa Dahl så jag fick en pris citering, men jag tror inte det hänt mycket.

B!

Det är som du säger. DEt gäller att äta eller ätas. ;)

16,00 kr/st 20mm 90 böj hos http://shop.carlen.biz/ i Sollentuna, Ring Uffe, han hjälpte mig. Och det vart inte många spänn för mina rör, kan det handlar om drygt 500 spänn.

Det är akvarister för akvarister. Att han var vänlig och snackade och gav sin syn på mina problem är +++++ i kanten..

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller på att kika på:

ATI Sunpower 6x24 watt armatur med 3 st ATI Aquablue special 2 st ATI Blue Plus 1 st ATI Pro Color (se länk).

http://www.atiaquaristik.com/index.php?id=125,0,0,1,0,0

Någon som har åsikt om den? Jag kommer oxå ha en MH troligtvis, då karet är ca´90 cm djupt. Dock tror jag inte att jag kommer att ha något ljuskrävande "deep down under". Åsikter?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser skapelsen ut med endast 75 LED-lampor. Själva locket kommer att hängas från tak tillsammans med monterade ljusrör samt MH.

Nu kommer jag att tömma karet och göra de sista rörtjafset innan jag börjar kika efter mer död LS för grundmontering. Någon som har alternativ på sten man kan använda? Jag antar att det finns fejk. Är den okay?

/Micke

post-3792-14468915483569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag installerat pumparna (coralia 4;a och wavemaker 15000 L). Dessa två fyller fullt sin funktion, nu i sötvatten, kanske man får kompletera i framtiden. Ljusrampern från ATI fyller oxå sin funktion, dock lite väl ljust enligt frun, så det blev en 5:a på fs. Ska inom kort tömma karet för att fixa till det sista med rör osv. Sedan är det dags för bygge me dö sten. Någon som hade idé om hemmagjord sten, r det okay eller helt åt pipsvängen?

En waikii fick oxå besöka karet för att säkerställa att det gick att simma i efterbördan av wavemaker´n. ;)

/Micke

post-3792-14468915487562_thumb.jpg

post-3792-14468915487702_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nej det går inte att förvara LS i sötvatten, om du skall förvara LS under uppstarten så blada

till en tunna saltvatten.

Dum fråga kanske, vad är meyer? jag har enbart LS i mitt akvarium, har tidigare testat att bygga grunstommen med faxekalk, jag skulle nog försöka få tag på död LS eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet blir inte lika ljust med inredningen så betyget blir bättre med tiden.

Det är bättre att förvara stenen fuktig i en hink med lock.

Det är bra att lätta på locket någon /några gånger om dagen för att få in frisk luft men med locket av torkar stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljusrampern från ATI fyller oxå sin funktion, dock lite väl ljust enligt frun, så det blev en 5:a på fs.

Coolt! Jag tror att frun kommer att tycka som Stig när du fått allting på plats. Det gäller också att vänja sig av vid halvdunklet som gällde i sötvatten. You'll see the light! icon10.gif

Karet blir inte lika ljust med inredningen så betyget blir bättre med tiden.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nej det går inte att förvara LS i sötvatten, om du skall förvara LS under uppstarten så blada

till en tunna saltvatten.

Dum fråga kanske, vad är meyer? jag har enbart LS i mitt akvarium, har tidigare testat att bygga grunstommen med faxekalk, jag skulle nog försöka få tag på död LS eller liknande.

Hej Och tack för ditt svar:

Meyer = http://www.simontorp.se/Shoppen.aspx?SiteMenuID=2&MenuID=18&grupp=&gruppID=1080&PGruppID=1083

Scrolla ner lite.

/M

Karet blir inte lika ljust med inredningen så betyget blir bättre med tiden.

Det är bättre att förvara stenen fuktig i en hink med lock.

Det är bra att lätta på locket någon /några gånger om dagen för att få in frisk luft men med locket av torkar stenen.

Hej och även tack för ditt svar. Man behöver alltså ingen cirkulation i hinken, uppenbarligen. Det kan jag räkna ut med ... då locket totallt förhindrar det. Ljuset har frun problem med för att om man har besök och tar ett glas vin tillsammans och alla i rummet har en ansiktsfärg som gör att det ser ut som om alla skall vomera, där ligger hennes problem idag. Men jag säger som ni skriver och hon tror mig inte, riktigt.

/micke

Coolt! Jag tror att frun kommer att tycka som Stig när du fått allting på plats. Det gäller också att vänja sig av vid halvdunklet som gällde i sötvatten. You'll see the light! icon10.gif

Även tack här. Redan nu när man ser bägge burkARNA så mår man illa av ljuset i sötvattenburken. Dukelt av inte dess like.

/M

Förresten, glömde att kommentera: otroligt bra användning av BTN-bakgrunden - på bottnet! En sjysst naturkänsla utan sandens nackdelar. :)

JO, det var en av de bättre idéer som ja har snappat upp. Det var gierth som hade så i sitt kar (bullet under artiklar här på guiden) jag var där på besök när han öppnade dörrarna för oss på guiden. De har ju en förening som inte finns men som agerar som en. Se forum "stockholms saltvattensförening. ;) Roligt enligt mig.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har ja snackat med en mycket sympatisk herre på Korallrevet / Södertälje. han fick mig att förstå att det är slutjagat efter "död LS". Jag bygger nu grunpelaren av plexiglas, typ trappsystem med 3 cm´s remsor som ben. Detta gör att jag får en genomströmmning samt att jag kommer komma åt när jag slamsuger. Har börjat kapa plexi nu. Går det att limma plexi med tangit-lim? Någon som vet?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har vatten i hinken med levande sten skall du ha cirkulation. (Och helst litet fosfatreducering).

Hej igen och tack för ditt svar.

Jag väljer nu att börjar göra osmosvatten och i morgon köper jag salt. Tidigare trodde jag att jag skulle 1. tömma karet, 2. bygga upp med död sten, 3 börja fylla med osmosvatten, 4. tillsätta salt, 5 sedan när alla värden är okay lägga i LS.

Nu gör jag så här:

1. Tömmer karet, 2. fyller upp med osmosvatten (under tiden tillverkar jag hyllsystemet i plexi klart), 3. Tillsätter salt, 4. i med sten och ser sedan till att de andra värdena är okay innan jag går vidare.

Har jag då förstått det rätt?

PS. Detta gör att jag inte behöver lägga något i hinkar/burkar osv. ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar bra,fyll inte hela burken innan du fått i stenen,

PGA. det blir svårt att fylla på stenar om man då får vatten upp över kanten? eller fanns det någon annan anledning som jag inte räknat med?

Man kan alltså göra så som jag skrev?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...