Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

prova att stryp returpumpen lite om det går, antigen på direkt på pumpen eller genom en kran på returröret.

Problemet blir ju då att jag inte får den mängd genomgående vatten som jag vill ha. Samt att man kanske bränner pumpen eller nått då den får jobba stenhårt.

Jag ska testa att förlänga röret från sumpen ner under vattenytan så pumpen får jobba lite. Ska kolla om det gör någon skillnad.''

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Pust vilken pers, tur att ungarna satt å kolla på teve..

Jag förlängde ju röret från pumpen ner i karet. Nu när jag var dit och vart "less" igen så röck jag elen till pumpen och gick där ifrån. Ungarna ropade en minut senare att dom tyckte det var mycket vatten i sumpen.. Hahaha det kunde ha gått illa. Självklart att jag glömde att ta bort det förlängingen.. Men vi klarade oss denna gång.. ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har oxå en bra bit ner, vet inte om det hjälper, men det är lätt att kolla med en rörstump

Jag har fått informationen att man ska ha den så nära ytan som möjligt, är det helt fel?

/Micke

Jag testar på enaste gång.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke

När du har hatten på och den suger i vågor så har du fått en hävert. Att det inte fungerar när du släpper in lite luft för att inte få häverteffekten beror troligtvis på vad Sillen säger - du får en luftficka i det horisontella röret. Om du tar bort den lilla nedåtböjjen precis i ytan i karet (nr 4, så du får ett rakt inlopp till durson) så kan du troligtvis få en lite lugnare nedfärd till sumpen, se dock upp så du inte går torrt pga att du får luftficka igen. Du får testa med någon slang eller så för jag tror som Sillen att det är det horisontala som spökar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke

När du har hatten på och den suger i vågor så har du fått en hävert. Att det inte fungerar när du släpper in lite luft för att inte få häverteffekten beror troligtvis på vad Sillen säger - du får en luftficka i det horisontella röret. Om du tar bort den lilla nedåtböjjen precis i ytan i karet (nr 4, så du får ett rakt inlopp till durson) så kan du troligtvis få en lite lugnare nedfärd till sumpen, se dock upp så du inte går torrt pga att du får luftficka igen. Du får testa med någon slang eller så för jag tror som Sillen att det är det horisontala som spökar.

MVH Lasse

Hej Lasse och tack för ditt svar.

När jag monterar bort hela övre delen på standpipe så bara ett rör sticker upp ur botten på mitt kar. Och sedan förlänger jag det röret till ytan på karet. När jag då startar pumpen så fungerar allt jätte bra, förutom att man får ett kraftigt sugljud av virvlen som skapas ner i röret. Men alla nivåer stämmer i sump och kar. Borde inte det oxå här bildas luftfickor som förstör för mig om problemet vore det lodräta röret? Kan tillägga att man inte är någon byggare bob så röret lutar neråt mot sumpen, inte mycket men en skvätt.

Eftersom karet är sexkantigt och sumpen är placera tvärs emot genoborrningen så är jag tvungen (för tillfället) att ha det lodräta röret kvar. Därav mina försök in i det sista med att utesluta detta rör som problemrör.;)

I morgon e en annan dag.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att när en luftficka kommer i det senare fallet så kommer den tryckas bort eftersom du få en hävert när vattenytan stiger över insuget. Det blir inte samma sak med durson eftersom där kommer hela tiden lite luft sugas ner. Prova som jag sa (om du kan) med durson på men utan den lilla böjen och med hatten på. Tyvärr kan det nog inget annat vara än det vågräta röretr även om jag inte skulle ha något emot att ha fel i detta fallet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att när en luftficka kommer i det senare fallet så kommer den tryckas bort eftersom du få en hävert när vattenytan stiger över insuget. Det blir inte samma sak med durson eftersom där kommer hela tiden lite luft sugas ner. Prova som jag sa (om du kan) med durson på men utan den lilla böjen och med hatten på. Tyvärr kan det nog inget annat vara än det vågräta röretr även om jag inte skulle ha något emot att ha fel i detta fallet.

MVH Lasse

När jag läste ditt svar så utgick jag från att du oxå talade om samma rör, det böjda. Men nu fattar även jag att det var ett helt annat rör du talde om. 90 gradaren i inloppet. Tyvärr är ju den delen limmad. Jag får kika lite i morrn, efter allt jobb man har att göra.

/Mick3e

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att förlänga insuget på durson, dvs från 90 böjen fortästt ner 1-2dm med ett rör i akvariet om du inte redan testat det, jag har gjort så med en "filterkorg" i pvc, så den tar vatten längre ned.

edit: du har ingen överrinningskammare? då kan det vara lurigt att förlänga insuget med tanke på

att mera vatten eventuellt kan åka ner i sumpen vid ett strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite till. Om det är så att jag har rätt, hoppas för en gång skull att jag har fel, skulle du kunna försöka få ner en luft slag genom durson så att du får luft via slangen till horisontella röret. Jag vet dock inte hur känsligt det är vart den slutar exakt. Skull ev kunna fungera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite till. Om det är så att jag har rätt, hoppas för en gång skull att jag har fel, skulle du kunna försöka få ner en luft slag genom durson så att du får luft via slangen till horisontella röret. Jag vet dock inte hur känsligt det är vart den slutar exakt. Skull ev kunna fungera!

Hej igen!

JO, jag har testat det. Men då hade jag slangen genom hålet, dvs. den enda luft som då kom in i durson var den som kom ner till böjen. Ingen skillnad.

Idag jobbar man, men jag håller på att tömma karet för att jag upptäckte att möbeln inte stod rätt på sockeln. Vill tömma oxå för att kunna göra vissa ändringar på standpipen. Jag har fått för mig att jag ska kapa ner den någon cm och hoppas på att jag får en bättre nivå. Igår var det hela tiden med hjärtat i halsgropen som sumpen fyllde upp karet. Det var ca 5mm tills glaskanten tog slut. Dock har jag ju 3 cm trä åvan glaskanten som är siliconad över hela (troligtvis, om ja gjort rätt) som till viss del oxå står emot vid överfyllnad.

Så idag ska jag bara tillverka:

banderoll 5 X 1 meter och leverera

Tryck till 60 matchställ

Trycka 130 matchställ som hämtas

Tillverka dekaler till rallybil och leverera

Sen e jag hemma igen och antagligen fyller upp igen. Tar med sladd till kameran från firman så jag kan lägga in lite bilder oxå.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att förlänga insuget på durson, dvs från 90 böjen fortästt ner 1-2dm med ett rör i akvariet om du inte redan testat det, jag har gjort så med en "filterkorg" i pvc, så den tar vatten längre ned.

Jag testar inte det då det gör att vid ett elavbrott gärna tömmer hela karet över golvet då..

Just nu funderar jag kanske fel. Jag tycker inte att systemet borde strypas när det skjutsar på utan att det måste öppnas när det går trögt. Men det kanske är helt fel. Jag testade även igår att avsluta ner i sumpen från 32 mm till 25 mm, ingen skillnad.

Jag har nu fattat något som jag inte greppade igår. ;)

När häverteffekten sätter igång, då ska man ha täppt till lite i botten på durson i sumpen för att den ska fortsätta med ett jämt flöde? Tex. avsluta med ett 16 mm rör, eller mindre för att få detta jämna flöde..

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar inte det då det gör att vid ett elavbrott gärna tömmer hela karet över golvet då..

Precis, det var det jag kom att tänka på , iom att du inte har någon kammare runt standpipen?

När häverteffekten sätter igång, då ska man ha täppt till lite i botten på durson i sumpen för att den ska fortsätta med ett jämt flöde? Tex. avsluta med ett 16 mm rör, eller mindre för att få detta jämna flöde..

/Micke

Som jag fattat det, så skall man ha större standpipe än genomföring, tex 25mm genomföring och 32mm standpipe osv. Alternativt en kran för att kunna ställa flödet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det var det jag kom att tänka på , iom att du inte har någon kammare runt standpipen?

Som jag fattat det, så skall man ha större standpipe än genomföring, tex 25mm genomföring och 32mm standpipe osv. Alternativt en kran för att kunna ställa flödet.

Det var det här med kammare som jag funderade över. Jag kommer i kväll att tillverka en, om det blir glas, plexi eller rentutav bara back to nature slime. Vi får se. Nu är karet tomt i vart fall och blommorna på framsidan av kåken glada. ;)

Men som de skriver på dursohemsidan så är inte kammaren något man måste ha. Men jag undrar om inte den ultimata lösningen är en kammare.

Eftersom jag har träbotten på över 30 mm så var inte en vanlig genomgång ett alternativ. Jag har ett rakt 32 mm´s rör ner i skåpet. Det ordnade jag genom att slipa till en muff med hatt som sedan limmas på plats, och sedan limmas 32.mm rakt igenom den. Det vart i vart fall tät kan jan nu konstatera, men hur länge, det vet bara .....

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

JO, jag har testat det. Men då hade jag slangen genom hålet, dvs. den enda luft som då kom in i durson var den som kom ner till böjen. Ingen skillnad.

...

Du måste se till att det finns luftflöde till båda horisontella rören. Alltså 2 luftslangar, en som du tänkte från början och den andra kan du trä genom vattnets normala väg. Om det inte fungerar så är jag inte säker på att du kan nyttja detta som bevis för att det inte är detta som är felet då det kan vara känsligt vart slangen slutar. Alltså kan det bara bevisa att det behövs luft där nere också.

Låter som du har jobb att göra i dag i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Back at home.... At last.

Jag har nu bestämt mig för att prova med en burk upptill på pipen, en kammare. Så nu är familjen och handlar, det r grått ute och en birra å lite plexi ligger nära till hands. *poff* Kommer oxå att kapa ner standpipen ett par cm. Kanske man ska ta en gb-bigpack låda när man testar. Vi får se.

Shofff

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder samt att nu rullar systemet med sötvatten. Får göra så i ett par dagar innan man bestämmer sig för att starta nästa steg. Inga problem längre, dock lite ljud från bubblerna som kommer med ner från Durson.

/Micke

post-3792-14468915468522_thumb.jpg

post-3792-14468915468648_thumb.jpg

post-3792-14468915468746_thumb.jpg

post-3792-14468915468814_thumb.jpg

post-3792-14468915468879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du fick ordning på det. Vet du vad det var? Bra för att lära sig.

Ljudet från bubblorna som kommer ut försvinner om du sätter ljudisolering på insidan av möbeln. Biltema har bra som det är folie på ena sidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...