reefer6 Postat 26 mars 2008 Dela Postat 26 mars 2008 när kommer denna lampan att finnas i butikerna till ett vettigt pris http://www.news.com/Luxims-plasma-lightbulb/1606-2_3-6234653.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobbs Postat 26 mars 2008 Dela Postat 26 mars 2008 jesus vilket ljus !!!Man undrar ju vad dem kommer kosta när dem släpps:smiley17: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 26 mars 2008 Dela Postat 26 mars 2008 Jösses vilket ljus!Man kan inte skriva nån annan kommentar:-)Slut på problemen med tunga , jobbiga ljusramper! Nu kan man hänga den i ett snöre, fäst med ett häftstift i väggen...Fast kanske en liten reflektor oxo, 2 häftstift då! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 26 mars 2008 Dela Postat 26 mars 2008 2st sånna hemma så hade allt varit prima Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 140 lummen per wattThe lightbulb of the future? http://www.news.com/Luxims-plasma-lightbulb/1606-2_3-6234653.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 Inte illa, ge mig.... 8) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Matt_HiHat Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 Hoppas de blir billiga. Har suttit och bara väntat på ett slut med allt lyskrångel, tunga armaturer och fan och hans moster. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 FRAMTIDENS LJUS (med betoning på framtiden)Tro inte att det är sextusen grader varmt inne i lampan (det finns inget material som tål sådan hög temperatur utan att smällta, stål till exempel smällter vid 1300*C) Det är färgtemperaturen som är 6000 grader. Max Kelvingrader är c:a 12000 enligt Plankian curve. Inget av värderna finns i verkligheten. De är påhittade av människan.Var ordet grader har med saken att göra vet jag inte.För att beskriva ljusets färg så måste vi sluta med Kelvin och börja använda nm (nanometer) och/eller deras x och y koordinater enligt CIE chromaticity diagram. Till exempel: Mina nya lysrör ger 492 nm vid x=0.31 och y=0.32 enligt CIE chromaticity diagram.Iden att kunna hänga upp ljuskällan i ett snöre tilltalar mycket........REF:http://www.pcreview.co.uk/images/articles/66/1.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/PlanckianLocus.png Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gniztan Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 Någon som vet pris på detta under ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 27 mars 2008 Dela Postat 27 mars 2008 Någon som vet var man kan köpa detta under? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
reefer6 Postat 27 mars 2008 Författare Dela Postat 27 mars 2008 skulle tro det dröjer innan den finns at köpa till ett bra pris om den kommer ut över huvud taget. Hälsningar:Bengt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 De sa väl dessutom inget om livslängden på lampan? Så det dröjer nog några år innan det blir aktuellt att byta dagens belysning,frågan är om akvariebranshen hinner avhandla LED under tiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Ändrar mitt inlägg, kollade videon igen och ja vad säger man hehe..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 sjukt sjukt och sjukt!!Kommer säkert bli sjukt dyrt. Kommer säkert ta sjukt lång tid innan de kommer ut på marknaden. Och det kommer säkert att bli sjukt svårt att få tag på.Men jag vill sjukt gärna ha en =-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zebrasoma Xanthurum Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 plocka ur alla delar ur micron.sätt i en tändsticka stående och tänd den.sätt över ett glas och sätt micron på full effekt.voala o du har en plasmalampa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Jag undrar varför de inte talar dom ljusintensiten (lumen)? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 blir så dyrt om man skall ha micron hängandes över akvariet och dessutom påslagen hela tiden, o inte prata om antalet tändstickor som behövs =D. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Jag såg två siffror på ljusstyrkan, 4000 0ch 4400 lumen på en effektförbrukning av 275 watt.Alltså ljus i storleksordningen som en 70w MH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Surfar man runt på Luxims hemsida så kan man hitta ett datablad (under "LIFI Entertainment") som säger 11500 Lumen och 230 W... Det är väl egentligen bara något bättre än en metallhalogenlampa på motsvarande effekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Jag såg två siffror på ljusstyrkan, 4000 0ch 4400 lumen på en effektförbrukning av 275 watt.Alltså ljus i storleksordningen som en 70w MH.Pratar du om lampan i filmen? Den på filmen gav 140 lumen/W och 250w blir 35000 lumen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 28 mars 2008 Dela Postat 28 mars 2008 Pratar du om lampan i filmen? Den på filmen gav 140 lumen/W och 250w blir 35000 lumenFast varför antar du att det kan skalas upp linjärt? Deras egen hemsida säger i klartext att 230W blir 11500 lumens. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.