havre Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Hallå!Tänkte ta en ledig kväll i anspråk för att presentera mitt mantisrev. Karet är på cirka 100L och består av helt "vanligt" glas, måtten är 700X400X400 mm. Det har snurrat sedan mitten på december 07 och har väl inte råkat ut för några större incidenter förutom påhälsning från cyano och lite fulalger. Ena hörnet är avdelat med en slimline-backgrund för att skapa ett filterfack där lite teknik gömmer sig. Invånarna består av, chock! en mantis som numera är mer eller mindre ofrivilliga gäster. Mantisen är en Odontodactylus scyllarus och är en av de största som normalt grå i akvarium. Gästerna är två stycken chromisar och en Salarias fasciatus.Edit: Har, precis som Jaken, kört med lite silikatremover och verkar få samma goda reaktion som han, dvs algerna börjar blekna och avta.Också bilderna...är inte i topklass, men det är vad jag kunde producera.Vy från vardagsrumKortsidanVy från datorplatsÄgarenAlgmagneten kom för näraÄgaren med en av gästernaVill även passa på att tacka de som hjälpt mig med att fylla upp karet med diverse koraller genom försäljning och donation!Mvh Thomas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Du har lite klent med kalkalger tycker jag... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 31 mars 2008 Författare Dela Postat 31 mars 2008 Hehe. Måste ju bejaka min feminina sida med lila i karet... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salar Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Har den vuxit något Thomas,hur nära vågar du ha fingrarna utanför boet?Patrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 31 mars 2008 Författare Dela Postat 31 mars 2008 Ja den har ömsat en gång och har väl lagt på sig 1-2 cm i längd och blivit lite biffigare.Det är många decmieter det. Mata går ok, för då måste han simma ut och jag har full koll på han. Vid handmatning är väl 3-4 cm närmast, sen flyger handen upp och hjärtat slår lite fortare.Mvh Thomas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Karoline Postat 31 mars 2008 Dela Postat 31 mars 2008 Kan inte släppa mantisen och katten. Snygg lya den har fått. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 1 april 2008 Författare Dela Postat 1 april 2008 Mjo, ialla fall så snygg det går. Dedikerar man ett kar till en mantis skall man inte räkna med att det blir TOTM. Själv skulle jag aldrig ha så mycket sten i karet, men mantisens naturliga habitat ser ut så och då blir det så. Vidare går det inte att ha en städpatrull i ,för den skulle gå åt väldigt fort, vilket innebär att man får räkna med ett lite skitigare kar. Egentligen skall sandbädden även vara ganska djup, men mantisar har en tendens att gräva ned sin mat och i fruktan för förpestning är sandbädden minimal utom i hans grotta. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 2 april 2008 Dela Postat 2 april 2008 Läckert! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Freddi Postat 2 april 2008 Dela Postat 2 april 2008 Läckra bilder på mantisen.Har du inte vänt mantisens namnskylt fel?? Ser spegelvänd ut?? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 23 maj 2008 Författare Dela Postat 23 maj 2008 Hade alldeles för höga fosfatvärden så jag tog ut en sten som exploderade i bryopsis och nu verkar det ha lugnat ned sig. Så kan det gå med begagnad sten, som tur är är det bara en till sten som också kan bytas ut om den inte sköter sig.Genomgick en mer eller mindre skrämmande upplevelse häromdagen. Pillade på pumpen och tänkte på lite annat, helt plötsligt kände jag nåt på handen och tänkte inte på det de första millisekunderna. Tillslut vände jag blicken mot handen och där är mantisen och gnider sig mot min hand. Fort som fan flög handen upp ur karet och mantisen var lika chockad som jag, han förväntade sig ju att hitta mat i min hand. Här är en lite filmsnutt på när jag matar honom. Var inte riktigt lika modig med handen denna gång. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 23 maj 2008 Författare Dela Postat 23 maj 2008 Här är en av de andra invånarna i karet där han ligger på sin favoritplats. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 maj 2008 Dela Postat 23 maj 2008 cool video..!! där vill man inte ha ett finger ivägenmvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SkogsflickaN Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Vilken cool liten rackare... Eller liten och liten... tillräckligt för att kunna bitas rejält antar jag. Mycket fina bilder!! Den "röda" fisken är himla fin den med tycker jag. Lycka till i fortsättningen. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Trodde inte man kunde ha små fiskar i ett kar tillsammans med mantisen! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 Enligt böcker och myter skall det ju inte gå, men chromisarna har nu gått där i flera månader och de andra 2 respektive 1 månad. Garantier finns dock aldrig och tiden får utvisa hur det går. Tack Linda. Ja armatusen är min favoritfisk, väldigt mycket personlighet och aktiv. Armatusen och salariasen bråkar som bröder, ligger armatusen på en plats måste salariasen putta bort och ta hans plats. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Havre du använder en olympus va? ;P Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zeke66 Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Mycket fint kar tycker jag.men skulle aldrig själv våga handmata så där puhh. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 25 maj 2008 Dela Postat 25 maj 2008 Var är karet från ? Är på jakt efter ett med samma mått dvs. 700*400*400 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 25 maj 2008 Författare Dela Postat 25 maj 2008 Gäller bara å vara snabb med fingarna... Det är måttbeställt på Triton, alltså inget standardkar som något polsktmärke har. Riktigt fint glas med nästan inget grönt i sig. mvh Thomas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg