Gå till innehåll

Havres mantisrev


havre

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Tänkte ta en ledig kväll i anspråk för att presentera mitt mantisrev.

Karet är på cirka 100L och består av helt "vanligt" glas, måtten är 700X400X400 mm. Det har snurrat sedan mitten på december 07 och har väl inte råkat ut för några större incidenter förutom påhälsning från cyano och lite fulalger. Ena hörnet är avdelat med en slimline-backgrund för att skapa ett filterfack där lite teknik gömmer sig. Invånarna består av, chock! en mantis som numera är mer eller mindre ofrivilliga gäster. Mantisen är en Odontodactylus scyllarus och är en av de största som normalt grå i akvarium. Gästerna är två stycken chromisar och en Salarias fasciatus.

Edit: Har, precis som Jaken, kört med lite silikatremover och verkar få samma goda reaktion som han, dvs algerna börjar blekna och avta.

Också bilderna...är inte i topklass, men det är vad jag kunde producera.

Vy från vardagsrum

P3311363.jpg

Kortsidan

P3311441.jpg

P3311423.jpg

Vy från datorplats

P3311470.jpg

Ägaren

P3311592.jpg

P3311493.jpg

Algmagneten kom för nära

P3311522.jpg

Ägaren med en av gästerna

P3311304.jpg

Vill även passa på att tacka de som hjälpt mig med att fylla upp karet med diverse koraller genom försäljning och donation!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den har ömsat en gång och har väl lagt på sig 1-2 cm i längd och blivit lite biffigare.

Det är många decmieter det. Mata går ok, för då måste han simma ut och jag har full koll på han. Vid handmatning är väl 3-4 cm närmast, sen flyger handen upp och hjärtat slår lite fortare.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, ialla fall så snygg det går. Dedikerar man ett kar till en mantis skall man inte räkna med att det blir TOTM. Själv skulle jag aldrig ha så mycket sten i karet, men mantisens naturliga habitat ser ut så och då blir det så. Vidare går det inte att ha en städpatrull i ,för den skulle gå åt väldigt fort, vilket innebär att man får räkna med ett lite skitigare kar. Egentligen skall sandbädden även vara ganska djup, men mantisar har en tendens att gräva ned sin mat och i fruktan för förpestning är sandbädden minimal utom i hans grotta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hade alldeles för höga fosfatvärden så jag tog ut en sten som exploderade i bryopsis och nu verkar det ha lugnat ned sig. Så kan det gå med begagnad sten, som tur är är det bara en till sten som också kan bytas ut om den inte sköter sig.

Genomgick en mer eller mindre skrämmande upplevelse häromdagen. Pillade på pumpen och tänkte på lite annat, helt plötsligt kände jag nåt på handen och tänkte inte på det de första millisekunderna. Tillslut vände jag blicken mot handen och där är mantisen och gnider sig mot min hand. Fort som fan flög handen upp ur karet och mantisen var lika chockad som jag, han förväntade sig ju att hitta mat i min hand.

Här är en lite filmsnutt på när jag matar honom. Var inte riktigt lika modig med handen denna gång.

th_P5232069.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt böcker och myter skall det ju inte gå, men chromisarna har nu gått där i flera månader och de andra 2 respektive 1 månad. Garantier finns dock aldrig och tiden får utvisa hur det går.

Tack Linda. Ja armatusen är min favoritfisk, väldigt mycket personlighet och aktiv. Armatusen och salariasen bråkar som bröder, ligger armatusen på en plats måste salariasen putta bort och ta hans plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...