Gå till innehåll

Jorgas 960 liters projekt


jorgas

Rekommenderade inlägg

Jag köpte i somras Norbergs tidigare akvarium som nu har fått så och vila till sig när jag har haft fullt upp med annat. Nu hade jag i alla fall tänkt dra igång bygget. Akvariet har måtten 160x100x60 och sumpen kommer att vara på ca 350 liter. Karet är borrat med 2 st 50 mm rör ner till sumpen i en ytavrinningsbox.

Jag har funderingar på att bygga in akvariet helt från golv till tak och därmde bara visa 2 st sidor av akvariet. Nån som har erfarenhet av sådana konstruktioner. Vad behövs i fläktväg för att inte tapeterna bakom ska ramla ner :).

Just nu håller jag på att skruva ihop bänken som jag också fick med. Bilder kommer senare. Jag håller på att undersöka vad det kostar att beställa färdiga köksluckor i rätt format för bänken. Min gissning blir att det blir för dyrt och man gör något eget istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, trodde det skulle byggas in i ett lite större utrymme än så. :)

Så länge du har ett någorlunda stabilt flöde igenom huven så behöver det inte vara så extraordinärt. En fläkt som blåser ut luften längst upp räcker med största sannolikhet. Självdrag in och en eller två fläktar ut. Klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tiden går snabbt men jag har fått till lite mer nu iaf. Jag började med att klä in bottenramen med gips. (Jag har förhöjt ramen 12 cm jämför med orginal) Sen använde jag tätskikt för badrum för att göra en säkerhetsbalja under karet. Det ger en liten säkerhetsmarginal om sumpen skulle börja läka eller så.

Sen blev det att sätta på benen och ramverket upptill. Mer bilder kommer senare.

post-1094-14468915626846_thumb.jpg

post-1094-14468915626976_thumb.jpg

post-1094-14468915627093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det ser ju ordentligt stadigt ut!

Jag gillar tanken med fuktspärr och balja. Har du funderat på att skydda fuktspärren mot mekanisk skada, den är ju ganska känslig? Kanske lägga en tunn plexiglasskiva i botten på din balja som sumpen kan vila på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det ser ju ordentligt stadigt ut!

Jag gillar tanken med fuktspärr och balja. Har du funderat på att skydda fuktspärren mot mekanisk skada, den är ju ganska känslig? Kanske lägga en tunn plexiglasskiva i botten på din balja som sumpen kan vila på?

Jo jag har funderat lite på det. Det är väl just vid inlyftandet av sumpen som man kan göra nåt dumt eller om man skulle tappa något vasst där inne. Eventuellt tänkte jag klä in botten med liggunderlag. Jag får fundera på det ett tag. Nån som har några andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du sikta på t5 eller mh ? eller blandat ?

mvh manne

Jag vet inte riktigt. Vill gärna ha synpunkter på det. Tidigare körde jag 2x150 W mh + vanliga t8 rör. Funderar på att kanske köra Mh i mitten ev en eller 2 st 250w och sen 39 W T5 ut mot kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag efter hjälp av några riktiga kraftpojkar fått akvariet på plats. Just nu har jag upptäckt att det behövs lite med pvc-skarvar för att få ihop all rördragning. Jag kommer att köra avrinning med två rör enl samma princip som Nickej54. Jag lyssnade på avrinningen i hans kar i helgen och det var i princip ljudlöst. Jag har även påbörjat att påbörja inklädningen av bänken. Bilder på det kommer senare.

post-1094-14468915636224_thumb.jpg

post-1094-14468915636365_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas kör enbart med T5 du kommer inte ångra dig!!

Kul att du kommit igång och trevligt att se Tommys kar på G igen kommer bli ett maffigt kar där i hörnet

2st rör menar du hävert ner till sumpen?

Precis. Det var Tommy som kört så och det verkar vara en brilliant lösning.Jag inte alls var imponerad av dursolösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du använt som skiva som karet skall stå på? har du ngn dim på reglarna du använt?

Det är först frigolit och sen 22mm spånskiva sen är det limmat 1 cm frigolit under karet också. Stående reglar är 45*145 tror jag och ramverket under akvariet är 45*120.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas kör enbart med T5 du kommer inte ångra dig!!

Kul att du kommit igång och trevligt att se Tommys kar på G igen kommer bli ett maffigt kar där i hörnet

2st rör menar du hävert ner till sumpen?

Frågan är då om man ska köra 39W på djupet eller 80W på längden isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...