Gå till innehåll

Att bygga en skummare av plexiglas.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har funderat vidare under dagen och bestämt mig för att köra på min originalidé med att kapa nederdelen till 260mm. Jag vill ogärna frångå min plan då det känns mer som att det är att jämföra med de modeller jag tittat på, samt att det känns rätt liksom. :)

Jag har också kapat upp hålet i mellanplatan, hålet i kupolen, kapat till ringar som ska hjälpa till att stabilisera konstruktionen och det som nu är kvar att göra på de delar jag har hemma är att kapa upp hålet till upploppsröret i skummarkoppen, sen är det dags att limma. Får se om jag hinner med lite i morgon. Mest troligt beställer jag min pump i slutet på veckan och hoppas på att den kommer i nästa vecka. Jag kommer nog att köpa min lilla bit PVC i slutet på veckan också och sedan såga upp ett hål till det med hålsågen. Det har funkat prima att använda den till de större hålen, enda nackdelen är att det setet jag har där är hålen 51 respektive 102mm stora. Så jag kommer få använda extra ringar som sitter mellan röret och skummaren, likaså på de stora hålen. Jag har gjort en liten bild i Autocad för att förklara med bilder hur jag gjort. ;) Det röda är den extra ringen som blir för att täcka upp hålet och stabilisera konstruktionen.

På de andra bilderna har jag lite provisoriskt sat ihop ett par delar bara för att se hur det blev höjdmässigt.

Ritningen är inte i skala, men jag tänkte bifoga de måtten jag använder ifall någon nu känner att de vill kopiera designen. :) Lagge Bubble Deluxe. :ler:

(mm)

A: 260

B: 70

C: 130

D: 80

E: 190

F: 160

G: 160

H: 200

I: 100

post-1377-14468915328128_thumb.jpg

post-1377-14468915328229_thumb.jpg

post-1377-14468915328411_thumb.jpg

post-1377-14468915328575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de senaste dagarna immat lite på bygget och tänkte visa lite bilder från detta.

1-3: För att få rätt höjd på den nedre kammaren så använde jag snapsglas att ha som distanser. Blev nästan exakt 70mm högt mellanrum.

4: För att nå in med limtuben helt in till kanten så böjde jag lite på tuben, och sedan var det bara att börja applicera limmet runt hela insidan, det rann ner i skarven utav sig själv ganska så snyggt.

5: När det var klart la jag en sträng med lim på ovankanten av röret och satte dit kupolen och la sen lite stenar på för att hålla ihop det hela. Jag åkte dessutom hemifrån och jag ville inte at det skulle blåsa isär eller på annat sätt limmas fast på fel sätt, därav att jag la sten på. Men när jag kom hem senare på kvällen så hade det ändå blivit lite snett, inget som stör egentligen, men tittar man uppifrån så ser man det.

6: Jag plockade in det hela och satte på skoj ihop lite delar för att se hur det kom att se ut när det är klart, höjdmässigt. I koppen ligger det detaler som skall limmas på insidan av locket, två ringar som är till för at hålla locket på plats och för att få ner skummet längs mittpelaren. Under helgen ska jag såga upp hålet i botten på skummarkoppen och limma fast det röret som ska sitta där.

post-1377-14468915340161_thumb.jpg

post-1377-14468915340364_thumb.jpg

post-1377-14468915340602_thumb.jpg

post-1377-14468915340849_thumb.jpg

post-1377-14468915341035_thumb.jpg

post-1377-1446891534122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Marko. Jag har haft en hel del att göra på sistonne, plus att vi fick en uppdaterad elräkning, vilket resulterade i en kassadropp på nästan 4 lakan. Men i dag eller på torsdag kommer jag beställa pumpen, har fått ett mail från den tyska webshopen att de vill ha betalt i förskott när det gäller utlandsbetalningar, så det får ju ordnas först. Men i övrigt så är skummaren så gott som färdig, saknar dock den lilla biten PVC och knivventil förutom pumpen, men allt i sin tid, det är ju lite värme ute nu också, så man har helt plötsligt en trädgård att fixa till också.

:) Uppdatering kommer i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pumpen är nu beställd, la beställningen sent i fredags kväll, så jag antar att banken har fört över först igår, så vi får se om jag kan få den i denna veckan eller om jag får vänta tills i nästa. Spänningen är olidlig! :)

Jag har limmat på den ringen inne i locket som ska förhindra bubbelstänk att komma ut genom avluftningshålen (tror jag den är till för iaf), så nu är det bara pumpen och knivventilen som ska på efter att jag borrat upp de sista hålen, men det väntar jag med tills jag får grejerna så jag kan göra hålen i rätt höjd.

Funderar samtidigt på att bygga en ny sump i akryl när man ändå är igång, så jag kan utöka volymen i karet ytterliggare och flytta ner lite sten i sumpen, vill ha lite mindre i karet. Vi får se när skummaren är igång vad som sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, en liten uppdatering på hur det går.

Pumpen som jag beställde landade i brevlådan för några dagar sedan, men andra aktiviteter har satt käppar i hjulet för montering och provkörning, så den ahr bara testats ett par gånger i en spann med vatten för att se så den fungerar. Jag har kommit fram till att den låter en del om den går i lite vatten, typ 10cm djup, så den bör nog ha iaf det dubbla. (Vilket kommer ge mig en ursäkt att skaffa den där nya sumpen jag funderat på länge nu...)

Jag ska också bygga en ljuddämpare, och jag hade haft den perfekta burken om jag inte hade slängt min gamla bio-calcium burk för inte så många dagar sedan. :censur:

Nåväl, det är bara till att hitta en ny burk.

Hörde jag någon fråga efter :nya bilder:?

Ok, här är en bild på när jag borrat upp inloppshålet och testplacerat det 25mm rör som ska gå in i skummaren.post-1377-14468915553071_thumb.jpg

Här är en bild på hur stor den är i jämförelse med resten av skummaren.

post-1377-1446891555324_thumb.jpg

Och sist en bild på när jag limmar röret i skummaren, set ovanifrån.

post-1377-14468915553434_thumb.jpg

Knivventilen är på väg med posten och när den kommer så ska jag köpa en bit 50mm PVC-rör och limma på, ska bara fundera ut var på skummaren utloppet ska vara.

Fortsättning följer! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy säg till när du vill bygga en till mej med!

ser rigtigt ba ut :nöjd:

/marcus

Hehe, man vet aldrig, får jag till det så kanske jag kan hjälpa dig om inte annat. :)

Ska förbi Bauhaus idag och inhandla mitt 50mm's rör för utloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det och knivventilen så jag kan justera in den.

Den är på väg med posten så jag räknar med att kunna testa den på tisdag/onsdag då jag ska på bio i morgon kväll. :)

Limmet kräver UV-strålar för att torka, så jag ska limma det på tisdag innan jag sticker på jobb, så är det torrt och fint tills jag kommer hem från jobbet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra de :ler:

hur mycket har din skummare kostat att bygga?

till hur stort kar hadde du tängt ha den till?

Ang. kostnaden så skrev jag på förra sidan följande:

Inkl. moms och frakt har jag lagt ut 2063:- hittils. Sen tillkommer det en liten bit PVC, en knivventil och en skummarpump. Så det ska bli intressant att se vad slutnotan blir. PVC'n kostar ca 20kr, behöver bara en dm 50mm rör, knivventilen går på ca 200kr och pumpen på ca 1200. Så ca 3500:- i slutändan om jag inte dabbar mig och kvaddar något.

Knivventil kostade 238:-, PVC'n kostar 24:-, och pumpen kostade vid köptillfället 1138:- så exakt har jag lagt ut 3463:- och lägger man till bensinkostnaden för at köra och hämta paketen så blir det ganska precis 3500:-

Det man sen ska tänka på är att man får lite extra över, limmet tex räcker ju till att limma ett par omgångar till, 50mm PVC kommer jag inte använda allt jag köper, och går kursen ner på Euron så blir pumpen billigare. Men så här i efterhand kunde man lika gärna lagt ut pengarna på en begagnad FM U-S 2 eller likvärdig, fast då hade man inte haft så kul o bygga som jag haft. :)

Karet jag har nu är på 275 liter, sumpen kommer ligga på 100 liter (hämtas i veckan), men tanken är att jag ska kunna använda den till större kar i framtiden, ritar och spånar på ett projekt som ligger ett par år fram i tiden, vid bygget av vårt nästa hus. Det kommer ligga på ca 8-900 liter.

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt bygge Jimmy, gillar knoppen på skummar locket ;)

Hoppas att allt kommer fungera som det ska..

Mvh/Niklas

Hehe, tack, den sitter med en skruv från insidan, och den har jag limmat över med Acrifix, så den inte ska rosta.

Hämtade den nya sumpen igår och limmade i morse innan jag stack till jobb, så när jag kommer hem i eftermiddag så ska det kopplas in och testköras. :)

Bilder och eventuell film kommer sedan upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med din pump??

Men så här i efterhand kunde man lika gärna lagt ut pengarna på en begagnad FM U-S 2 eller likvärdig, fast då hade man inte haft så kul o bygga som jag haft. :)

Precis vet exakt hur det är med egenbyggen. Det är KUL att testa själv och bygga,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med din pump??

Precis vet exakt hur det är med egenbyggen. Det är KUL att testa själv och bygga,

Jodå, den är faktiskt mycket tyst, det som låter nu är luftintaget.

Den står nu på en gummimuff jag fick med som jag inte visste vad den var till för, men nu har jag den som sagt som vibrationsdämpning åt pumpen.

Hela skummaren står på en platta som i sin tur står på 4 ringar av silikonslang jag klippte till av en bit jag hade över sen förut.

Den skummar som en dröm, små, små bubblor som far runt och upp mot koppen. Jag hade lite lite tid igår bara eftersom jag hade glömt bort i all iver att det var avslutning på en hundkurs, så vi var inte hemma förrän halv nio igår kväll, och då skulle jag byta sump, blanda till mer vatten, få upp tempen på det, och sen få i skummaren och sätta mig in i den osv. Det blev ett ar bilder iaf, men ingen som jag kan lägg aupp nu, det får jag göra ikväll när min bättre hälft är ute på äventyr och jag har kvällen framför datorn. :)

Jag tog dock en bild med mobilen som jag mailat till mig själv så jag kunde bjuda på ett smakprov iaf.

Fler bilder kommer som sagt!

Och CW; precis som du säger så är byggandet det allra roligaste här! ;)

post-1377-14468915564558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, här kommer lite bättre bilder, tagna igår kväll efter en snabb installation.

Så här ser det alltså ut i sumpen nu.

post-1377-14468915571789_thumb.jpg

Här kan man se fötterna jag gjorde utav en bit silikonslang. Inga vibrationer här inte. ;)

post-1377-14468915571928_thumb.jpg

Utloppet från knivventilen:

post-1377-14468915572053_thumb.jpg

My bubbles, my bubbles!

post-1377-14468915572196_thumb.jpg

Så nu är det bara att köra på! -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...