Gå till innehåll

Att bygga en skummare av plexiglas.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej allesamman.

Jag har fått för mig att jag ska bygga en skummare som ska klara av mitt nästa projekt som ligger en bra bit fram i tiden. Man måsta ha något att göra så det inte blir för enkelt.

Jag har köpt delar från Akriform. Delarna består utav följande:

1 st Burk med botten, 200mm diameter, 300mm hög

1 st Burk med botten, 200mm diameter, 200mm hög

1 st Kupa som skall fungera som den avsmalnande delen upp till skummarkoppen

1 st 1 meters rör 100mm diamater, godstjocklek 3mm

2 st lock, ett som skall sitta på skummarkoppen, och ett som skall sitta inne i skummarkroppen, som avdelare längre ned

1 tub med lim, Acrifix 192

Jag har en del ritningar som lagts upp tidigare här på guiden som jag kommer utgå ifrån, samt att jag har fått en del mått på FM's Ultra Skim II som jag haft som förebild när jag har planerat detta. Pumpen jag har tänkt använda är en PSK 2500 från ATi. Jag hoppas denna kommer klara av jobbet utan några problem.

Jag kommer uppdatera denna tråden allt eftersom jag får satt ihop delarna och tar då bilder på detta.

post-1377-1446891531126_thumb.jpg

post-1377-14468915311622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

wow håller tummarna för ett lyckat bygge.

Hadde dom bara Acrifix 192?

Nej, det fanns ett par andra varianeter också: 106, 107, 108, 190

Länk.

Spännande projekt! Bra att du låter oss följa det här!

Får man fråga vad plexiglaset kostat? Har spånat på ett plexiglasprojekt själv...

Inkl. moms och frakt har jag lagt ut 2063:- hittils. Sen tillkommer det en liten bit PVC, en knivventil och en skummarpump. Så det ska bli intressant att se vad slutnotan blir. PVC'n kostar ca 20kr, behöver bara en dm 50mm rör, knivventilen går på ca 200kr och pumpen på ca 1200. Så ca 3500:- i slutändan om jag inte dabbar mig och kvaddar något. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey.

För att göra en grym limmning så rekomenderar jag att du skaffar en spruta med kanyl. Suger upp lim i denna och på så sätt lättare apliserar limmet på plexit. Det är inte mycket som behövs å tuben limmet kommer i är ofta stort hål och lätt att det rinner på sidan.

Köper du OceansMotion Replikan så kan jag skicka med en 50mm transparent PVC rör ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var du inte snäll Christian, det satte ännu mera tankar i rörelse... :snurrig:

Jag har en del sprutor med kanyl liggande sen vår förra katt fick diabetes, men detta behöver inte bli något vackert bygge, så skulle det rinna eller bli lite kladdigt gör det ingenting. Får testa på en liten bit och se hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, ingen ritning. De måtten jag har på den, inte alla, har jag fått utav Calle(Vargklo) som tog dem på sin. Saknar en del av dem för att kunna kopiera den rent storleksmässigt, så det blir ett hop-plock utav mått för att passa med de delar jag har. Jag sitter nu och funderar på om jag ska kapa 50mm på skummarkroppen för att få den 250mm hög, eller om jag ska köra på 300. Mest troligt blir det 250 för att få någorlunda samma mått som FM's US2 eller ATi's BM 200.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, du kan få artikelnummer och benämning, förutom det som står i första inlägget. :)

Artikelnummmer Artikel Pris/st. Antal

01210 Kupol 75:- 1

16322 Skål 210:- 1

16323 Skål 261:- 1

16328 Lock 90:- 2

Plexiglas XT Rör - 100/94 1m 298:- 1

58550 Lim 126:- 1

Det tillkommer moms på 25% på dessa priser, kan vara bra att känna till. Och att man som privatperson inte kan beställa över nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen döper vi den till "Bubble Lagge ultra" också.! :)

räknar med att du får ihop det utan större problem lagge och jag tänker se det live sen när vi kan passa ihop lite tider. frågan är ju funktionen sen när den är byggd.. det ska bli kul o se.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, för min del så kan vem som helst få kopiera den, det är inget svårt bygge precis.

Manne, jag räknar med at du kommer på besök sen, med tanke på alla gånger jag har tillgodo i besök räknat. ;)

Jag har slipat ner det ena locket så det nu passar i burken.

Har kapat till de två 100mm's rören också till vad jag tror är rätt längd. Det är ju ingen exakt vetenskap det här eftersom jag inte kopierar rätt av en existerande modell.

Jag roade mig också med att sätta alla delar på varandra för att se hur det såg ut. :ler:

I morgon ska jag ta med delarna till jobb och sätta min hålsåg i en pelarborr och ta upp hålen i skummarkoppen och det inne i mellanväggen samt de två in- och uloppshålen i sidan.

Jag ska också kapa 40mm på båda mina 200mm's rör, så skummaroppen blir 160mm hög och nederdelen blir 260mm hög.

Skummaren har en planerad höjd på 52cm.

post-1377-14468915314367_thumb.jpg

post-1377-14468915314542_thumb.jpg

post-1377-14468915314709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att se. Skall du ha en massa hål som är på orginalet på det röret som är efter pumpen och vidare upp. PÅ min ATI BM200 så är det massor av hål antar att dessa är för att dela ev större bubblor och minska virverln som kan bli med pumpen.

Skulle tänkt igenom nått att lätt kunna lossa denna del. Så som är idag kan jag på min inte göra rent i den undre kammaren..

Hänger du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tänkt igenom nått att lätt kunna lossa denna del. Så som är idag kan jag på min inte göra rent i den undre kammaren..
Den behöver inte ens sitta fast, bara ge den ett par ben att stå på, lämligtvis tillskurna av resterna han får av att kapa ner de övriga delarna, men det blir antagligen inte till någon nytta, eftersom kupolen ovan limmas fast, och därmed gör det omöjligt att få ut mellan plattan och röret.

Rengöring får nog ske genom pumpens genomföring, om behovet uppstår.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår hur du menar Christian, men jag kommer inte att göra någon sådan hålplatta, utan ska köra på raka rör rakt upp. Kupolen skall limmas fast, men kommer att ha ett 100mm's hål där jag kan stoppa ner min arm och komma åt insidan och även hela vägen ner i botten. Tror jag, har iofs inte dragit på ett av de kapade rören över underarmen. :) Kanske borde testa. :) Man skulle kuna göra så som du gjorde med din skummarkopp när du byggde den, att man gör en bajonettfattning så man kan ta loss skivan med hål, men jag tror jag hoppar på det.

Skulle det löna sig att ha det överst på den nedersta smala rördelen? Där det kommer upp från den nedre kammaren till den övre? Eller är grejen att det ska gå igenom plattan med hål innan bubblorna åker uppåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om du har plats utan att kapa det nedre röret så kör det 300mm,då kan du använda dom 40mm extra till den nedre kammaren,ju större den är destå bättre,det inre 100 röret kan du bara sätta en bit plexiplatta på insidan tvärs över om du inte vill borra en massa hål,det inre röret ju lägre du kan ha det ju effektivare blir skummaren,till utloppet tar du ett vanligt 40mm Tkors ,ta en bit 40mmrör såga ena sidan 45grader,värm den biten du sågat och tryck ner i Tkorset ,sen är det bara att vrida det tillsågade röret för att höja eller sänka nivån i skummaren,lycka till ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan. Då låter jag den nedre delen vara 300mm och höjer den nedre kammren till 110mm. Jag hade tänkt använda en knivventil på 50mm istället för det T-kors du förklarar. När du menar längden på det inre röret, är det bättre om det är 130 eller kanske 160mm? Ju högre upp det kommer ju högre upp går skummet i det smala röret innan det går ut så at säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är flytkraften som trycker upp skummet,det enklaste att förklara är att du tar den skummaren du har nu,ta det du skummat ur och häll tillbaka i skummaren,det kommer att spruta skumm och bubblor åt alla håll,men det lugnar sig snart,men skulle skummaren arbeta så hela tiden är den super effektiv,ju längre ner du har bubblorna ju högre blir skummpelaren,jag lånade Wrangs bild,om du kan ha bubblor vid det undre strecket så blir den effektivare,det har man bara i början innan skummaren kört ur all skit,mvh stefan

post-1262-14468915316446_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...