Gå till innehåll

Att bygga en skummare av plexiglas.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ingen chans att jag kör skummarlöst igen. :) Det kommer en del mörkgrönt i koppen som luktar så där gott som bara skummarguck kan göra. :ler:

Tog fasta på tipset från Wrang och köpte en juiceflaska som, när den blev tom, blev en utmärkt ljuddämpare. Jag funderar dock på att ta en del PVC som blev över från utloppsröret och göra en lite snyggare lösning där. Men som det är nu så funkar det prima. Man lägger märke till annat som låter så fort man stänger skåpsluckorna.

Jag är grymt nöjd med bygget och ikväll ska jag lägga upp en fin bild på hur det ser ut så här efter en veckas inkörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, då är det dags o se vad skummaren går för:

post-1377-14468915624327_thumb.jpg

Efter ca en vecka i drift har filmen på plasten försvunnit och den skummar på ordentligt, känner att jag vill ha det ganska blött skummat, får med lite mer tungta partiklar då också.

post-1377-14468915624499_thumb.jpg

Ljuddämparen funkar som så att en slang sitter i botten på flaskan som går upp till korken där det är ett hål som skummarens luftintag sitter i, som i sin tur går ner till botten av flaskan. Med andra ord går luften genom hela flaskans längd, som dessutom innehåller en hel del bommulstussar för att öka på ljuddämpningen.

Just nu är det nog returpumpen som låter mest i sumpen.

post-1377-14468915624658_thumb.jpg

En bild på skummet.

Jag hoppas att jag inspirerat fler att bygga en egen skummare. Det tar lite tid och tålamod, och det kostar en del pengar, men man kan göra det enkalre om man gör mer halvfabikat än jag gjort.

Skummaren är färdig, men jag funderar som sagt på att göra en lite snyggare ljuddämpare, dock enligt samma concept.

Jag är iaf helnöjd! icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår inte riktigt din defenition på hur en skummare är bra genom att titta på skummarkoppens innehåll, har du nån mätning eller liknande hade det vart bra, kul med egna ideer, men skummarkoppen på min tunze var fullare och mörkare i mitt första kar utan någon större belastning

jag skriver inte detta för att nedsätta men undrar hur man mäter detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Crille, hur långt är ett snöre?

Jag kan ju bara uppskatta den jämfört med de skummare jag haft i detta karet med liknande belastning förut.

Det är inga långa utdragna vetenskapliga tabeller jag presenterar här, utan min syn på saken.

För de som inte hänger med hur jag menade med ljuddämparen så drog jag ihop en ritning i Paint.

post-1377-14468915624852_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt laggeman, ingen kritik, jag bara undrar hur man mäter en skummares kapacitet, säkert nån som vet, det är säkert mer än jag som undrar, förövrigt är det skitkul att du är nöjd med projektet!

ibland är det svårt att förklara utan att det ska tas som kritik, huvudsaken är att du är nöjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,den funkar ju riktigt bra,men om ca 2veckor börjar skummningen att minska,då är det dax att bygga en större,mvh stefan

Hehe, om två veckor så står den kanske i ett nytt kar. ;) Den som lever får se...

som sagt laggeman, ingen kritik, jag bara undrar hur man mäter en skummares kapacitet, säkert nån som vet, det är säkert mer än jag som undrar, förövrigt är det skitkul att du är nöjd med projektet!

ibland är det svårt att förklara utan att det ska tas som kritik, huvudsaken är att du är nöjd!

Ingen fara Crille, jag vet själv inte hur man mäter effektiviteten. Det måste väl nästan vara i ett kar med en känd mängd smuts och sedan låta en drös skummare stå där i i en viss tid och sedan mäta hur mycket smuts de har dragit upp antar jag.

Och jag är supernöjd! Tyst skummarpump, lätt att ställa in nivån i kroppen med knivventilen och så ser den så stor ut också. Lite US-and-A över den på nåt vis. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det fungerar, ser ut att dra en hel del gukk.

Angående effektivitetsmätning så kan man göra följande:

Väg all mat som stoppas i katet under några dagar (helst endast torrfoder), Sedan skrapar du av gukket i stigarröret (inte koppen) under samma tid och sparar detta i en burk, låt det torka, jämför vikterna räkna ut mellanskillnaden i procent. då får du fram effektiviteten i % på ett ungefär.

Det bästa är naturligtvis räkna ut detta när karet är så rent som möjligt från början, innan man börjar mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Crille, hur långt är ett snöre?

Jag kan ju bara uppskatta den jämfört med de skummare jag haft i detta karet med liknande belastning förut.

Det är inga långa utdragna vetenskapliga tabeller jag presenterar här, utan min syn på saken.

För de som inte hänger med hur jag menade med ljuddämparen så drog jag ihop en ritning i Paint.

[ATTACH]23867[/ATTACH]

Tack!!!

Tittade efter någon form av ljuddämpning till min skummare, och det är såhär det kommer bli.

Ska ge mig på det när jag vaknat imorgon. Vill inte väcka barnen när dom nu äntligen somnat om.

BTW belysningen sitter fint i ett mollyhotell istället ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...