Johan W Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Sist vi träffades här i Kalmargänget pratade vi lite om att det hade varit kul att se just ditt kar:) så om det blir en träff innan du lägger ner är det nog inte omöjligt att vi försöker styra bilen till dig. Synd på ett fint och välskött kar men det finns ju mera saker här i livet som till och med är viktigare än saltvattensfisk..... Citera
-=Mr_B=- Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Trist. Speciellt med tanke på att huset är byggt med tanke på karet. det hadde krossat mitt hjärta att behöva göra ditt val. Men att driva ett kar på 5000L kostar ju som ett offentligt akvarium, utan fördelen av intäckterna ett sådant har.Jag beklagar, och hoppas du hittar ett alternativ så att du kan ha något kvar, ett litet 3-500 liters kar kanske går att gömma någonstans?B! Citera
Laggeman Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Eller göra om det till ett FO-kar? Sälja av korallerna, slå ner på mängden sten, ha mycket öppen sandyta med ett par mindre öar istället, spara en del anemoner och sen köra med fisk och det som är kvar, minska belysningen vilket ger billigare drift, minskar behovet av vattenbyten för att hålla uppe mängden spårämnen, och sen sälja det som inte behövs i teknikväg. Bara för att karet är stort behöver det inte kosta så väldigt mycket, det beror på vad man väljer att ha i karet. Citera
Vargklo Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Patrik,Jag önskar verkligen att jag kan få möjlighet att se ditt eminenta kar innan du lägger ner! Citera
Patrik Postat 9 maj 2010 Författare Postat 9 maj 2010 ett halvfullt kar är inget karkommer att ha ett vanligt sötvatten kar iställetvanligt blev nog fel ordkommer att spara all teknik för framtida ideerman vet aldrig vad som händerPs har lyckas med att passera 50 000 visningar cooolt!!!! Citera
Ted-m Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 10 visningar per liter vatten är ju inte dåligt.Synd att du lägger ner.5 kubik sötvatten skulle inte vara fel eller?Ett gäng påfågel aborrar och nån ormhuvuds fisk eller annat skulle se grymt ut. Citera
Patrik Postat 10 maj 2010 Författare Postat 10 maj 2010 hade discus innantror att det blir några sådanamed en halv miljon neontetra.....typvacker fisk med mindre underhåll Citera
SaltDummie Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 hade discus innantror att det blir några sådanamed en halv miljon neontetra.....typvacker fisk med mindre underhållHahaha då gissade jag rätt innan ju!!Kan ju bli skithäftigt Citera
Ted-m Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Ja du lite mangrove tema och discus skulle inte vart fel.Kanske lite dyrt med mangrove rötter till det karet men du får la se till att byta till dig lite ;P.Tvekar på att man har råd att köpa allt i paket.Skall på banken och få ett lånelöfte för ett hus jag skall lägga bud på och sen när jag flyttat skall jag köpa ett 900 liters.Kanske man får köpa en och annan fragg av dig innan allt går iväg Citera
-=Mr_B=- Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Rätt så massiv discus balja... Får man komma och titta innan du tömmer och konverterar, & så vill man komma och titta efteråt med...B! Citera
Stefan molin Postat 12 maj 2010 Postat 12 maj 2010 Hej ,du gör helt rätt , ett salt kar i den storleken kostar ju multum att driva , ett Diskus kar och lite tetrer blir betydligt billigare , (eller två flaskor klorin och en ny baddräkt till frugan ) det är heller inte fel att titta på , hoppas du har humor ,mvh stefan Citera
Patrik Postat 12 maj 2010 Författare Postat 12 maj 2010 Helt klart stefan!!!ska fråga om frugan ställer upp Citera
Patrik Steen Postat 13 maj 2010 Postat 13 maj 2010 Kör med stor kallvatten fisk då tänker jag främst på Koi några störar,om man nu får för sig att inreda med små fisk som helst ska synas i den bingen så är man fan snart uppe i samma pris som Salt träsket hehe. Citera
Saturnus Postat 16 juni 2010 Postat 16 juni 2010 Tycker att det låter kanon med diskus, läs den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139732 snyggaste diskuskar jag har sett, titta gärna på hur han har belysningen på de senare filmerna.Du behöver ju inte ha en massa mangrove, leta upp ett torkat träd och släng i, så som det är i det vilda. Citera
Wooook Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 Tycker ditt kar är helt otroligt vackert, har myst mycket till dina bilder.Synd att du skall lägga ner. Men vist är det lätt att förstå.Tack för att jag / (vi) har fått ta del av ditt underbara kar.Stort tack. Citera
Gustav Ek Postat 17 juni 2010 Postat 17 juni 2010 Synd att du lägger ner har precis börjat med saltvattenshobbyn och fick höra om ditt kar när jag var i Sjöbo häromdagen:) Finns det fortfarande möjlighet att se det eller är det nerlagt och avsålt? Citera
Gustav Ek Postat 25 juni 2010 Postat 25 juni 2010 Trevligt, är det att kontakta dig vid intresse eller kommer du ha någon sista träff eller dylikt? Citera
DaTrucka Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Har full förståelse för att du lägger ner saltet även om det känns lite tråkigt.Men diskus.... dom är ju så j-a tråkiga, ingen personlighet alls ju. Dom bara är där och försöker se fina ut.Några rejäla ciklider skulle passa bättre, lite mer fart och fläkt (inte mycket mer, men lite iaf.). Typ påfågelciklider eller nått.Ett av dom snyggaste ciklidkombinationer jag sett är demasoni och golden, inget annat.Lite små till ditt kar kanske, men med många kan det bli rätt häftigt.Bara ett tips från min sida.Oavsett vad du bestämmer dig för så kommer det säkert bli snyggt. Citera
Thomas_W Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Efter 10 år med diskus för hela slanten, (innan jag började med det betydlligt mindre tidskrävande saltet), måste jag säga att diskus har MASSOR av personlighet! Det är helt klart den roligaste och intressantaste, samt naturligtvis vackraste, sötvattensfisk man kan syssla med. Citera
Patrik Steen Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Då jag aldrig har fallit för dessa plattfiskar och dess färger så kan jag inte säga om dem har personligheter men dem som har ägt sådana eller äger sådana säger brukar säga att dem har det, plus att dem är roliga att följa då det gäller yngelvård...Jag tycker att större fisk rent allmänt har mycket större persolighet än mindre fisk,till ett sådant stort kar så hade jag kört med Kallvattenfisk fan så mycket mer underhåll kanske då det kan bli svårt att finna en balans i karet då det kommer att skitas ner mycket mer men det är det värt hehehe.. Citera
svedalaciklid Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Tycker de trevligaste sötvattensfiskarna varit viktoriaciklider eller troffar då de har riktigt härliga färger Citera
SaltDummie Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Känns som om det är mannen som betalar som bestämmer vad som ska simma i hans inomhuspool, eller?Det lilla jag lärt känna Patrik så vet jag att vad han än satsar på så blir det något jävulskt snyggt! Se bara hur karet ser ut nu, och det är ju inte tömmt än, så vem vet! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.