Gå till innehåll

Jörgens clownhotell (under uppbyggnad)


jorgen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man måste ha ca 5cm ovanför vattenytan, annars orkar den inte dra ner luft. Detta är iallfall vad jag kommit fram till, men det kanske går att lösa på något annat sätt, tex med en extra luftpump kopplad till luftslangen så man trycker ner luft istället för att den ska dra ner av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Hydor Pico Evolution 1200 i fack fyra och en Bioflow, det fungerar utmärkt.

Liten och billig pump så en sådan får det bli. Vet du vad det är för storlek på slanganslutningen på den? har du den stående på botten i fack 4? Har du mjuk slang eller rör?

Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så pumpen hänger i slangen?

Hur bockar man slangen? Värmer man och bockar eller?

Min skummare har förövrigt börjat suga luft ojämnt igen, Några förslag vad felet kan vara? Jag funderar på att koppla luftpump tilll den nu för att få ett jämnare flöde och jag tror att den kommer bli tystare med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var iväg och köpte en luftpump och tillbehör efter jobbet idag, så nu har jag den kopplad till min skummare. Det har bara varit igång ca 1 timme, men det verkar fungera bra, och det är väldigt mycket tystare, man slipper det jobbiga sugande ljudet som det var innan när skummaren drog ner luft själv.

post-3804-1446891665809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, pumpen hänger i slangen och min behövde inte bockas, det var bara att trycka ner den mot bakväggen så böjde den sig själv. Fast vill man bocka så brukar det gå bra att värma slangen, jag brukar koka lite vatten och hälla i en kopp och doppa ner det som ska böjas/bockas.

Din vattennivå till skummaren ser rätt hög ut... troligen kommer nivån i sumpen sjunka lite när du kopplar in nya pumpen i fack 4 och då borde den fungera igen. Fast nu har du ju löst det iaf.

Så pumpen hänger i slangen?

Hur bockar man slangen? Värmer man och bockar eller?

Min skummare har förövrigt börjat suga luft ojämnt igen, Några förslag vad felet kan vara? Jag funderar på att koppla luftpump tilll den nu för att få ett jämnare flöde och jag tror att den kommer bli tystare med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattennivån ligger precis i ovankant av den övre gråa ringen (bilden är lite förvirrande)

Hur ska jag lyckas få lägre nivå i facken där bak? Så som det är konstruerat så kommer nivån alltid vara samma där som i akvariet.

Har ni någon ide på hur jag kan sänka nivån så skriv här.

Skummaren skummar inte alls så bra idag, igår kunde jag reglera mängd luft väldigt bra och fick strypa luftflödet mycke för det inte skulle skumma förmycket. Nu på morgonen låter det mycket mer än igår, och jag kan bara reglera om jag inte villl ha luft alls, eller så är det luft. Mängden luft varierar inte hur jag än skruvar.

Den bildar inte heller så fint skum som igår.

Jag får kolla på det ikväll igen.

Börjar snart tröttna på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så bra att koppla en luftpump på luftslangen?

Är inte funktionen sån att den ska suga för o få de små fina bubblorna?

Dom större venturiskummarna funkar inte med luftpump, vad jag vet iallafall. För mycke luft kommer in o munstycket fungerar inte optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lägre nivå i sumpen... Har stängt alla intagen och satt igen dom med epoxi, så allt vatten sugs in genom det översta intaget. Det medför att jag får en bra ytavrinning och en lägre nivå i sumpfacken. Detta fungerar givetvis bara sen när du har satt i den nya pumpen i fack fyra, annars är det för låg cirkulation. Angående skummet i skummaren så ändras det under dygnet, min skummar oftast bäst under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fundering för att förbättra skummaren mer. Skulle man kunna plugga orginalluftröret och borra hål i sidan så man kan dra in luftslang där och montera en lindträutströmare i mitten av konnen inne i skummaren? Då borde man få väldigt fina små bubblor, eller är jag fel på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl fungera, fast jag skulle vänta med det tills du monterat i nya pumpen och sett om nivån i sumpen sjunker. Då borde den orka suga... annars kan du såga av nån centimeter på ytterröret till skummaren för att höja insuget och motorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Än en gång la skummaren av helt, denna gången var det helt stopp i luftröret, så nu har jag borrat från sidan och dragit in en "syresten" i trä innen i skummaren, verkar som jag äntligen fått den att fungera som jag vill och det är mycket mer lättjusterat.

Jag köpte även en grön stjärnpolyp förra helgen. Jag har tittat på den stjärnpolypen i flera månader i affären och funderat på om den skulle passa. Själv tycker jag den gör sig väldigt bra i akvariet.

post-3804-14468916713796_thumb.jpg

post-3804-1446891671399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste dagarna har min stjärnpolyp inte slått ut helt, och jag börjar fundera på om jag har tänt förlite i akvariet. Som det är nu är akvariet tänt mellan 15-21 alltså 6 timmar om dagen och en timme månljus (21-22) Jag borde kanske öka på det en del? Hur länge har ni andra här på forumet tänt i era nanokar?

Någon som har koll på om det finns något lätt sätt att uppdatera ljuset i sitt clownhotell?

Förövrigt verkar det som min röda skivanemon börjar dela sig :) Det är alltid kul när korallerna växer och sprider sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja på bilden ser den ok ut, det är efter fotot är taget som den inte blommat ut ordentligt. Den ligger lite skuggat där på botten, så jag ska testa öka på belysningen lite och se om det hjälper.

Förmycket cirkulation tror jag inte det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en Pachyclavularia Viridis? Ser ut som det.

Jag har en och ibland så drar den helt enkelt ihop sig några dagar. Antar att det är nån ömsning eller nåt naturligt. Min Sarcophyton drar och mina gorgonior drar också regelbundet in polyperna och ömsar lite skinn - sen efter nån eller några få dagar är dom som vanligt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...