Gå till innehåll

Jörgens clownhotell (under uppbyggnad)


jorgen

Rekommenderade inlägg

Jag har inhandlat mitt clownhotell och börjat modifiera det. Nya tystare fläktar (med dubbla kullager) är monterade, Lysrören och dioderna är separerade så de kan köras på varsen timer. En vit "back to nature - slimline" bakgrund har monterats.

Jag hittade ett grenutag på Kjell & Co som kan programeras via datorn, så man slipper ha seperata timers. Detta är monterat inne i möblen så alla kablar kommer döljas där inne.

Jag ska montera någon extrapump i akvariet, men vet inte vad? Alternativen är förnärvarande:

* 2st. Koralia nano

* 1st. Koralia 1

* 1st. Tunze Nanostream 6025

* 1st. Tunze Nanostream 6055 med Singlecontroller

Sista alternativet är väll mest lockande, men det känns lite dyrt.

Vad har ni för tips och erfarenheter?

Var ska pumparna monteras?

Tacksam för alla tips och svar. Jag är väldigt ny på det här så jag behöver alla tips jag kan få.

post-3804-14468915350568_thumb.jpg

post-3804-14468915350693_thumb.jpg

post-3804-14468915350792_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har tyvärr inte koll på hur man kopplar om så man kan ha dioder och lysrör på olika timers. Det var min bror som gjorde det till mig. Det jag vet är att dioderna och fläktarna måste gå på samma, så dioderna måste var tända även när lysrören är igång, annars står fläktarna still.

Grenuttaget är det som Lasse länkade till. Det verkar lättprogramerat med det tillhörande programmet, men jag har inte haft tid att sätta mig in i det. Jag lägger upp en skärmdump på programet, så kan ni se hur det är uppbyggt.

Bakgrunden är skuren med presspassning så den är ej limmad. Ytavrinning? Hur funkar det? Hur ska jag bygga det och vad är det bra till?

Är som sagt väldigt grön inom saltvattensakvarium.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Vad tror ni om pumparna? Tunze Nanostream 6025 verkar väll mest intressant inom rimligt pris, men tror ni det funkar i ett 58l. akvarium, eller är det en förstark pump? Enligt deras egna rekomendationerska det funka ifrån ett 40l. akvarium.

post-3804-14468915360312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har några tips när det gäller val av extrapump?

Och det här med ytavrinning, hur bygger man det och vad gör det?

Ni får gärna komma med andra tips och trix för att underlätta start och skötsel av clownhotellet.

Tacksam för alla tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytavrinning har du redan i karet,stäng alla luckor förutom den översta i facken,så vattnet rinner igenom filtret därifrån,de flesta proteiner i karet samlas på ytan, så du får en ytfilm, men har du utavrinning så rinner vattnet från ytan ner i filtret,och proteinerna tas hand om.

extrapump så skulle ja nog köra med korallia nano,den duger fint till din vattenvolym,och har du lite sopig cirkulation i karet senare så kan du alltid köpa en till :)

hoppas det hjälpte dig.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, då förstår jag vad som menas med ytavrining.

Det är möjligt det räcker med en koralia nano. Jag får fundera lite på det.

Kommer inte starta akvariet på några månader enu. Har ett bröllop och bröllopsresa planerad först, så efter det drar det igång.

Men jag vill veta så mycket så möjligt när jag väl startar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit lite dåligt med uppdateringar. Är mitt uppe i bröllopsplanering inför sommaren, så akvariet hamnar lite i andra hand.

Var på ZOO-Giganten i Lomma igår och köpte en pump (micro-jet MC450) och en Hydor flo Deflector. Tyckte jag fick till en riktigt bra installation av detta i sista facket.

Köpte även en lite smidig digitaltermometer. Tanken var att jag skulle köpt en Koralia Nano med, men eftersom den kostade ca. 700:- där och man kan köpa den för 300:- på nätet så kändes inte det motiverat att köpa den där.

Nanon är tänkt att sitta i motsatt hörn som den nya pumpen.

post-3804-1446891542855_thumb.jpg

post-3804-14468915428758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en skiss på hur jag tycer du ska göra.

Innan du gör något så fråga någon annan om fördelar /nackdelar.

då får du nämligen Två Olika separata "Filter" som överskottet från skummaren går till Din nya pump medans din nya pump suger från andrafacket (darav hålen där vattnet ska in) från vänster och från skummaren så om din nya pump eller den gamla skummarpumpen stanna så Kommer ändå Filtret funka och inte svämma över..

clownhotelog4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke bara.

Kommer vattennivån i filterfacket vara så högt att pumpen är dränkt? Den riskerar inte att gå torr?

Tror pumpen kommer täckas helt, men om det blir problem är det bara att vända den 180 grader.

Här kommer en skiss på hur jag tycer du ska göra.

Innan du gör något så fråga någon annan om fördelar /nackdelar.

då får du nämligen Två Olika separata "Filter" som överskottet från skummaren går till Din nya pump medans din nya pump suger från andrafacket (darav hålen där vattnet ska in) från vänster och från skummaren så om din nya pump eller den gamla skummarpumpen stanna så Kommer ändå Filtret funka och inte svämma över..

Hålet där spraybaren normalt sitter kommer vara öppet för att kunna släppa ut eller ta in vattnet i fitret om skummarpumpen skulle sluta fungera. Tror du inte det räcker? Kommer sätta något form av galler för hålet så invånarna i akvariet inte kan komma in i filtret.

Har du några andra tips så är det välkommet. Jag försöker fixa det så bra så möjligt innan det startas upp.

Ska man fylla upp fack 3 och 4 med biobollar, eller rekomenderas något annat?

Keramikcylindrarna som följde med, Vad är dom bra för? ska man använda dom?

Läste om någon som tagit bort skumfiltret i fack 1 helt, är det något att rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det räcker ju. men då så kommer ju vattnet Rinna in den vägen och missa En del filter än om du Gjorde hål i Doppvärmarfacket och hade biobollar eller liknande i där.. men räcker gör det definitivt.

jag har inget skumfilteri något fack. jag kör bara med biobollar.. fast jag skulle behöva nån mekanisk Filtrering för att få bort småpartiklar som flyter omkring keramikcylindrarna är som Biobollar och blir ett biologiskt filter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har keramikcylindrar någon fördel emot biobollar, annars känns biobollar smidigare tycker jag.

får se om jag borrar upp ett hål i fack 3 då. Annars skulle man kunna dra en slang från spraybarshålet ner till botten i fack 4 så kommer vattnet gå igenom alla biobollar i fack 4 även om skummarpumpen stannar.

Vad har du för rekomendationer på mekanisk filtrering för att få bort småpartiklar? Funkar inte skumfilter bra till det? eller är det någon nackdel med skumfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ne Den ända nackdelen jag känner till är att När man måste tvätta filtret när det kleggat igen så kan det bli konstigt i karet då en massa bakterier försvinner.

Biobollarna och Keramikrören kompletterar varandra Bollarna flyter ju medans Rören sjunker. annars gör de samma sak... jag kör med båda. det skadar ju inte ;P

Det där med Slangen skulle nog funka bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är där monterat en utsugskorg från någon fluval-pump framför hålet där spraybaren sitter ifrån början. Jag valde en sådan utstickande korg framför bara ett galler för att det inte ska täppas igen så lätt om det skulle behöva användas.

På insidan sitter en slang som går ner mot botten i fack 4.

post-3804-1446891548521_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver jag tips om streampump. Jag hade tänkt en tunze 6055 med controller, men sen läste jag här på forumet att många haft problem med oljud från dom, så den är inte så intressant längre.

Sen har jag läst lite om hydor koralia 1, men koralia-pumparna har många också haft problem med.

Tunze 6025 är väldigt många nöjda med, men är den för kraftfullför ett clownhotell? Enligt tunze ska den passa från 40l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är klart riktigt jäkla pandöd, men fördelen med ytavrinning är att man får nivån i karet konstant. Nåja, fördelen, utöver att man blir av med ytfilmen. Nakdelen är då att vatten nivån sjunker i den kammaren man har returpumpen. I det här fallet så att pumpen går torr, vilket klart inte är helt lyckat. Men varför lösta man inte bara det med en bit rör, och en 90 graders böj? Eller man har för avsikt att inte alls köra med ytavrinning? (Med lägre flöde är det lättare att få ut skiten ur själva karet och in i filter avdelningen om den inte måste upp till vattenytan först) Det ser ut att ha varit ett attans sågande för att ta hål i bakgrunden till alla filter öppningar, så det är kanske inte läge att ångra sig på den fronten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag har pumpen högst upp i fack 4 är att det ska fyllas med biobollar i det facket, och då vill jag att vattnet går igenom dom innan det går ut i akvariet igen.

Hålen i bakgrunden tog inte mer än en timme att skära till med en vass brytbladskniv, och eftersom de är skurna istället för sågade är passformen väligt bra. Så bitarna finns kvar att bara trycka i de utsug som inte kommer användas, och det kommer aldrig synas att där varit hål.

Kan man inte både ha översta utsuget öppet och några av de andra? fast då blir det klart inen ytavrinning på samma sätt om nivån i fack 1 är samma som ute i akvariet.

Vad jag förstått är själva grejen med ytavrining att detär lägre nivå i ytavriningsboxen än i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har hålen under vatten ytan öppna, kommer de att stå för flödet, och ytskicktet i första kamamren kommer i stort sett stå still, med följden att protenhinnan på ytan i hela akvariet inte hamnar i filtret. Nå, med kraftig nog pump går det att komma runt det, du måste pumpa mer vatten än vad som hinner igenom de ventiler som är öppna under vattenytan.

Nu ska jag vara lite besvärlig. Men jag hade gjort följande förändring.

I kammare 1 hade jag stängt alla ventiler utom den översta.

I kammare 3 hade jag gjort en överrinning till kammare 4'a.

I kamamre 4 hade jag haft pumpen helt nära botten, med insuget mot botten om möjligt så att hela kammaren kan fyllas med biobollar.(eventuellt en perforerad PVC platta, eller annat plastgaller över pumpen för att få ett jämt flöde genom hela kammarens volym, och minimera effekten av var pumpens insug är.)

Jag är egentligen inte speciellt glad för biobollar, men vill man ha dem, borde de kunna hjälpa till och dämpa ljudet när vattennivån i kammare 4'a sjunker pga avdunstning.

Det blir antagligen inte helt optimalt i alla fall, men det är nog det bästa jag kan komma på med den lilla infon jag har om clownhotell. (Obefintlig ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på uppstarten av mitt clownhotell. Gifter mig i början av juli, sen är jag hemma en vecka innan vi ska på bröllopsresa en vecka. Tanken var att jag skulle starta upp akvariet efter jag kommit hem ifrån resan, men vad jag läst här på forumet bör man låta det stå rätt länge innan man gör något med det?

Ska jag fylla upp det med saltvatten och levande sten innan jag reser bort?

Kommer det klara sig helt utan uppsyn under den veckan? Kommer ha svärföräldrarna att ta hand om katten, men vill inte att det ska bli extrajobb för dom.

Hur länge ska akvariet stå innan man kan börja släppa i djur, koraller m.m.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog ha nån som fyller i vatten som ersättning för bortdunstat, annars kan salthalten bli för hög.(går ju att fixa ganska lätt med en markering på glaset dit man ska fylla upp vatten) Sen behöver du ha koll på temperaturen eftersom det är mitt i sommaren...Ett clownhotell kan bli väldigt varmt. Jag skulle antingen vänta eller starta upp rätt snart så att du ser hur det funkar, att fylla upp och åka bort direkt efteråt låter som problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Då blir det nog att jag väntar tills jag är hemma igen.

Hur mycke vatten avdustar det egentligen? många pratar om det här på formet, och jag har inte en aning.Kan bara gämnföra med mitt 80l. sötvatten som knappt dunstar något. Men det kanske dunstar mer i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...