Gå till innehåll

Jörgens clownhotell (under uppbyggnad)


jorgen

Rekommenderade inlägg

Det verkar inte vara något problem längre. Clownen är inte stressad längre (vad jag kan se) och den verkar må bra, men den blir lite blek när det blir mörkt. Är det normalt att dom bleknar lite när det är mörkt?

Puttsarräkorna är väldigt aktiva, speciellt när man matar då dom springer fram och plockar åt sig all mat dom komma åt.

Mitt akvarium känns rätt komplett nu förutom kanske några fler mjukisfraggar, och lite nya turbosar. Eremiterna hade en period när torbosnäckorna stod på menyn, så nu har jag bara 3 små kvar.

Rutorna börjar bli lite algtäckta så jag ska skaffa några till så dom hinner med att hålla rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skummaren i mitt hotell har aldrig gett något riktigt skum, koppen fylls bara med vatten och där blir lite alger i den. Så jag har tröttnat på att den låter förmycket, och stängt luften till den.

Jag vet att en del kör hotellet skummarlöst.

Min fundering nu är om jag ska plocka bort skummaren helt, och fylla typ strumpor med levande sand att ha i filterfacken. På det sättet bör man kunna få minst 5 kg extra levande sand. Detta borde påverka nedbrytningen positivt väll?

Tror ni detta är en bra ide?

Behöver jag lösa så jag kan ha UVC ändå?

Jag funderar på om jag ska skaffa en starkare pump till sista facket (ca 1000l.) funderar på om man kan koppla UVC på den på något sätt?

Tips på UVC och pump tages gärna emot.

Någon annan som testat liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade också på min skummare... så jag bytte ut den mot en Boyu WG-310, den passar rätt ner i facket där den gamla satt. Den nya skummaren är betydligt tystare och fungerar bättre. När originalskummaren togs bort så demonterade jag även pumpen och uv-lampan så det är fritt flöde genom hålet och fyllde upp facket med biobollar. Uv-lampan har jag monterad i sista facket med en koralia pico 200 som trycker vatten igenom den. I det facket sitter även en koralia pico 1200 som blåser ut vattnet genom en hydor flo. Detta fungerar bra hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade också på min skummare... så jag bytte ut den mot en Boyu WG-310, den passar rätt ner i facket där den gamla satt. Den nya skummaren är betydligt tystare och fungerar bättre. När originalskummaren togs bort så demonterade jag även pumpen och uv-lampan så det är fritt flöde genom hålet och fyllde upp facket med biobollar. Uv-lampan har jag monterad i sista facket med en koralia pico 200 som trycker vatten igenom den. I det facket sitter även en koralia pico 1200 som blåser ut vattnet genom en hydor flo. Detta fungerar bra hos mig.

Har du alltså monterat skummaren i fack 2?

Var får man tag på den skummaren? Hur mycket kostar den? Hur många liter är den för?

Jag tycker det verkar lite mycket med 3 st pumpar i filterfacken så jag ska fundera på om det kanske går att koppla en UVC på utblåspumpen i fack 4.

Någon som har tips på en UVC med slangkoppling som skulle vara lagom till ett clownhotell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har monterat skummaren i fack 2 (från höger sett framifrån) i fack 1 och 3 har jag biobollar och i fack fyra finns cirkulationspumpen och uv med pump. Anledningen till att jag valde att ha en separat pump till uv-lampan är för att få ner flödet, har man den till en +1000l/h pump tror jag man tappar funktionen då vattnet inte hinner belysas i tillräcklig tid för att döda bakterierna.

Det är en inbyggd pump på skummaren, så det blir ingen extra för den (fast den finns där). Det är samma skummare som sitter i deras större modell av clownhotellet, det på 128 liter, men vad det är för spec på den vet jag inte. Skummaren köpte jag på e-Bay, länk till WG-310, har för mig att den kostade ca 170 riksdaler inklusive frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde lite koll av vattenvärdena idag, och blev lite förvånad. Nitrat och fosfat har varit lite höga hela tiden, men nu hade dom stigit rätt mycket.

Fosfat: 0.25

Nitrat: 50

Snabb hjälp om vad jag ska göra och vad detta kan bero på? Jag använder Rowaphos. Jag ska göra ett vattenbyte på ca 10l. så bör det väl hjälpa lite, men är det något annat man kan göra?

Vattnet köper jag färdigt från den lokala zooaffären.

Kan väll delvis bero på att jag matar lite mer nu sen räkorna kom i akvariet. Tar skummare bort nitrat och fosfat? för den har ju inte fungerat riktigt som den ska den senaste tiden.

Lägger till en fråga om skummaren ni rekomenderar:

Måtten på skummare är 117x85x290mm, men fack 2 i hotellet är bara ca 70x90mm. Hur får ni i skummaren där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När bytte du Rowaphosen senast?

Dom byttes för ca 2 veckor sedan, och bytas en gång i månaden. Det är vad dom rekomenderade i djuraffären. Dom hade bara lösvikt, så jag har inget paket att läsa instruktioner på.

Måtten på skummaren är med sugpropparna, filtergrejen och utblåset... sånt man inte behöver. Den får plats utan någon modifiering på akvariet, skummarkroppen är bara 60mm i diameter.

Ok, det låter bra. Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag byta Rowaphos direkt. Det är vanligt att det finns lagrad fosfat i stenen och sanden när man startar och att fosfatreduceringen inte räcker till i början. Du bör nog byta igen om fjorton dagar men sedan räcker nog en gång i månaden om du inte matar allt för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tar Rowaphos bort? Tar det bort både fosfat och nitrat, eller är det bara fosfat? Vad ska jag göra för att få ner nitraten? Är det bara vattenbytten som gäller?

Tar skummaren bort nitrat och fosfat?

Ska jag göra ett vattenbyte på 10l. nu och byta Rowaphosen? Och hur mycke rowaphos ska jag ha per gång?

Mycket frågor på en gång, hoppas någon kan hjälpa mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Inser att jag varit dålig på att skriva här de senaste månaderna. Som jag säker har skrivit tidigare har vi precis köpt hus så vi har haft fullt upp me det och akvariet har hamnat lite sidan om.

Nu tänkte jag iallafall skärpa mig med uppdateringarna här om mitt hotell. Jag har idag fått igång den nya skummaren (WG-310) och hoppas på att den ska fungera bättre än orginalskummaren.

Går och funderar på någon ny korall, Den ska vara lättskött och tåligt :) Jag har tittat en del på Grön stjärnpolyp, men har läst att den ska vara väldigt giftig så det känns inte så bra. Ni får gärna komma med förslag.

För närvarande bor följande i mitt hotell:

2 svarta clowner

2 putsarräkor

1 blåbent eremitkräfta

1 rödbent eremitkräfta

några turbosnäckor (vet ej hur många eftersom dom har en tendens att bli uppätna av eremiterna)

1 stor rörmask ca. 7-9 cm i diameter (och en del lite mindre)

2 borstmaskar ca 15 och 20 cm långa vid normallängd.

+ diverse lättskötta koraller

post-3804-14468916618099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stjärnpolyperna är nog inte lika giftiga som knpparna (zoanthus sociatus).

Dom knapparna jag har?

När är dom och stjärnpolyper giftiga då? Vid hantering? Vad ska man tänka på för att undvika giftet? Detta med att det är mycket som är giftigt är inget man hör så mycke om?

Ska man ha handskar på sig när man håller på i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kostar energi att framställa gift för korallerna i fråga. Så de slösar säkert inte på det utan sparar på det för att kunna använda det när det verkligen behövs.

Jag har Zoanthus sociatus som växer upp över min ytvattenavrinning. Den behöver jag beskära varannan vecka. Då tittar jag genom händerna först och vid minsta lilla sår så blir det ett par dagar senare. Sedan skär jag polyperna med en brytbladskniv och plockar upp de lösa polyperna med en pincett. De lägger jag i en burk med vatten för att sedan spola ned dem. Jag rör aldrig polyperna med fingrarna och sköljer noga och torkar ren verktygen noga efteråt. Jag har aldrig känt någon antydan till förgiftning. Jag har separata akvariehanddukar som jag tvättar i 90 grader efter att ha gjort större koralljobb. (Giftet koagulerar vid betydligt lägre temperatur).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den nya skummaren varit igång ett par dagar, så jag tänkte att det var tid att kontrollera vattenvärdena.

Salt: 1025-1026

Nitrit: 0

Nitrat: 50

Fosfat: 0,1

PH: 8,0-8,3

KH: 9

Fosfat har tidigare legat och pendlat mellan 0,25 och 0,5 så det är en klar förbättring

Nitrat har jag alltid haft hög och brukar ligga runt 50. Hoppas att få ner den när skummare varit igång ett tag. Förnärvarande bytar jag 10 liter vatten i månaden. Under december bytade jag 10 lite varje helg, men utan förändrat nitrat vilket jag tycker var rätt konstigt.

Salt testas med refraktometer

Nitrat, Nitrit, Fosfat, PH är Salifert

KH är API

Allting verkar trivas bra i akvariet.

Min Xenia har börjat pulsera när fosfaten sjunkigt, men den börjar inte göra det fullt föräns ljuset släcks på kvällen.

Gillar inte Xenia förstarkt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag "snor" tråden med min fråga, men länkarna som lagts in på skummare tar mig till en sida där det finns massvis med tillbehör, finns det nån möjlighet att handla från den sidan om man inte hittar det man söker på Ebay?

I övrigt ett mycket fint kar du har Jörgen, ser ut som du lyckats bra =)

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade på om någon kör clownhotellet utan streampump? Jag är lite trött på den stora Koralia 1 som inte passar in i ett så litet akvarium.

Min tanke var att sätta en Eheim Compact 1000 - 1000 l/t i fack 4 med bioflow på, och ta bort Koralian. Enligt mig tycker jag det borde räcka som cirkulation, och det kommer bli mer varierat flöde i akvariet. Det kanske finns någon bättre pump att sätta där i fack 4? Bioflown klarar upp till 1200l/t så om ni vet någon 1200liters pump som får plats får ni gärna tipsa om det?

Och skriv gärna vad ni tror om detta med att ta bort streampumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...