Gå till innehåll

Jörgens clownhotell (under uppbyggnad)


jorgen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Väldigt intressant tråd. Följer den med spänning. Jag är ny medlem här och går i tankar att skaffa ett saltvatten kar. Sugen på ett clownhotell. Jörgen, var köpte du ditt? Jag bor i malmö. Var det på zoogiganten i Lomma? Vad fick du ge för det?

/magnus

Jag bor i Ängelholm så jag köpte mitt på Exotic Zoo här i Ängelholm. Fick någon rabatt på ett valfritt köp när jag gick med i deras kundklubb, så jag har för mig att jag gav 2200:- för akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag haft lite koll av akvariet.

Salt: 1026 (sjönk till 1025 efter påfyllning av avdunstat vatten)

Temperatur: ca. 27 c

Nitrat: 10

Fosfat: 0.25

Nu till frågorna.

* Vad är rätt salthalt? Är 1025 bra eller för högt?

* Är 27 c för varmt?

* Nitraten har stigit från 5 till 10 (antagligen på grund av att jag satt i snäckor och eremiter) När är nitraten förhög så man ska göra vattenbyte?

* Fosfaten har sjunkit ifrån 0.5 till 0.25 efter att jag börjat använda Rowaphos. Jag har haft Rowaphos i akvariet i 6 dagar och efter 2 dagar hade fosfaten sjunkit till 0.25, sen har det inte hänt mer. Hur snabbt verkar Rowaphos? Ska jag göra ett vattenbyte för att hjälpa till och få ner fosfaten?

* Har förnärvarande ljuset tänt 6 timmar om dagen och månljus 2 timmar före och efter. Hur mycke bör man ha akvariebelysningen tänd per dag?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Vad är rätt salthalt? Är 1025 bra eller för högt?

Jag har själv 1.024 vilket funkar för både fiskar och koraller. Om jag inte minns fel så trivs fiskar i något lägre salthalt och koraller i något högre.

* Är 27 c för varmt?

Jag har mellan 26-28 grader i mitt kar beroende på tid på dygnet, tempen sjunker något under natten.

* Nitraten har stigit från 5 till 10 (antagligen på grund av att jag satt i snäckor och eremiter) När är nitraten förhög så man ska göra vattenbyte?

Med enbart snäckor och eremiter hade jag inte brytt mig så mycket om vattenbyten, inte än.

En gågn i månaden hade jag kanske bytt 10% eller så, tills belastningen hade ökat.

* Fosfaten har sjunkit ifrån 0.5 till 0.25 efter att jag börjat använda Rowaphos. Jag har haft Rowaphos i akvariet i 6 dagar och efter 2 dagar hade fosfaten sjunkit till 0.25, sen har det inte hänt mer. Hur snabbt verkar Rowaphos? Ska jag göra ett vattenbyte för att hjälpa till och få ner fosfaten?

Har du kollat vilken fosfathalt du har i det vatten du blandar ditt salt med?

Har du kollat fosfathalten i det färdigblandade saltet?

Ang. Rowaphos kan jag inte hjälpa dig.

* Har förnärvarande ljuset tänt 6 timmar om dagen och månljus 2 timmar före och efter. Hur mycke bör man ha akvariebelysningen tänd per dag?

Är du hemma så du upplever månljuset på förmiddagen?

Annars hade jag skippat det då, dagsljuset som kommer in i ditt rum är tillräckligt för att fungera som "softstart" om du är ute efter det.

Jag har mina lysrör på mellan 15-21, inget utöver detta.

Hoppas det gav dig några svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra svar.

Jag har tyvärr inte koll på vilka värde det var i vattnet innan jag hällde i det i akvariet.

Jag köpte färdigblandat vatten från den lokala djuraffären.

Behöver jag ha ner nitraten för att kunna skaffa koraller? Tanken är att börja sätta i lite koraller och 2 clownfiskar när värdena stabiliserat sig, mest fosfaten.

Salthalten kanske jag ska försöka sänka lite, men det tar jag efter hand vid vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vände på en sten i akvariet idag för att den skulle ligga stabilare. På undersidan hittar jag en lite skivanemon som måste vara samma art som nedre bilden på sida 46 i Daniel Knops "saltvattensakvariet".

Har flertalet gånger fastnat på den sidan och beundrat den skivanemonen, men eftersom det står att den är oidentifierad så har jag inte brytt mig mer om den.

Och så bara dyker den upp i mitt akvarium. Snacka om att jag är glad!

Någon som vet något om den? Den kanske har identifierats sen boken gavs ut?

post-3804-14468915857502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har varit lite dålig på att uppdatera här den senaste veckan, och det har hänt en hel del i hotellet.

Där har kommit till och försvunnit en del invånare. En eremit och två turbosar har blivit uppättna.

Förnärvarande har jag:

2 blåbenade eremiter

1 liten eremit som följde med stenen

6 turbosnäckor

1 stor borstmask (12cm)

+ massor av andra smådjur (rörmaskar borstmaskar mm.)

1 Xenia-fragg

1 Sinularia-fragg

1 Sarcophyton-fragg

1 Protopalythoa-koloni

Köpte fraggarna av en här på SG tyvärr dog två av de fem jag köpte, men de som är kvar verkar trivas.

Har hittat lite nya djur, blandannat en liten Astrina-sjöstjärna (tror det är en sådan) och ett par små räkor eller vad det nu kan vara (se bild)

post-3804-1446891592571_thumb.jpg

post-3804-14468915925856_thumb.jpg

post-3804-1446891592601_thumb.jpg

post-3804-14468915926172_thumb.jpg

post-3804-14468915926359_thumb.jpg

post-3804-14468915926548_thumb.jpg

post-3804-14468915926695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor angående mina nya knappar (Protopalythoa)

Dom var bruna i affären, men blev gröna direkt när dom kom i mitt akvarium. Jag vet att det beror på ljusstyrkan, men jag trodde inte de skulle ändra färg så fort, och clownhotellet har väll inte så starkt ljus? Är det normalt att de ändrar färg så fort?

Igår när jag matade mina eremiter med sjunkande pellets så la sig en pelets på en knapp, den slöt sig om den och det verkr som den åt den. Är det bra att knapparna äter sådan mat? Bör man mata dom, eller ska dom bara leva på ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen hände en lite kul händelse i hotellet. (kanske inte för borstmasken...) En lite borstmask råka krypa för nära en av mina Pseudocorynactis och den verkade hungrig, så masken blev mat. Det tog några timmar för den att "tugga" i sig masken.

Jag har hittat en Pseudocorynactis till inne i ett hål, men den är inte röd som dom andra utan vit/genomskinlig.

post-3804-1446891594115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom precis på att där är UVC i clownhotellet, men den har jag inte startat enu. Är det dags att starta den nu, och ska den gå hela dygnet?

Är nu som alltid inte helt säker, man jag har fått för mig att det byggs upp en beläggning som är allt annat än helt trevlig att försöka städa bort när UV-C filter är inkopplade men inte i drift. Jag hade alltså alltid haft det i gång, eller rengjort det väldigt regelbundet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Jag har varit lite dålig på att uppdatera här den senaste veckan, och det har hänt en hel del i hotellet.

Där har kommit till och försvunnit en del invånare. En eremit och två turbosar har blivit uppättna.

Förnärvarande har jag:

2 blåbenade eremiter

1 liten eremit som följde med stenen

6 turbosnäckor

1 stor borstmask (12cm)

+ massor av andra smådjur (rörmaskar borstmaskar mm.)

1 Xenia-fragg

1 Sinularia-fragg

1 Sarcophyton-fragg

1 Protopalythoa-koloni

Köpte fraggarna av en här på SG tyvärr dog två av de fem jag köpte, men de som är kvar verkar trivas.

Har hittat lite nya djur, blandannat en liten Astrina-sjöstjärna (tror det är en sådan) och ett par små räkor eller vad det nu kan vara (se bild)

Vilken Xenia är det du har som fragg? Vit Xenia? Latinska namnet?

Tacksam för svar då jag köpte en igår utan att få det korrekta namnet, bara Vit Xenia.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tittar jag in här snabbt igen på lunschen på jobbet. Får förhoppningsvis igång internet hemma i nästa vecka.

För att svara på frågorna. Ja , jag är nöjd med hur jag moddat akvariet. Det ända jag inte är nöjd med akvariet är att det låter lite mycke ifrån skummaren, men det går nog inte att komma ifrån, och att den medföljande möbeln känns lite instabil.

Bioflown är köpt utan skumringen.

Vet ej vad det är för Xenia jag har tyvärr.

Akvariet är nu flyttat till nya huset och jag har testat alla värden, och allt är bra, trots att jag inte gjort något alls med akvariet på 1 ½ månad, mer än att mata eremiterna.

Några snäckor har blivit eremitmat, och en eremit har blivit uppäten av den andra eremiten.

Igår var jag iväg och köpte 2 st svarta ocellaris clownfiskar. Väldigt kul fiskar. Nu är det bara 2 putsarräkor som ska i och kanske några fler fraggar, sen får det stå och växa till sig som det själv vill.

Det är möjligt jag får kompletera min städpatrull lite också eftersom där försvunnit en del.

På återseende när intenet är igång igen hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade en ny skummare istället för originalet, den är betydligt tystare och ser ut att göra ett lite bättre jobb. Det blev en sådan här: WG-310, och vad jag har förstått är det den som sitter i deras större modell av clownhotellet. Den passar rätt ner i samma fack där den gamla satt.

Då tittar jag in här snabbt igen på lunschen på jobbet. Får förhoppningsvis igång internet hemma i nästa vecka.

För att svara på frågorna. Ja , jag är nöjd med hur jag moddat akvariet. Det ända jag inte är nöjd med akvariet är att det låter lite mycke ifrån skummaren, men det går nog inte att komma ifrån, och att den medföljande möbeln känns lite instabil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har stött på lite problem i mitt akvarium. Mina 2 svarta clowner verkar ha kommit till rätt riktigt bra och verkar trivas.

Efter mycket läsande och frågor i affären köpte jag 2 putsarräkor igår, allt ifrid och fröjd. Men i morse när jag titta in i det mörka akvariet var en av clownerna helt blek och simmade väldigt mycket fram och tillbaka, medans den andra tog det rätt lugnt som vanligt när det är mörkt. Dom brukar hålla ihop.

Jag tände upp akvariet för att se vad som hände, efter någon minut verkade clownen återfå den svarta färgen en del, men var fortfarande väldigt stressad. (Det är den minsta clownen, om det är till någon hjälp)

Jag har läst att putsarräkor skulle kunna stressa fiskar eftersom dom vill putsa förmycket, men jag pratade om detta i den lokala zooaffären och dom sa att det inte var något problem alls med clowner eftersom de är så snabba.

Det kunde bli problem om man hade bottenlevande fiskar.

Är det räkorna som stressar clownen, eller är något annat fel?

Snabb hjälp önskas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...